روزانه های سینمایی
مشروح مصاحبه با سایت ویدیو رسانه

مشروح مصاحبه با سایت ویدیو رسانه

 

گفتگویم با سایت ویدیو رسانه :

مجموع خرید رایت موسسات در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است یا کاهش یافته است؟ اگر کاهش یافته داشته دلیلش را بیان کنید.اگر امکان دارد کل مبلغی که موسسات برای فیلم های ایرانی داده اند بیان کنید(سال قبل ۱۴ میلیارد بود امسال چه میزان)؟

حدود ۷ میلیارد تومان امسال رایت خربداری شده است. امسال نیمی از فیلم ها به روش قرار داد پخش و توزیع – بین تهیه کنندگان و موسسات- به شبکه عرضه شده یا خواهند شد. دلایل کاهش را در وضعیت عمومی اقتصاد جامعه، فعال شدن رسانه های رقیب، بی پروا شدن سارقان و تنوع تکنیک های سرقت، شکست اقتصادی موسسات در سال ۸۹ و عدم بازگشت سرمایه آنها از بازار به دلیل بالا بردن بی رویه و منطق بهای رایت فیلم ایرانی از سوی بعضی از موسسات و بی توجهی آنها به شرایط حاکم بر بازار، عدم کیفیت فیلم های ایرانی در مقایسه با تولیدات تصویری در رسانه های رقیب و احتمالا" دلایل دیگر

 

در حال حاضر چند موسسه ویدئورسانه داریم و چند تا از موسسه ها فعال هستند و چند تای از انها مجوزشان باطل شد؟

۱۶ موسسه نسبتا" فعال داریم . موسساتی که مجوز آنها تاریخ محدود داشته باشد در صورت بی تحرکی اتوماتیک وار مجوزشان تمدید نمی شود. حدود ۵ موسسه به این ترتیب از گردونه خارج شدند. موسساتی هم که مجوز دایمی دارند، در صورت کم کاری سرویس و خدماتی از ما نمی گیرند. منظورم آن است که پروانه فیلم خارجی به آنها داده نمی شود. این حرف به این معنی نیست که در حق اغلب موسساتی که در مقاطعی وضع خوب و با ثباتی نداشته اند، ارفاق نکرده ایم یا فرصت دوباره ای به آنها نداده ایم. به تناسب حسن سابقه موسسات تلاش کرده ایم تا یکباره از شبکه حذف نشوند. 

 

آقای فروتن فکر نمی کنید که اگر در تهران فروشگاه های تخصصی عرضه محصولات فرهنگی بر تعدادشون افزوده میشد نیازی نبود که فیلم ها در سوپرمارکت ها بفروش برسد؟

اگر چنین اتفاقی بطور طبیعی رخ می داد، شاید نیاز به توسعه طولی بازار نبود. در واقعیت ویدیو کلوب ها به دلایل متعدد از جمله ارزش ملک در کلان شهرها شمارشان رو به نزول بوده و هست. خدمات مشخص و محدود این واحدها بگونه ای نیست که هزینه و درآمد آنها با توجیه اقتصادی همراه باشد. مضافا" که رقم قابل توجهی از آنها تحت لوای مجوز دولت با در اختیار داشتن ابزار رایت به تکثیر و عرضه انواع فیلم مبادرت دارند و یا با روش هایی نظیر شارژ و تعویض هارد پرتابل به مشتریان خاص سرویس می دهند. دریافت آرای محاکم قضایی در طول هفته گویایی آلودگی بعضی از این واحدها و مستعد بودن آنها به اعمال مجرمانه است. چون این عارضه در مورد همه واحدها صدق ندارد، کماکان به امانت داری و شرافت حرفه ای سایر فروشگاه داران احترام می گذاریم.در خارج از کشور بهای کرایه فیلم و فروش تک نسخه ای آن آنقدر قابل توجه است که راه اندازی و اداره چنین مراکزی فابل توجیه است. ضمن آنکه در این کشورها خدمات کرایه محصول در انحصار ویدیو کلوب هاست اما فروش فیلم در سایر مراکز امری عادی به شمار میرود.

 

اگر در تهران فروش فیلم در سوپرمارکت ها ایده خوبی به نظر میرسد اما در شهرستان ها این زیاد فکر جالبی نیست چون معمولا در شهرستان ها ویدئوکلوپ ها نقش پرنگتری دارند و این درگیری بین سوپرمارکت ها و ویدئوکلوپ ها معمولا با پیروزی ویدئو کلوپ هاست چون دیده شد در بعضی موارد ویدئو کلوپ ها یک فیلم رو تحریم کردند و تا حدودی هم بنا به گفته خودشان جواب داد؟

البته در همه شهرها این ادعا صادق نیست. هر قدر شهرها بزرگتر باشند و شمار ویدیو کلوب ها تکافوی جمعیت را نکند، سایر مراکز می توانند به عرضه محصول مبادرت ورزند. در مورد شهرهای کوچک حرف شما را قبول دارم . در همین شهرها ویدیو کلوب های موجود می توانند نقاط کور یا فاقد ویدیو کلوب را با تغذیه سوپر مارکت ها به مراکز فروش فیلم بدل کنند. مهم آن است که ویدیو کلوب ها این حقیقت را درک کنند که هر قدر تعداد بیشتری از فیلم به فروش برسد، اقتصاد شبکه بهتر شده و موسسات سرمایه گذار- ویدیو رسانه ها – در میدان باقی خواهند ماند

 

سال قبل در جشنواره فیلم فجر ۲ موسسه به عنوان برترین موسسه شناخته شدند اما امسال خبری نبود ایا جدا مراسمی خاص را در نظر دارید؟

سال گذشته علیرغم معرفی دو موسسه متاسفانه هدیه ای برای آنها در نظر نگرفتند و این کار بر من گران آمد. امیدوارم در جشنواره مستقل ویدیو در بهار سال آتی موسسات برتر را برگزینم.

 

سال قبل مراسمی برای دوبله فیلم ها انجام شد امسال هم این مراسم اجرا میشود؟

معرفی برترین های دوبله شبکه یکی ازآیتم های جشنواره ویدیویی سال آینده است.

 

بعضی از موسسات فیلم هایشان کیفیت قابل قبولی ندارند ایا شما به عنوان یک مسول به این موضوع رسیگی می کنید؟(اگر امکان دارد مثال بزنید)

با عنایت به محدودیت امکانات فنی و کمبود نیروهای متخصص و شیوه غیر استاندارد تبدیل فیلم به ویدیو و تهیه نسخه مستر، مدافع وضع موجود نمی توان بود. تا زمانی که نگاتیو فیلم در همان ابتدای فرایند پیش تولید اسکن نشود و انجام این عمل برای تهیه کنندگان – علیرغم هزینه قابل توجه آن – امری ضروری قلمداد نشود، باید به کیفیت موجود در زمینه فیلم ایرانی دل خوش داشت!تهیه کنندگان سینما به دلیل متکی بودن به دولت و حیات گلخانه ای سینمای ایران، انتظار دارند هزینه تبدیل را دولت تقبل کند

 

نحوه خرید رایت فیلم های خارجی موسسات چگونه است از کمپانی ها می خرند یا نه در صورت امکان توضیح دهید

چنانچه رایت خاورمیانه ای فیلمی موجود باشد و فیلم اصطلاحا" قابل ابتیاع باشد، خرید رایت آن الزامی است. تاکید و اصرار بر خرید رایت در دو سال گذشته سبب شده است با گذشت ۱۲ سال از آغاز فعالیت موسسات ویدیو رسانه خصوصی، بیشترین هزینه ارزی برای تامین فیلم خارجی پرداخت شود. اگر چه وضعیت کنونی حاکم بر بازار ارز ممکن است رویه کنونی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.
 

بعضی از موسسات فیلم های خارجی خود را با کیفیت پائین و بر روی سی دی با قیمت ۲۵۰۰ تومان عرضه می کنند این مساله نه تنها در تیراژ کمکی به موسسات نمی کند بلکه بازار کپی را فعال تر می کند

 یادمان باشد موسسات قیمت فیلم را پایین آوردند تا سود حاصله را این بار در تیراژ بیشتر جستجو کنند . وقتی که در مورد فیلم ایرانی و خارجی افزایش تیراژ جواب ندهد و محصول برگشت بخورد، چاره ای جز بازگشت به گذشته یا حداقل افزایش قیمت نیست. در سال ۹۰ بنا بود فقط فیلم ایرانی بر دی وی دی عرضه شود. سال آینده این قاعده برای فیلم خارجی نیز تعمیم می یابد

 

در مورد سریال قهوه تلخ بفرمائید که این مجموعه ۲۶ از کجا به بیرون درز پیدا کرد.آیا عوامل گروه نقش داشته اند؟ بالاخره معلوم شد واقعا کار چه کسی بوده است و چه قدر امیدوارید که این سریال ادامه پیدا کند؟

دستگیری عوامل سرقت و تکثیر فیلم نشان داد که چنین ادعایی صحت ندارد. سرقت محصول و هولوگرام از واحدهای تکثیر، بسته بندی یا توزیع فیلم همواره محتمل است. به ادامه کار امیدوار هستم

 

چند روز پیش خبری منتشر شد که اقای مهران مدیری قرار است با رئیس سازمان سینمایی درباره ادامه این سریال گفتگو کند این مساله صحت دارد اگر صحت دارد توضیح دهید

 در چنین مواردی معمولا" تهیه کننده به مذاکره با مدیران مسئول میانی – نه الزاما" رییس سازمان سینمایی – وارد مذاکره می شود. این گفتگو انجام شده است و نتیجه آن در روزهای آینده مشخص می شود.

 

سریال ایرانی دیگری در حال حاضر اماده پخش می باشد یا خیر؟

فقط ساخت ایران در حال تولید است که در میانه تعطیلات نوروزی تولید آن به پایان خواهد رسید. پس از تعطیلت فصل سوم قلب یخی کلید می خورد

 

سریال خارجی در این مدت از شما مجوز نمایش گرفته است یا خیر؟

سریال هندی کریشما سال آینده وارد شبکه خواهد شد. باآماده سازی سریال قهرمانان به ضمیمه نقد و بررسی موافقت کلی شده است

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام خدمت بهترین مدیر ایران
    یک سوال دارم ببخشید فیلم نخودی که ۱سال و نیم پیش اکران شد مجوز گرفته اگه گرفته موسسه ا نام ببرید و همچنین فیلم کلانتری غیر انتفاعی …………

  • اقای فروتن سلام.الحق و النصاف خسته نباشد.با این همه مشغله کاری سایتتون رو اپ می کنید.
    مساله ای رو می خواستم مطرح کنم.مدتی پیش فیلم کباب غاز در کشور توزیع شد.و مثل بقیه موسسات جایزه داشت.جالبه اقای صالح دلدم کارگردان و تهیه کننده فیلم با گرفتن مبلغ ۳۰ هزار تومان پول از برنده شدگان وعده جایزه به انها را داد که هنوز به این وعده عمل نشده و گوشی موبایلشون هم خاموش است یا جواب نمی دهند.تکلیف این ملتی که پول بایت جایزه ازشون گرفته شده چیه؟
    با تشکر

      • جناب آقای فروتن , مدیرکل محترم سمعی وبصری , تلفن های مربوط به مسابقه فیلم کباب غاز همیشه پاسخگو بوده است در ضمن تنها از کسانی با میل خودشان مبلغ دریافت شده است که در قرعه کشی برنده نشده اند و به پاس خرید نسخه اصلی از ۵۰ درصد هدیه رایگان بهره مند شده و الباقی به عهده خودشان بوده است . در ضمن ۸۰ درصد هدایا ارسال شده است و الباقی در مرحله ارسال می باشد . تاخیر در ارسال به معنای عدم ارسال هدایا نیست . باتشکر صالح دلدم تهیه کننده و کارگردان

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید