روزانه های سینمایی

گسترش پدیده دانلود فیلم همزمان با شیوع کرونا

کانال‌های دانلود فیلم مادام که به سراغ عناوین ایرانی نرفته و به حقوق مالکانه آنها تعرض نکنند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. البته با فرض اینکه در ادامه فعالیت به ترویج آنچه که از دید مدعی العموم هنجارشکنانه و غیراخلاقی توصیف شده است، متهم نشوند .!

با گذشت فقط چند ماه از برخورد دادستانی با سایت‌های دانلودغیرقانونی فیلم شواهد زیادی وجود دارد که این پدیده این بار در نه در محیط وب بلکه در پیام‌رسان‌های اجتماعی نظیر تلگرام بشدت در حال گسترش است.

طی دو هفته گذشته که با خانه نشینی اجباری بسیاری از مردم در شهرهای آلوده به ویروس کرونا مصرف اینترنت ۴۰ درصد افزایش یافته است و شهروندان بیش از هر زمان وقت زیادی را در شبانه روز مشغول جستجو در فضای مجازی هستند، کانال‌های تلگرامی دانلود فیلم‌وسریال هم بصورت فزاینده‌ای در حال عضوگیری و رقابت تنگاتنگ با یکدیگر هستند.

فروش غیرقانوی لینک دانلود آثار سینمایی در حالی صورت می‌گیرد که بازار تجارت الکترونیک رونق گرفته است و کار و بار فروشگاه‌های اینترنتی کشور حسابی سکه شده‌است. به عنوان مثال اگر سفارش کالایی را به برندهای معروف فروش اینترنتی بدهید، حداقل یک هفته باید در نوبت انتظار دریافت کالا قرار بمانید.

همچنین در دو هفته اخیر با توجه به تسهیلاتی که سامانه‌های استریم فیلم و سریال به مشتریان عرضه کرده اند، تقاضا برای خرید smart tv box یا اندروید باکس‌ها افزایش یافته است تا خریداران بتوانند با اتصال به اینترنت و هوشمندسازی تلویزیون‌های خانگی بصورت گروهی فیلم و سریال‌های مورد علاقه خود را از آرشیو VODهای وطنی تماشا کنند و اقلاً برای تماشای فیلم مجبور به استفاده از تلفن همراه و کادر کوچک آن نشوند.

برگردم به بحثم در باره رویش دوباره پدیده‌ای به نام دانلود فیلم که به نظر می‌رسد برخورد سخت افزارانه و بگیر و ببند با آن به تنهایی کافی نیست. در شرایطی که طی هفته‌های اخیر بر جمعیت چند میلیونی بیکاران کشور افزوده شده است، بسیاری از افراد مترصد ارائه خدماتی هستند تا از طریق آن به حداقل درآمدی دست یابند و کشتی به گل نشسته معاش زندگی فردی و یا جمعی خود را تکانی بدهند. به این خاطر بعید به نظر می‌رسد موج تازه‌ای از برخوردها با جماعت دانلود‌کاران صورت گیرد زیرا وضعیت شکننده و بغرنج کنونی تاب مسائلی از این دست را ندارد و میزبان انتخاب شده برای ارائه خدمات این بار هاستینگ‌های داخلی نیستند و لینک‌های دانلود همانطور که گفته شد بر بستر کانال‌های در حال تکثیر تلگرامی ارائه می‌شوند.

تنها برخوردی که می‌تواند فضای کسب و کار ایجاد شده را دستخوش ناامنی کند، اعتراض و دادخواست پلتفرم‌های قانونی و حلال داخل کشور با این عارضه است. به عنوان مثال پلتفرم سلام سینما هر گاه بطور انحصاری لینک دانلود فیلم و سریال‌های ایرانی را در معرض فروش قرار می‌دهد، این امکان را دارد که از طریق ارتباط با تلگرام مانع از قطع خدمات مشابه از سوی سایر کانال‌های تلگرامی شود.

بنابراین کانال‌های دانلود فیلم مادام که به سراغ عناوین ایرانی نرفته و به حقوق مالکانه آنها تعرض نکنند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. البته با فرض اینکه در ادامه فعالیت به ترویج آنچه که از دید مدعی العموم هنجارشکنانه و غیراخلاقی توصیف شده است، متهم نشوند .!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید