روزانه های سینمایی

اسامی فیلم های خارجی را اعلام کنید

به روال سال های گذشته در تنظیم خبر مصوبات شورای بازبینی نمایش خانگی متاسفانه اسامی فیلم های خارجی منتشر نمی شود و گویی قاعده یا منعی برای اعلام و معرفی فیلم های خارجی شبکه نمایش خانگی وجود دارد.

به روال سال های گذشته در تنظیم خبر مصوبات شورای بازبینی نمایش خانگی متاسفانه اسامی فیلم های خارجی منتشر نمی شود و گویی قاعده یا منعی برای اعلام و معرفی فیلم های خارجی شبکه نمایش خانگی وجود دارد. اینجا

این بدعت که از دولت گذشته شروع شده، در یکسال گذشته نیز تداوم یافته است و هیچ توضیحی هم برای آن داده نمی شود. این در حالیست که موسسات ویدیو رسانه بر خلاف سامانه ها و اپ های ویدیو محور، -در اقدامی اخلاقی و نه الزامی قانونی- رایت عناوین خارجی قابل خریداری را ابتیاع می کنند و با دریافت پروانه نمایش محصولی کاملاً سالم را روانه بازار می کنند.

بنابراین چرا اسامی فیلم های خارجی رسماً منتشر نمی شوند؟ چه معذوراتی در این زمینه است؟ در شرایطی که روابط عمومی سیما و شبکه های مختلف از قبل برای پخش فیلم و سریال های خارجی اطلاع رسانی می کنند و بویژه برای فیلم های آخر هفته تیزرهای جذابی را دست و پا می کنند، دلیل عقب افتادگی نمایش خانگی برای اعلام فیلم های خارجی چیست؟

در تلویزیون و نمایش خانگی خوشبختانه مخاطب با سبد نسبتاً متنوعی روبروست و بطور طبیعی غلبه با عناوین خارجی است و بیننده هم محکوم نیست فقط عناوین محدود ایرانی را نظاره گر باشد. از سوی دیگر حذف فیلم و سریال های خارجی از متن خبر مصوبات شورای بازبینی نمایش خانگی نشان از اهمیت دادن به محصولات ایرانی و بی توجهی به فیلم های خارجی نیست زیرا در واقعیت، همانطور که گفته شد تولیدات ایرانی قابل مقایسه با حجم محصولات قابل خریداری از سایر کشورها نیست و حق مسلم بیننده است که امکان انتخاب داشته باشد و محصول مورد علاقه خود را فارغ از کشور سازنده تهیه کند.

به نظر می رسد وقت تجدید نظر در تصمیم اشتباهی که پیشتر گرفته شده است، فرارسیده است و مخاطب و خانواده ها هم باید بدانند که در بلبشوی بازار مکاره ویدیو در ایران، عناوین خارجی سالم و مفرحی با عبور از فیلترهای نظارتی در دسترس آنها قرار گرفته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید