روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت: کسی به بچه ها عیدی نمی دهد

همانطور که در جریان هستید انتخابات اتحادیه محصولات فرهنگی اصفهان با وجود حرف و حدیث فراوان و چندین بار تعویق، بالاخره در اسفندماه برگزار و ائتلاف مورد حمایت اکثریت هیات رئیسه قبلی و مخالف فروش فیلم در سوپرمارکت ها به پیروزی قاطعی دست یافت. نکته حائز اهمیت حضور بیش از نیمی از اعضا فعال اتحادیه در انتخابات بود. طبق قانون انتخابات اصناف، نتیجه انتخابات زمانی رسمیت می یابد که دست کم یک سوم اعضا فعال آن اتحادیه در انتخابات شرکت کرده باشند. معمولاً بسیاری از فعالان صنفی در انتخابات اتحادیه خود شرکت نمی کنند و به عنوان مثال انتخابات یک سال قبل اتحادیه قدرتمند خدمات رایانه اصفهان به زحمت با مشارکت یک سوم اعضا رسمیت یافت! با توجه به حواشی که پیرامون اتحادیه ما وجود داشت عدم مشارکت اعضا در انتخابات و نرسیدن به حد نصاب مساوی بود با انحلال اتحادیه و ادغام آن با اتحادیه های دیگر (حتی با وجود تدابیر اندیشیده شده اخیر در خصوص انتقال برخی زیر شاخه های فرهنگی اصناف دیگر به این اتحادیه) مجمع نمایندگان توزیع برای رای نیاوردن ائتلاف پیروز سنگ تمام گذاشت و حتی شب قبل از انتخابات علیه هیات رئیسه در تلگرام شبنامه منتشر کرد! با این وجود به علت فعالیت موثر و رو پوستی! هیات رئیسه که مورد رضایت اغلب اعضا بود و حتی با اینکه مجمع در نهایت توانست معاون جدید دادستانی اصفهان را که در جریان اختلافات نبود برای گرفتن نامه لغو ممنوعیت فروش فیلم در سوپرمارکت ها متقاعد کند، باز اشخاص مورد نظر مجمع با اختلاف بسیاری زیادی نسبت به نفرات اصلی ، فقط به عنوان علی البدل رای آوردند!

حالا تصورش را بکنید روز بعد از انتخابات باید می رفتم پیش این بندگان خدا برای خریدن قسمت جدید شهرزاد! چه مکافاتی بود!

(نکته بسیار مهم: بله! ما که مثلاً فعالان اصلی این صنف هستیم و حق آب و گل داریم یا باید حضوری فیلم ها را خریداری کنیم یا هزینه پیک را خودمان بدهیم! در حالی که سوپرمارکت ها اول وقت با خیال راحت و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه ایی محصولات را دریافت می کنند و هرچه را هم فروش نرفت بدون شنیدن نق و نوق پس می دهند!)

توزیع کنندگان که از این شکست حالشان گرفته شده برای تسویه حساب شب عید هم بدجور سفت و سخت به ما فشار آوردند و اگر سال های قبل به بعضی که مشکلاتی داشتند ارفاق می کردندT این بار تا ریال آخر بدهی ها را تسویه نمودند! تازه انتظار می رود فشار مجمع روی اتحادیه امسال به شکل همه جانبه ایی شدت بگیرد. مثلاً بنده از جایی شنیده ام که بازرسان ستاد صیانت قرار است اردیبهشت ماه در یک طرح ضربتی به اصفهان آمده و همه فروشگاه ها را بازرسی نمایند ، اعضا مجمع هم از چند هفته قبل در جریان هستند و در حال خالی کردن مغازه های خود از عناوین میجر می باشند، در حالی که هیچ اطلاع عمومی به گوش فروشنده ها و اعضا اتحادیه نرسیده است!

اما بنده چند وقت قبل یک مسئله ایی به ذهنم رسید و آن را با تعدادی از همکاران هم در میان گذاشتم! دعوا سر فروش یا عدم فروش فیلم در سوپرمارکت هاست. دیگر وارد متن دعوا نمی شوم که خودتان بهتر در جریان هستید! اما نکته ایی که این وسط هیچکدام از طرفین دعوا مطرح نمی کنند این است که فیلم فقط در فروشگاه های عضو اتحادیه ما و سوپرمارکت ها ، فروخته نمی شود! صدها روزنامه فروشی، کتابفروشی، لوازم التحریر فروشی و برخی از اعضا اتحادیه خدمات رایانه و حتی اسباب بازی فروشی ها هم فیلم می فروشند! مخالفان ممنوع شدن فروش فیلم در سوپرمارکت ها می گویند تعداد اعضا اتحادیه شما کم است ما هم که اشاره ایی به این صنوف نمی کنیم و بیشتر بهانه دست آنها می دهیم! پس بهتر نیست بجای اینکه بگوییم " ما مخالف فروش فیلم در سوپرمارکت ها هستیم " ، بگوییم " ما مخالف فروش فیلم در صنوف غیر فرهنگی هستیم " ، یعنی مشکلی با فروش فیلم در روزنامه فروشی ها و کتافروشی ها و کامپیوتری ها و … که همین الان هم دارند فیلم می فروشند نداریم ، پس حذف فیلم از سوپرمارکت ها هم به نفع ماست ، هم به نفع این اصناف و حمایت آنها را هم جلب می کنیم!

خب ، کمی هم از خودم بگویم؛ بازار اسفند بد نبود. فصل سه شهرزاد در فروش نسبت به فصل دوم با استقبال نسبتاً بهتری مواجه شد (البته باز هم به پای فصل اول نمی رسید) فروش گلشیفته با وجود گمنامی نسبی در حدی قابل قبول و بیشتر از عالیجناب و آشوب بود. فروش محصولات دیگر هم در مقایسه با اسفندماه های قبلی که همیشه دوره رکود و کسادی کار ماست، واقعاً جالب توجه بود طوری که به هر کس می گفتم باورش نمی شد! در عوض عید بازار خیلی بدی داشتم! هرچقدر عیدهای قبلی خوب بود و بچه ها با عیدی هایشان می آمدند و چیزهایی را که قبلاً نشان کرده بودند می خریدند، عید امسال هیچ خبری نبود! هر سال عید بیشتر فروشم بازی کامپیوتری و گیم پد بود اما عید امسال ۱۰۰ هزار تومان هم بازی و گیم پد نفروختم و فروش اصلی ام فقط چندتا فلش و مموری بود! حالا اینکه چه اتفاقی افتاده شاید بخاطر وضعیت اقتصادی است که اغلب خانواده ها دیگر نمی توانند مثل سابق به بچه ها عیدی بدهند!

و اما نکته آخر؛ پدیده این روزهای هالیوود فیلم جدید سری فیلم های ابرقهرمانی مارول است به نام " پلنگ سیاه " که هم با استقبال بسیار زیاد منتقدان مواجه شده و هم فروش خارق العاده ایی داشته . نکته بسیار مهم درباره این فیلم آن است که تقریباً همه بازیگران نقش های اصلی آن سیاه پوست هستند  و از این نظر کارشناسان فرهنگی آمریکا نقش این فیلم را برای آینده سینما با نقش آقای سیدنی پوآتیه برابر می دانند! تا قبل از پوآتیه هنرپیشگان سیاهپوست در هالیوود جدی گرفته نمی شدند و نقش های اول مهمی به آنها نمی رسید اما سیدنی پوآتیه تبدیل شد به اولین سوپراستار سیاهپوست آمریکا . پلنگ سیاه هم اولین فیلمی است که با هنرپیشگان اصلی سیاهپوست در این مقیاس از بدنه اصلی سینمای آمریکا مورد توجه قرار می گیرد و از این پس باید شاهد ساخت و اکران بلاک باسترهای بیشتری با محوریت کاراکترهای اصلی سیاهپوست باشیم .

آمار پر مخاطب ترین عناوین فیلم کرایه ایی فروشگاه بنده تا ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ :

۱- نهنگ عنبر ۱    48 بار کرایه رفته

۲- در مدت معلوم    36 بار کرایه رفته

۳- من سالوادور نیستم    33 بار کرایه رفته

۴- کوچه بی نام    31 بار

۵- فروشنده    30 بار

۶- گینس    29 بار

۷- آتش بس ۲ / آتیش بازی    هرکدام    28 بار

۹- بارکد    27 بار

۱۰- عصر یخبندان / همسر دات کام    هرکدام    26 بار

۱۲- ابد و یک روز / ایران برگر / پنج ستاره / جامه دران    هرکدام    25 بار

۱۶- خوب ، بد ، جلف    24 بار

۱۷- استراحت مطلق / پنجاه کیلو آلبالو / رسوایی ۲ / نهنگ عنبر ۲    هرکدام    23 بار

آمار مجموع کرایه عناوین سریالی فروشگاه بنده تا ۱۴ فرودین ۱۳۹۷ :

۱- شهرزاد (فصل یک)    832 بار

۲- عاشقانه    341 بار

۳- شهرزاد (فصل دو)    305 بار

۴- شاهگوش    167 بار

۵- شهرزاد (فصل سه)    119 بار

۶- دندون طلا    94 بار

۷- آسپرین    79 بار

۸- قلب یخی    69 بار

۹- قهوه تلخ    39 بار

۱۰- عطسه    25 بار

۱۱- آشوب / ابله    هرکدام    24 بار

۱۳- گلشیفته    16 بار

۱۴- عالیجناب    14 بار

مجموع فروش و کرایه عناوین فیلم ایرانی عرضه شده از ۱۹ دی تا پایان اسفندماه ۱۳۹۶ :

اکسیدان    24 مورد

محمد رسول الله    22 مورد

قهرمانان کوچک    17 مورد

خالتور    16 مورد

ساعت ۵ عصر    15 مورد

رگ خواب    13 مورد

ثبت با سند برابر است / نگار    هرکدام    12 مورد

خفه گی / غیرمجاز    هرکدام    9 مورد

زیر سقف دودی    8 مورد

شنل    7 مورد

انزوا    5 مورد

مالاریا    4 مورد

ایتالیا ایتالیا / دو عروس    هرکدام    3 مورد

آزاد به قید شرط / حقه باز دم دراز    هرکدام   2 مورد

دریاچه ماهی / رویای پرواز / عشق و خیانت    هر کدام    1 مورد، گنجیشکک اشی مشی    0 مورد

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید