روزانه های سینمایی

تغییر تاکتیک در توزیع سریال های «کرگدن» و «دل»

با توجه به دسترسی مخاطب در فضای مجازی به انبوه محتوای ایرانی و خارجی، اصولاْ همزمانی توزیع چند سریال با یکدیگر فضا را برای آنها تنگ نمی کند

به رغم آنکه پروانه‌نمایش چهار قسمت اولیه سریال «دل» زودتر از «کرگدن» صادر شده‌بود، اما در آخرین لحظات تصمیم گرفته‌شد تا سریال «کرگدن» مجاز به سبقت از «دل» شده و راهی بازار شود و بخت خود را برای ارتباط با مخاطب محک زند. در این یادداشت به تغییر تاکتیک در توزیع سریال‌های «کرگدن» و «دل» پرداخته‌ایم.

به موجب این گزارش با آغاز تبلیغات محیطی و نیز انتشار تیزرهای مختلف از سریال «کرگدن» در فضای مجازی، شمارش معکوس برای عرضه نسخه فیزیکی و بارگذاری آن در اپلیکیشن‌های رسمی پخش‌کننده آغاز شده‌است. نکته جالب توجه در این است که توزیع‌کننده هر دو سریال موسسه«سرو رسانه پارسیان» است. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که تغییر تاکتیک در توزیع سریال‌های «کرگدن» و «دل» چیست؟ آیا دلیل این امر آن است که چون سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سریال «کرگدن» همان موسسه «سرو رسانه پارسیان» است، به همین خاطر تهیه‌کننده «کرگدن» عمداْ اولویت را به توزیع سریال خودش داده‌است؟

پاسخ به این سوال خیر است زیرا که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران «دل» از قبل می‌دانستند که پخش سریال خود را به کسی واگذار کرده‌اندکه با وجود یک سریال آماده توزیع، عملاْ رقیب‌ آنها در بازار به شمار می‌رود. دلیل مقدم دانستن «کرگدن» بر «دل» چیزی نیست جز همان نکته‌ای که «روزانه‌های سینمایی» در چند پست قبلی به آن اشاره کرده‌بود. در آن پست اشاره شده‌بود که شباهت و یکسانی فضای قصه در دو مجموعه «مانکن» و «دل» و حضور کایدان به عنوان نویسنده مشترک در پشت نگارش فیلمنامه هر دو  اثر، ممکن است سبب دلزدگی مخاطب شود و این موضوع ممکن است به ضرر هر دو سریال تمام شود و یا حداقل استقبال از آنها را در حد متوسطی باقی بگذارد. از این رو می‌توان احتمال داد «سرو رسانه پارسیان» با جلب نظر موافق تهیه‌کننده سریال«دل» توزیع آن مجموعه را به عقب انداخته‌است.

احتمال دیگری که دور از ذهن نیست آن است که با توجه به حضور «منوچهر هادی» بر صندلی کارگردانی«دل» و حضور پرشمار بازیگران پرطرفدار در آن، موفقیت این سریال تقریبا تضمین شده‌است و هر قدر هم که توزیع آن به تاخیر بیفتد اتفاقاْ کنجکاوی بیشتری را باعث می‌شود. ضمن آنکه در این میان«کرگدن» این شانس را دارد که به دلیل فضای متفاوتش فرصت جذب مخاطب را بیابد و آرام آرام جایی در بین آنها باز کند.

با تمام این تفاصیل این نکته را هم نباید از یاد برد که با توجه به دسترسی مخاطب در فضای‌مجازی به انبوه محتوای ایرانی و خارجی، اصولاْ همزمانی توزیع چند سریال با یکدیگر فضا را برای آنها تنگ نمی کند و شب‌های طولانی چند ماه پیش رو، فرصت و اوقات فراغت زیادی را برای افراد در دورن خانه، فراهم می کند تا در کنار مطالعه و مشغله های رایج،  پیگیر سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید