روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت‌های یک فروشنده-این قسمت: خانه نشین می‌شوم

شاید این آخرین باری باشد که به عنوان یک فعال عرصه فروش محصولات فرهنگی برایتان چیزی نوشتم! تا چند روز دیگر مغازه را تخلیه خواهم کرد و با شرایط فعلی هم توان اجاره مغازه دیگری را ندارم

نویسنده: اقای امین مدیر یک ویدیو کلوب در اصفهان bamn-f.blogfa.comx

ابتدا و شاید برای آخرین بار آمارهای کرایه فیلم و سریال فروشگاه را خدمتتان عرض می نمایم :

بیست فیلمی که بیشترین مرتبه در کل مدت کرایه فیلم فروشگاه کرایه رفته اند :

۱. نهنگ عنبر   53 بار

۲- در مدت معلوم   37 بار

۳- فروشنده / من سالوادور نیستم   هرکدام  34 بار

۵- کوچه بی نام   33 بار

۶- آتیش بازی / آینه بغل / گینس   هرکدام   30 بار

۹- آتش بس ۲ / بارکد   هرکدام   29 بار

۱۱- خوب بد جلف / نهنگ عنبر ۲   هرکدام   28 بار

۱۳- جامه دران / عصر یخبندان   هرکدام   27 بار

۱۵- ابد و یک روز / ایران برگر / پنجاه کیلو آلبالو / پنج ستاره / همسر دات کام   هرکدام ۲۶ بار

۲۰- گشت ۲   25 بار

 

آمار کرایه سریال ها (با محاسبه کل قسمت های مجموعه) :

۱- شهرزاد (فصل یک)   861 بار

۲- عاشقانه   368 بار

۳- شهرزاد (فصل سه)   341 بار

۴- شهرزاد (فصل دو)   320 بار

۵- ساخت ایران (فصل دو)   214 بار

۶- هیولا   188 بار

۷- شاهگوش   171 بار

۸- گلشیفته   134 بار

۹- ممنوعه   128 بار

۱۰- سال های دور از خانه   36 بار

۱۱- رقص روی شیشه   33 بار

۱۲- نهنگ آبی   29 بار

۱۳- آشوب   24 بار

۱۴- مانکن   18 بار

۱۵- عالیجناب   14 بار

۱۶- احضار   6 بار

۱۷- ریکاوری   3 بار

حمله سایبری یا …

ما که آخرش نفهمیدیم فرق میجر(زیر میزی – شبه قانونی) کارتون و فیلم خارجی چی هست؟ فیلم خارجی میجر هر یکی دو ماه آن هم عناوین خیلی مهم که به زحمتش بیارزد، به بازار می آید، اما کارتون میجر هر هفته حداقل ۴-۵ عنوان وارد بازار می شود! گاهی یک عنوان را چند بار با اسم های مختلف می دهند و وقتی نگاه می کنی می بینی حتی دوبله شان هم تکراری است! خلاصه بنده که عشق فیلم خارجی هستم مجبور شدم یک چند وقتی مزاحم این سایت های دانلود غیر قانونی باشم و تا می توانم فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام را که هرچه منتظر شدم به بازار نیامدند، دانلود کنم و برای اینکه حرفی هم تویش نباشد که نگویید برای کاسبی هم استفاده کرده‌ام، هرچه دانلود کردم تا وقتی DVD9 داشتم رایت کردم و بردم خانه که روی هارد مغازه نباشد! البته شد حکایت به ما که رسید آسمان تپید و فیلتر شدن حضرات! حالا حتماً می گویید خب از سایت‌های قانونی استفاده کن! چشم! فقط اینقدر دانلود کرده‌ام که حالم از فیلم دیدن بد شده و یک ۳۰-۴۰ تایی از فیلم هایی که دانلود کرده‌ام را هنوز ندیده‌ام، بیکار که شدم و تماشا کردم، حتماً خدمت زحمتکشان مجاز هم خواهم رسید!

راستی امروز خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده که در روزهای قبل آمریکایی‌ها حمله سایبری بزرگی علیه ایران انجام داده‌اند. ما که این چند وقته هیچ اتفاق خاصی جز بسته شدن سایت‌های غیر مجاز نداشتیم، نکنه زیر سر آمریکایی‌هاست و دادستانی الکی می گوید ما دستور دادیم!

رحمان سانسور نشده خواهانیم

اما امان از دست این فیلم رحمان ۱۴۰۰ هرچی به مشتری‌هایم می گویم این نسخه‌ایی که الان منتشر شده قاچاق است و یک ریالش به دست سازنده‌های فیلم نمی‌رسد و صبر کنید تا نسخه مجازش بیاید، می گویند بابا نسخه مجازش که از بس سانسور خواهد شد چیزی برای تماشا نمی‌ماند! همین را سانسور نشده می‌بینیم! این هم از آخر و عاقبت بازی رسانه‌ایی تیم تبلیغات فیلم برای کشاندن مردم به سینماها برای تماشای فیلم قبل از سانسور!

باور به رابطه تصادفی

می گویم حالا ما که باور کردیم همزمانی بسته‌شدن سایت های غیر مجاز دانلود با آغاز انتشار فصل دهم سریال مردگان متحرک، کاملاً تصادفی  بوده. اما الان دو هفته گذشته و هنوز خبری از دوبله قسمت اول در همان سایت‌های مجاز هم نیست! بازی تاج و تخت به فاصله ۳-۴ روز بعد از انتشار دوبله‌اش روی سایت‌ها می‌آمد و کلی تبلیغ کردند که واکینگ دد هم همینطور خواهد شد!

انیمه سیاسی شده

راستی! یکی از سریال‌هایی که این چند وقت دانلود کردم انیمه نبرد تایتان‌ها بود. این انیمه با تبلیغات فراوان که در پخش جهانی داشته به پر طرفدارترین سریال انیمه ژاپنی تبدیل شده و انیمه‌های پر مخاطبی مثل ناروتو و کاپیتان سوباسا را کاملاً پشت سر گذاشته‌است. انصافاً هم انیمه خوش ساخت و درگیر کننده‌ایی است با شخصیت پردازی قوی و داستانی پیچیده اما این قسمت‌های آخر فصل سوم زیادی سیاسی شد و داستانش با ماجرای هولوکاست گره خورد! توصیه می‌کنم به دوستان کارشناستان برسانید که حتماً این انیمه را تماشا و تجزیه و تحلیل نمایند زیرا با مخاطب گسترده‌ایی که این انیمه در داخل و خارج از ایران پیدا کرده، تاثیر فراوانی روی نگرش نسل آینده به مسئله افسانه هولوکاست خواهد داشت!

سونی قال قضیه را بکن لطفا

این داستان مرد عنکبوتی سینمایی هم داستان عجیبی شده! سال ها قبل، قبل از اینکه مارول و والت دیزنی جهان سینمایی خودشان را خلق کنند، مارول کامیکس در آستانه ورشکستگی بود و برای نجات به هر دری می‌زد! کمپانی فیلمسازی سونی هم فرصت را مغتنم شمرد و با پیش پرداخی ناچیز و ۵% سود هر فیلمی که براساس کاراکتر مرد عنکبوتی بسازد، حق اقتباس سینمایی این کاراکتر را از مارول خرید و فیلم های خودش را بر اساس آن ساخت و کلی پول به جیب زد. گذشت تا جهان سینمایی انتقامجویان توسط والت دیزنی خلق شد و خیلی زود به پرفروش ترین مجموعه فرانچایز سینمایی دنیا تبدیل شد. سونی هم قبول کرد سری جدید فیلم‌های مرد عنکبوتی را به صورت موازی با این دنیا بسازد و در ازای سود قابل توجهی اجازه حضور مرد عنکبوتی در سه فیلم دیزنی را داد. بعد از اکران و موفقیت خیرکننده " انتقامجویان : پایان بازی " و در آستانه اکران " مرد عنکبوتی : دور از خانه "، مارول به سونی پیغام داد که شما از حضور مرد عنکبوتی در کنار سایر ابرقهرمانان ما سود زیادی به دست آورده‌اید، پس ما هم حالا خواهان سود ۵۰% از فیلم های مرد عنکبوتی شما هستیم وگرنه باید قید ادامه این همکاری را بزنید! سونی هم نه گذاشت و نه برداشت و یک کلمه گفتند نه! چند وقتی برای طرفداران سینه چاک این دنیای سینمایی خیالی، کابوس وار گذشت تا اینکه اعلام شد با وساطت خود تام هالند (بازیگر نقش مرد عنکبوتی) قرار شده همکاری مارول و سونی تا حداقل سه فیلم دیگر برای حضور مرد عنکبوتی در جهان سینمایی دیزنی ادامه داشته باشد! اما جزییات قرارشان را لو نداده اند! جالب است که یک عده در فضای مجازی می‌گفتند حالا که کمپانی والت دیزنی پیکسار، لوکاس فیلمز، مارول استودیوز، فوکس قرن بیستم و … را خریده، سونی پیکچرز را هم بخرد و قال قضیه را بکند!

فصل جوایز رسید

سال ۲۰۱۹ هم به پایان خودش نزدیک می‌شود و رقابت بین فیلم‌های هالیوودی بر سر جوایز آخر سال شدت گرفته‌است. نکته جالب این رقابت حضور فیلم های ژوکر (ساخته تاد فیلیپس) و جوجو رابیت (تایکا وایتیتی) در بین مدعیان اصلی است در حالی که میانگین نمراتشان از منتقدان حرفه‌ایی میان مایه می‌باشد! ظاهراً دلیلش به این بر می‌گردد که این دو فیلم از آن دست فیلم‌هایی هستند که بیننده یا عاشقشان می‌شود یا متنفر می‌گردد! برای همین خیلی از منتقدان نمرات ۸۰ ، ۹۰ و حتی ۱۰۰ به این دو فیلم داده‌اند در حالی که خیلی‌های دیگر نمرات ۳۰ و ۲۰ و حتی صفر! پس اگر دیدید در فصل جوایز به این دو فیلم توجه ویژه شد، بدانید قدرت منتقدانی که عاشق آنها شده‌اند از طرف مقابل در هالیوود بیشتر است و بالعکس!

غزل خداحافظی

خب! ببخشید که حرف هایم طولانی شد و سرتان را به درد آوردم! شاید این آخرین باری باشد که به عنوان یک فعال عرصه فروش محصولات فرهنگی برایتان چیزی نوشتم! تا چند روز دیگر مغازه را تخلیه خواهم کرد و با شرایط فعلی هم توان اجاره مغازه دیگری را ندارم . فعلاً تصمیم دارم چند ماهی خانه نشین شوم و کمی به کارهای عقب افتاده برسم (و فیلم های ندیده را تماشا کنم). بعدش ببینیم چه می‌شود؟! اگر خدا خواست و جور شد، دوباره مغازه می‌زنم و در غیر این صورت هرچه مصلحت باشد! فقط خدا از باعث و بانی اش نگذرد! با تشکر و التماس دعا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید