ظاهر قضیه این است که در این سالها افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت و همه گیر شدن فناوری موسوم به ott و راه اندازی سایت ها و اپلیکیشن های ویدیو محور، نمایش خانگی به شکل سنتی و فیزیکال آن را به حاشیه برده و سرمایه گذاری در این عرصه را به حداقل ممکن رسانده است؛ اما نگاهی به فعالیت و تحرک موسسات فعال ویدیو رسانه موجود یعنی تامین کنندگان و توزیع کنندگان نسخه DVD فیلم و سریال های ایرانی و خارجی در کمال شگفتی خلاف این تصور را نشان می دهد. به آن نشان که هر سال صدها عنوان فیلم و سریال و کارتون و … در شکل و شمایل قابل قبول با مجموع تیراژ دهها میلیونی در سراسر کشور توزیع می شود و این شبکه با سرویس های استریم ویدیو که عمری دو سه ساله دارند، همزیستی مشترکی دارند.
نمی توان این واقعیت را انکار کرد که بسیاری از موسساتی که در زمان خود اسم و رسمی به هم زده بودند و در بازار روی آنها حساب زیادی بازمی شد، عطای کار در شبکه را برای همیشه به لقایش بخشیدند و نام و یاد آنها به خاطره ها پیوسته است اما با این حال نگاهی به موسسات و برندهای تجاری موجود در بازار گویای آن است که مدیران موسسات باقی مانده یا خیلی پوست کلفت تشریف دارند و یا انکه تقاضای موجود در بازار به گونه ای است که ماندن را برای آنها با صرفه و صلاح همراه ساخته است. مدیرانی که به دلیل حضور تقریباً بیست ساله در بازار به خوبی با چم و خم آن آشنا شده اند و آنقدر تجربه پیدا کرده اند که با یک غوره سردی شان نشود و با یک مویز گرمی شان! از کدام مدیران حرف می زنیم:
برادران معماری
موسسه ویدیو رسانه «تصویر دنیای هنر» و پخش «دنیای هنر» را می چرخانند. ریسک پذیری بالایی دارند. واهمه ای از سرمایه گذاری برای ایده های نو ندارند و ناکامی و شکست در بعضی پروژه ها، قدرت زمین گیر کردن آنها را نداشته است. تامین و توزیع مجموعه انیمیشن های پرمخاطب، حکم آب باریکه ای را داشته است که کمک زیادی به سرپاماندن آنها در بازار آشفته این سالها کرده است.
برادران قائنی نجفی
علی اکبر بعد از سالها کار در کنار سعید برادر بزرگتر به درجه ای از اعتماد به نفس رسید که در غیاب برادر، یک تنه موسسه ویدیو رسانه «هنرنمای پارسیان» را اداره کند و حالا نامش به عنوان جوانترین تهیه کننده سریال در تیتراژ مجموعه «گلشیفته» خوش بدرخشد. مدتی است بازار کالایی را با نام «هنرنمای پارسیان» به خود ندیده است، چرا؟ پاسخش را در ادامه این یادداشت بخوانید.
برادران یاری
کف بازار را خوب می شناسند و از جوانی با حضور پر رنگ در بازار گیم و سپس توزیع و پخش محصولات نمایش خانگی نشان دادند که تصادفی به راسته بازار محصولات فرهنگی پا نگذاشته اند. این دو ضمن شراکت با برادران «قائنی نجفی» از نیمه دوم سال گذشته با برند «سرو رسانه پارسیان» طرح های بزرگی را برای شبکه سرانداخته اند که یک قلم درشت آن سرمایه گذاری در ساخت سه سریال است.
علی اسد زاده
قدرت رهبری بالایی دارد و موتور محرک بسیاری از موسسات در گذشته بوده است. روزی که برند «تصویر گستر پاسارگاد» را از صاحب امتیاز قبلی به نام خودش سندزد، فرصت پیدا کرد تا یکه و تنها پای سرمایه گذاران را به دفترش باز کند و ایده های بلند پروازانه اش را با آنها در میان گذارد. جسارت او باعث شده است تا از گردباد حوادث ریز و درشت مصون بماند و با قدرت سکان اداره موسسه را در دست بگیرد. ساخت و عرضه موفقیت آمیز سه فصل از «شهرزاد» بدون حضور او ممکن نبود. او مدیریت کردن حاشیه ها را شگرد دارد و بارها به سینما و تولید فیلم هم گوشه چشمی داشته است. «علی» ظرفیت های فضای مجازی را برای تبلیغات خوب می شناسد و از آنها در قالب وب، کانال، صفحه در اینستاگرام و … بهره می برد. کدام سریال را در تاریخ نمایشی ایران سراغ دارید که صدها هزار دنبال کننده جدی در شبکه های اجتماعی داشته باشد و میلیونها کامنت در باره یک سریال(شهرزاد)منتشر کنند.؟
مجید و حسین
«مجید محسنی» با حضور در کادر مدیریتی «سینما ۲۴» به شبکه نمایش خانگی آمد. همانقدر که به تامین فیلم و سریال های روز ایران و جهان علاقه دارد، به تولید محتوای اختصاصی برای شبکه روی خوش نشان می دهد. تولید و عرضه رئالیتی شوهایی مثل «شام ایرانی» و «رالی ایرانی» فقط دو نمونه از تولیدات ویژه ای است که ریسک سرمایه گذاری در آنها را به جان خریده است. آرامش و خونسردی او مثال زدنی است و همین منش رمز موفقیت او برای پیشبرد کارهای سخت و چالش برانگیز بوده است. «محسنی» و همکار جدی و پیگیرش «حسین حاجی بیگی» مطالعه بازار را همواره مد نظر دارند و پخش اختصاصی آنها «باراندازی» برای دپو و عرضه بسیاری از آثار دیدنی شبکه بویژه سریال های روز جهان بوده است. گردانندگان «سینما ۲۴» شاید به همان دلیلی که برند«هنرنمای پارسیان»، جایش را به «سرو رسانه پارسیان» داد، پوست اندازی کرد و میدان را به «هنر اول پردیسان پاسارگاد» وانهاد.
اضافه کردن نظر