روزانه های سینمایی

مکتوب هفته ۳۷- از درگذشت هنرمندان سینما تا سریال جدید و برنامه های آینده و…

روند حاکم بر بازبینی نسخه فیزیکی محصولات شبکه نمایش خانگی، عیناً برای سرویس های استریمینگ قابل اجرا نیست و باید دولت با تسامح قدری مسئولیت ناشران را بیشتر کرده و خود نیز با راه اندازی یک اتاق مرکزی مونیتورینگ به رصد آنلاین محصولات بارگذاری شده اقدام ورزد. بدیهی است مدیران این سامانه ها باید نسبت به پاره ای از اصول و ضوابط پخش و نمایش آگاه شوند تا ضریب خطای آن به مرور به صفر میل کند. در اینصورت نظارت پیشینی به نظارت پسیینی تغییر می کند و وقفه ای در کار سرویس های مجاز پیش نمی آید

قبل التحریر

سوگمندانه درگذشت دو ستاره رخشان عرصه سینما و تلویزیون کشور مرحوم عزت الله انتظامی و شادروان سید ضیاالدین دری را که در روز گذشته به حکم تقدیر جان به جان آفرین سپردند، تسلیت می گویم و از خداوند متعال مزید رحمت و آمرزش برای این سفر کردگان از دنیای فانی و بردباری برای بازماندگان خواستارم.

سریال جدیدی در راه است

نخستین قسمت از مجموعه جدید شبکه نمایش خانگی با عنوان «ممنوعه» پنجم شهریور ماه عرضه می شود تا مخاطبان طعم سریال جدیدی را بچشند. مخاطبانی که با دو مجموعه اخیر شبکه یعنی «گلشیفته» و «ساخت ایران» ارتباط پیوسته ای برقرار نکردند، آماده می شوند تا دست پخت جمع بزرگی از عوامل فنی و هنری سینمای ایران را به تهیه کنندگی علی اکبر قائنی نجفی و کارگردانی امیر پورکیان مشاهده کنند. غافلگیری بزرگ در سریال ممنوعه اولین حضور نیکی کریمی، فاطمه گودرزی، میلاد کیمرام و هادی حجازی فر در مجموعه های نمایشی این مدیوم است.

اگر در تیتراژ سریال نامی از نویسنده فیلمنامه ندیدید، فقط همین قدر بدانید که بازنویسی فیلمنامه را کارگردان سریال به سامان رسانده است.

همه داشته های تصویر گستر پاسارگاد

در ابتدای فیلم سینمایی مصادره که هفته گذشته بر پیشخوان های فروش نشست، موسسه تصویر گستر پاسارگاد، تیزر تمام فیلم هایی که در سبد خرید این موسسه نشسته اند و بزودی به بازار عرضه می شوند، به نمایش گذاشته است. این اقدام ضمن با خبر شدن مخاطب از برنامه های آینده شبکه، مزیت دیگری که دارد، نظم، پویایی و استمرار فعالیت یک موسسه خوشنام شبکه را به نمایش می گذارد. در برنامه بزودی موسسه تصویر گستر پاسارگاد، فیلم های: آنسوی ابرها(مجید مجیدی)، خوک(مانی حقیقی)، بدون تاریخ بدون امضا(وحید جلیلوند)، سد معبر(محسن قرایی)، حریم شخصی( احمد معظمی) قابل مشاهده است.

جوایزی که از جشن حافظ نصیب شد

در هیجدهمین جشن جایزه حافظ که روز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. تنی چند از هنرمندان سریال «شهرزاد» محصول شبکه نمایش خانگی، موفق به دریافت جایزه شدند. «رویا نونهالی» برای بازی در سریال «شهرزاد»، «مهدی سلطانی» برای بازی در مجموعه «شهرزاد» و حسن فتحی جایزه بهترین کارگردانی را برای «شهرزاد» دریافت کردند. سریال «شهرزاد» به جز کسب جوایز متعدد از دو دوره جشن حافظ که توسط خانواده مرحوم «علی معلم» بصورت کاملاً خصوصی برگزار می شود، در چهارمین دوره جشنواره ویدیویی«یاس» نیز موفق به اخذ جوایز زیادی شده بود.

نظارت پیشینی یا پسینی بر استریمینگ ها کدامیک؟

سرعت و شتاب فناوری های نوین ارتباطی به گونه ای بوده است که در نیم قرن اخیر، پدیده های نوین و نوظهور قبل از تدوین و ابلاغ مقررات حاکمیتی مربوط به آنها، توانسته اند خود را به جامعه بقبولانند و گسترش و اشاعه یابند. نگاهی به چگونگی حضور و نفوذ فاکس، ویدیو، ماهواره، اینترنت، لوح فشرده(cd-dvd)و اینک سرویس های استریم ویدیو(vod)موید این ادعاست. این مقدمه را گفتم تا بدانید کمیسیون فرهنگی مجلس چگونگی نظارت بر کار سامانه های ویدیوی درخواستی از سوی وزارت ارشاد را مورد پرسش قرار داده است و به دنبال آن است که بداند به رغم سه سال از فعالیت این سرویس ها و بارگذاری حدود ۱۰۰۰۰ عنوان فیلم و سریال ایرانی و خارجی، نظارت بر آنها از چه ساز و کاری تبعیت می کند.

پرواضح است که روند حاکم بر بازبینی نسخه فیزیکی محصولات شبکه نمایش خانگی، عیناً برای سرویس های استریمینگ قابل اجرا نیست و باید دولت با تسامح قدری مسئولیت ناشران را بیشتر کرده و خود نیز با راه اندازی یک اتاق مرکزی مونیتورینگ به رصد آنلاین محصولات بارگذاری شده اقدام ورزد. بدیهی است مدیران این سامانه ها باید نسبت به پاره ای از اصول و ضوابط پخش و نمایش آگاه شوند تا ضریب خطای آن به مرور به صفر میل کند. در اینصورت نظارت پیشینی به نظارت پسینی تغییر می کند و وقفه ای در کار سرویس های مجاز پیش نمی آید. البته نحوه برخورد صدا و سیما با تعدادی از شرکت هایی که خود به آنها مجوز تلویزیون اینترنتی و حالا صوت و تصویر فراگیر داده است، حکایت از همان نظارت پیشینی است و به دستور آن رسانه همه آثار خارجی سرویس های تحت نظارت رسانه ملی برداشته شده است تاتوسط کارمندان شریف صدا و سیما سرفرصت و حوصله بدقت بازبینی شوند.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز
    متوجه شدید چرا نسخه فیزیکی محصولات موسسه تصویر گستر پاسارگاد، نسبت به نسخه اینترنتی چند دقیقه کوتاهتر عرضه میشود؟
    و اینکه سریال ساخت ایران در چند قسمت پخش میشود

  • سریال ممنوعه ویژه نمایش خانگی از شهریور ۹۷ پخش خواهد شد.
    کارگردان سریال ممنوعه امیر پورکیان، و جانشین تهیه کننده این مجموعه مهدی یاری و سرمایه گذار آن صادق یاری است.
    بازیگران سریال ممنوعه امیر جعفری، نیکی کریمی، امیرحسین آرمان، علی استادی، خاطره اسدی، بهاره افشاری، محمد امین، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، هادی حجازی‌فر، الهه حصاری، سوگل خالقی، آناهیتا درگاهی، نیلوفر رجایی‌فر، لیلا زارع، نیما شعبانژاد، شهرام قائدی، مصطفی قدیری، میلاد کی‌مرام، فاطمه گودرزی، مجید مظفری،نسرین نکیسا و شیدا یوسفى هستند.
    داستان سریال ممنوعه دغدغه‌های امروز جوانان و آسیب‌ها و مسائل روز خواهد بود. موضوع سریال ممنوعه درام اجتماعی است و ماجرای سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت می کند.
    زمان پخش سریال ممنوعه روز دوشنبه، پنجم شهریور با پخش قسمت اول آغاز و در ۲۵ قسمت ادامه خواهد داشت.
    دانلود سریال ممنوعه از فیلم نت امکان پذیر است

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید