روزانه های سینمایی

در پی واکنش‌ها به سریال «وارش» اعتراض وارد نیست

واهیم منصفانه به این دست از انتقادات بپردازیم باید بگوییم کمتر سریالی را می توان سراغ گرفت که عاری از گاف ها و اشتباهات صحنه ای باشد.

در عرصه فرهنگ و هنر اعتراض همیشه مجاز است و کسی مانع از آن نیست. هیچ انتقادی را در دل ناگفته باقی نگذارید و در اولین جا علیه برنامه و محصولی که نمی‌پسندید، تجمع کنید.! به مجوز هم احتیاجی نیست. آخرین اعتراض از این نوع هفته گذشته در مقابل صداوسیمای مرکز گیلان صورت گرفت. جایی که تعدادی از گیلکی‌ها معترض سریال«وارش» شده‌بودند.

با اینکه «وارش» داستانی تاریخی و غیرواقعی است، منتقدان می‌گویند: چرا ماهیگیران به جای اینکه از دریا ماهی سفید صید کنند در تور و سبدشان ماهی کپور پرورشی است؟ چرا در هنگام زلزله مردان برای نجات زیر آوارماندگان کار موثری نمی‌کنند؟

دیگری گفته است، کدام زن گیلکی سراغ دارید که از مردی خواستگاری کند؟ و یکی هم گفته است، چرا فیلمی در باره شهدای مدافع حرم نمی سازید؟ منتقدی هم پرسیده‌است چرا موازانه برقرار نشده‌است و اکثر گیلانی‌ها نقش منفی بازی می‌کنند.؟ و…

اگر بخواهیم منصفانه به این دست از انتقادات بپردازیم باید بگوییم کمتر سریالی را می‌توان سراغ گرفت که عاری از گاف‌ها و اشتباهات صحنه‌ای باشد. بسیار اتفاق افتاده است که برای از دست ندادن زمان، مدیران صحنه به دم دست‌ترین ابزاری که در اختیار داشته‌اند اکتفاکرده و صحنه را با آن پرکرده‌اند و از جزییاتی که از دید اهل فن پوشیده نمی‌ماند، غفلت ورزیده اند. بنابراین چنین نقصی متوجه بسیاری از تولیدات تصویری کشور می‌باشد و این نقیصه ربطی به قوم و منطقه خاصی ندارد.

از سوی دیگر منتقدان باید بدانند رفتار و کنش شخصیت‌ها را در فضا و جغرافیای داستان ارزیابی کنند و از مطلق انگار پرهیز کنند. این ادعا که هیچ زن گیلانی از مردی خواستگاری نمی‌کند، شاید در واقعیت فراوانی نداشته باشد اما اگر به اقتضای داستان انجام شود، کاری تحقیرآمیز و خلاف شرع نیست و اتفاقا با سنت نبوی مغایرتی ندارد و در صدر اسلام نیز بارها بوقوع پیوسته است.

در سریال متوسط «وارش» اربابی بر تعداد زیادی از رعایا حکومت می‌کند و با کشیدن نسق آنها جرات و اعتماد به نفس را در آنها کشته‌است. این واقعیت در اغلب نقاطی که در آن چنین مناسباتی وجود‌داشت، به چشم می‌خورد و قطعا وقتی فرد شجاع و آزاده ای وارد چنین محیطی شود، تعادل آن را به هم می‌زند و بطور طبیعی حقارت آدم‌هایی که تن به تسلیم در برابر ثروت و قدرت داده‌اند، نمود بیشتری می‌یابد. پس اگر جغرافیای داستان جایی غیر از گیلان بود همین وضعی را شاهد هستیم که الان در «وارش» می‌بینیم.

 این‌بار در پی واکنش‌ها به سریال «وارش» اعتراض وارد نیست و از هموطنان گیلانی توقع این است که به پشتوانه سبقه فرهنگی استان در گذشته و حال، تراز بهتری از مواجهه با محصولات فرهنگی و هنری را به نمایش بگذارند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید