روزانه های سینمایی

تحلیلی بر حذف ترافیک رایگان از سوی نماوا و فیلیمو

در بازار تقریبا انحصاری موجود که فقط دو برند در آن بیش از هشتاد درصد بازار را در اختیار دارند، تماشاگران در غیاب فضای غیررقابتی گزینه دیگری را پیش رو ندارند

ظاهر قضیه همان است که خواندیم: «با به پایان رسیدن قراردادهای اپراتوری فیلیمو و نماوا با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت از ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ترافیک رایگان از قرارداد این شرکت‌ها حذف و تمامی کاربران جدید از ترافیک نیم‌بها بهره‌مند خواهد شد» اما به نظر می‌رسد این همه ماجرا نباشد و پای مسائل دیگری در بین است. کیست که نداند« نماوا» زیر مجموعه شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی«شاتل» است و حداقل این سرویس می‌توانست برای مشترکین شاتل کماکان خدماتش را به همان قیمت‌های پیشین ارائه کند و بهانه افزایش قیمت را مطرح نسازد.

سویه دیگر افزایش قیمت آن است که بعد چهار سال فعالیت سامانه‌های آنلاین فیلم و سریال به میزانی از موفقیت در بازار رسیده اند که دیگر لزومی به ارائه تخفیف به مشترکان ندارند و وقت آن رسیده‌بود که سوبسید همه مشترکان را فارغ از دهک‌های درآمدی بطور یکسان قطع کنند. به عبارتی وقتی هر دو سرویس با اجرای استراتژی‌های مختلف بازاریابی توانستند حجم نسبتا قابل توچهی کاربر را جذب کنند، وقت آن رسیده‌بود تا یارانه در نظر گرفته‌شده را پایان بخشند.

نکته مهم دیگر آن است که در بازار تقریبا انحصاری موجود که فقط دو برند در آن بیش از هشتاد درصد بازار را در اختیار دارند، تماشاگران در غیاب فضای غیررقابتی گزینه دیگری را پیش رو ندارند تا از خدمات ارزان‌تری استفاده کنند. شاید اگر به سازمان امور سینمایی اجازه داده می شد که به متقاضیان دیگری در دو سال گذشته مجوز راه‌اندازی سرویس استریمینگ داده‌شود، به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدیم که کاربران در باره تصمیم مشترک دو برند موجود آچمز شوند و کاری از دست‌شان ساخته نباشد.

اقدام مشترک نماوا و فیلمیو برای قطع امتیاز تماشای فیلم و سریال بدون مصرف ترافیک، در شرایطی صورت گرفته‌است که مدت زیادی از تعطیلی و به محاق بردن سایت‌های دانلود فیلم و سریال با دستور دادستانی نمی گذرد و به این خاطر همه کسانی که شاکی اصلی در این ماجرا را دو برند یاد شده می‌دانستند، دوباره سر برداشته و بر درستی و حقانیت ادعای خود تاکید می ورزند.!

نکته پایانی! از حق نگذریم مزیت استثنایی تماشای فیلم و سریال بدون مصرف و کاهش ترافیک اینترنت برای بسیاری از مشترکان نماوا و فیلمیو در سال‌های گذشته کمک زیادی به ترویج فرهنگ استفاده از پلتفرم‌های تازه برای تماشای فیلم و سریال کرد و توانست با به حاشیه بردن دی‌وی‌دی میلیونها دارنده تلفن همراه و سایر گجت‌ها را مهمان محصولات سینمایی ایران و جهان سازد. پس از این هم به رغم هزینه‌ای که کاربران باید بپردازند، بسیار بعید است که از تعداد بینندگان دو سرویس یاد‌شده کم شود و تفاوت معناداری با گذشته حاصل شود. زیرا در هر صورت تماشای فیلم بصورت انفرادی و گروهی در این شیوه به مراتب ارزان تر از رفتن به سینما تمام می‌شود و افراد و خانواده این حداقل هزینه را از سبد مصرفی خود کم نمی‌کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید