روزانه های سینمایی

«طلا» که پاکه چه منتش به خاکه

پخش تیزر «خروج» در حالی آغاز شده است که چند هفته از نمایش آنلاین آن می‌گذرد و نهادهای حاکمیتی مختلفی برای راضی‌کردن ساترا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این کار صورت بگیرد. بنابراین انتظار پخش زود هنگام تیزر فیلم سینمایی«طلا» به عنوان دومین فیلمی که تن به نمایش آنلاین داده است و با سرمایه بخش خصوصی تهیه شده است، عبث خواهد بود

با تایید ساترا بخش بازرگانی صدا و سیما رضایت داده است تا تیزر فیلم سینمایی «خروج» پخش شود و مخاطبان فیلم‌سینمایی «خروج» را بصورت آنلاین از رسانه های دارای مجوز از ساترا تماشا کنند. این آدرس غیرمستقیم به خاطر آن است که ساترا نمی‌خواهد در تبلیغات تلویزیونی نامی از دو پلتفرم فیلیمو و نماوا برده شود. چرا؟ چون فیلم «خروج» فقط بر روی دو سرویس استریم بارگذاری شده است و این دو با نادیده گرفتن زیست اشتراکی! لینک فیلم مورد نظر را بر روی سایر سرویس‌ها به اشتراک نگذاشته‌اند.

این قاعده در مورد روبیکا هم صدق می‌کند و سریال «خوابزده» که محصول این سرویس است و تاکنون ۱۵ قسمت آن انحصارا در اپلیکیشن روبیکا پخش شده است، تاکنون موفق به انجام هیچ تبلیغی نشده است. رئیس ساترا در گفتگویی که اخیرا داشته است(اینجا) پرده دیگری از مخالفت با تبلیغ سرویس‌های نمایش درخواستی را کنار زده و اظهار داشته است که تا زمان تصویب و اجرای نظام رده‌بندی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نامی از سرویس‌های مجاز برده نخواهد شد. آنطور که از فحوای توضیحات ایشان برمی‌آید، مادام که اطمینان خاطر کافی از محتوا و رفتار حرفه‌ای رسانه‌های صوت و تصویر حاصل نشود، این اتفاق نخواهد افتاد و تا آن زمان صدا و سیما همان رفتاری را خواهد داشت که الان در قبال نمایش آنلاین فیلم «خروج»پیشه کرده است.

پخش تیزر «خروج» در حالی آغاز شده است که چند هفته از نمایش آنلاین آن می‌گذرد و نهادهای حاکمیتی مختلفی برای راضی‌کردن ساترا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این کار صورت بگیرد. بنابراین انتظار پخش زود هنگام تیزر فیلم سینمایی«طلا» به عنوان دومین فیلمی که تن به نمایش آنلاین داده است و با سرمایه بخش خصوصی تهیه شده است، عبث خواهد بود و احتمالا در غیاب ضوابط شفاف و روشن، رایزنی‌های زیادی باید برای پخش تیزرهای فیلم از تلویزیون انحصاری صورت گیرد.

در یک جمع‌بندی تهیه‌کنندگان سینما از جمله فیلم «طلا»بر روی پخش تیزرهایشان از تلویزیون حساب زیادی بازنکنند و به شیوه‌های دیگری اندیشه کنند. به مصداق «طلا» که پاکه چه منتش به خاکه آثار سینماگران مادام که از ارزش‌های ذاتی برخوردار باشند، در کانون توجه مردم قرار می‌گیرند و دیده خواهند شد. از یاد نباید برد که به جز فیلترهای نظارتی تعبیه شده، محتوای فیلم هم باید با ضوابط تلویزیون هم راستا بوده و ناقض آن نباشد.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید