روزانه های سینمایی
مقابله با غلام تکثیرها

مقابله با غلام تکثیرها

ظاهرا" کاهش قیمت پنجاه درصدی فیلم های شبکه، به رایت غیر قانونی فیلم آنگونه که باید خاتمه نداده است و خاطیان که اغلب بیکاران جامعه هستند، غارت اموال دیگران را راه کم دردسری برای امرار معاش به حساب آورده اند. برای این عده و دیگرانی که اصطلاحا" به مشاغل سیاه روی آورده اند، فن آوری فشرده سازی هم عصای دست شده و فرمتی مثل DIVX امکانی را فراهم ساخته است تا متخلفان چندین فیلم را بر روی یک لوح فشرده به نازلترین قیمت بر سر هر کوی و برزن جار بزنند. از آنجا که اصولا" حرام خوری خوشمزه است.! هیچ بعید نیست در آینده توانمندی این عده که فارغ البال و بدون هراس از هر گونه پیگرد قانونی در مقابل چشمان ضابطین، ریزه خوار سفره دیگران هستند، افزایش مضاعفی یابد.

در این بین موسساتی از مدتها پیش به ابتکار تازه ای برای تشویق مخاطبان به خرید نسخه اصلی فیلم ها دست زده اند. اگر از عرضه محصول در واحدها و مراکزی که علی القاعده ابزار و فرصت تکثیر را ندارند، بگذریم( نظیر سوپر مارکت ها و کیوسک های مطبوعاتی ) تمهیدی همچون پیش بینی جایزه های نقدی و غیر نقدی برای خریداران، اقدام هزینه بر دیگری است که بعضی از موسسات ویدیو رسانه به آن روی آورده اند.

 

 اوج این کار را در عرضه دو هفته یکبار قسمت های مخلف سریال قهوه تلخ شاهد هستیم و در ادامه موسسات هنرنمای پارسیان و قرن بیست و یکم قرار است شانس خود را در این زمینه بیازمایند. پیش از این دو موسسه جوانه پویا و ناشر بازی رایانه ای گرشاسب با عمل به وعده های خود، جوایز اعلام شده را به برندگان خوش شانس دادند و نشانه ای از انصراف آنها از راهی که برگزیده اند، فعلا" مشاهده نمی شود.  

به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده در این زمینه و پرهیز از سلب اعتماد مشتریان، برگزاری هر گونه مسابقه و اعلام جایزه در گروی اخذ مجوز از اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ظاهرا" آن مرجع رونوشتی از مجوزهای صادره را برای دادستانی استان ارسال می کند تا نظارت لازم بر قرعه کشی بین واجدان شرایط و اعطای بموقع جوایز صورت گیرد. بدین ترتیب بر خلاف گذشته که عده ای سوداگر به اعتماد عمومی جامعه خیانت کردند، راه برای بررسی شکایت شرکت کنندگان از هر گونه خلف وعده موسسات کاملا" باز است. از این نکته که بگذریم به نظر می رسد همانقدر که اعلام جایزه برای مدیران موسسات ویدیویی کشور تازگی دارد ممکن است برای مشتریان و مخاطبان شبکه، این تاکتیک چندان جذابیت نداشته باشد. در واقع به دلیل شیوع و کثرت استفاده بانک ها، موسسات مالی، تولید کنندگان مواد غذایی، شوینده ها و …. از این ترفند ممکن است بسیاری از مردمی که هیچگاه در تصاحب جوایز ریز و درشت موسسات مالی و شرکت های تولیدی و خدماتی خوش شانس نبوده اند، انگیزه و تمایل چندانی به استقبال از این کار نشان ندهند و آن را به مانند مهریه عروس بپندارند که به قول عوام کی داده و کی گرفته است.! اما از سوی دیگر به موسسات حق می دهم در شرایطی که عناوین خارجی به شکل کم سابقه ای با افت تیراژ روبر شده اند، برای اطمینان از بازگشت سرمایه ای که برای خرید فیلم های سینمایی ایرانی مصروف کرده اند و تضمین حداقل سود مورد انتظار به هر شیوه مشروع و مقبولی متوسل شوند. آن هم در شراطی که سریال اخیر و تولیدات ویدیویی شبه کمدی بخش قابل توجهی از کشش بازار و قدرت خرید مشتری را به خود معطوف ساخته اند. جالب است که این دو نوع محصول از سوی موسسات تولید فیلم های ویدیویی( بدون دخالت موسسات ویدیو رسانه) روانه بازار می شوند اما از بازاری سهم می برند که که گشاینده آن موسسات ویدیو رسانه بوده اند.
بعضی از ناظران بر این عقیده اند که با اجرای طرح تحول اقتصادی دولت در کوتاه مدت، مخاطبین شبکه به پیله احتیاط فرومی روند و خرید فیلم را به همین میزان کنونی از اولویت های خود خارج می سازند. این عده اعلام نتایج انتشار یک تحقیق را که در شماره اخیر فصلنامه نامه پژوهش فرهنگی(شماره نهم بهار ۸۹) به چاپ رسیده است، مورد استناد قرار می دهند و می گویند مخاطبین در غیاب برنامه های جذاب سیما، به تلویزیون های ماهواره ای به دلیل ارزان تر بودن از ویدیو، گرایش بیشتری نشان خواهند داد. در بدبینانه ترین حالت به زعم این کارشناسان آفت تکثیر بیش از گذشته به اقتصاد شبکه و از آن مهمتر صنعت سینمای ایران لطمه خواهد زد و توان خرید فیلم ایرانی را از موسسات سلب خواهد کرد. نمی خواهم در شرایطی که هنوز طرح هدفمند سازی یارانه ها به اجرا در نیامده است، نفوس بد بزنم و طرحی را که بی تردید گامی مهم در مسیر پیشرفت کشور است، به دلیل تحلیل رفتن احتمالی توان خرید مردم در زمینه فیلم، با تردید روبرو سازم چون در اینصورت با تدابیر مکمل و قدری انعطاف لازم از سوی تهیه کنندگان تضمین کافی را برای بقا و تداوم فعالیت موسسات مهیا خواهیم کرد. آنچه در این بین حائز اهمیت است و از مردم خوبمان انتظار داریم آن است که حداقل از خرید نسخه بدلی و رایت شده محصولات شبکه خودداری کنند و سبب رونق اقتصاد سیاه نشوند. در نقطه مقابل موسسات هم به دفعات ثابت کرده اند که پاسخ دلگرم کننده ای را به مشتریان وفادار خود نشان می دهند. این رفتار از اهدای جوایز نقدی تا  یکدستگاه آپارتمان و خودرویی گرانقیمت قابل مشاهده خواهد بود. به امتحانش می ارزد.

در همین ارتباط:بانک اطلاعات متخلفین سمعی و بصری تشکیل شد

                     عباسیان در دیدار با دادستان کل کشور

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید