روزانه های سینمایی

یادداشت میهمان- بررسی دو سرویس اشتراک ویدیو

محمد صادق اسلمی- دیروز که قصد داشتم ویدئویی از یوتیوب در یکی از سرویس‌های اشتراک‌گذاری قرار دهم، بین دو راهی آپارات یا نماشا قرار گرفتم. بررسی و مقایسه‌ی این دو سرویس ۵ تا ۶ ساعت طول کشید. گفتم شاید نتایج آن برای شما هم جالب باشد.

تاریخچه

با توجه به اطلاعاتی که از گوگل ترند و همچنین سایت آرشیو به دست آوردم. زمان شروع فعالیت برای آپارات اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی و برای نماشا اواخر سال ۲۰۱۴ می‌باشد. چیزی در حدود ۴ سال اختلاف، که نشان دهنده تجربه‌ی بیشتر آپارات است.

رابط کاربری (UI)

بدون شک از نظر رابط کاربری آپارات یک سر و گردن بالاتر از نماشا قرار دارد. از چیدمان ویدئوها و داشبورد آپلودکنندگان گرفته تا رنگ‌بندی و اندازه دکمه‌ها و… که این را می‌توان به تجربه‌ بیشتر آپارات نسبت داد که به مرور زمان سایت را بهبود داده. و نماشا تازه در اول کار است. در نتیجه چه در سطح آپلود کننده و چه در سطح مخاطب آپارت رابط کاربری زیباتری را فراهم کرده است.

تجربه‌ کاربری (UX)

با گشت و گذاری در وب متوجه شدم که برخی از کاربران آپارات از این سرویس راضی نیستند و احساس خوبی از استفاده از آن تجربه‌ نکرده‌اند. شاهد آن هم از دست رفتن تعدادی از مخاطبان آن و کوچ کردن به نماشاست. این موضوع هم در سطح آپلود کنندگان و کسانی که کانال دارند دیده می‌شود و هم در سطح مخاطب و تماشا کننده که علت آن را در قسمت مزیت‌ها خواهم گفت.

مزیت‌ها

هر یک از این دو سرویس مزیت‌ها و برتری‌هایی دارند که در ادامه مهم‌ترین آنها را لیست خواهم کرد.

برتری‌های نماشا

  • امکان دریافت ویدئو از یوتیوب تا حجم ۸۰۰ مگابایت در حالی که در آپارات این امکان برای ویدئوهای زیر ۳۰ دقیقه وجود دارد (مزیت بزرگ برای آپلود کنندگان)
  • محدودیت‌های کمتر برای کاربران. طبق نظر کاربران، نماشا به نسبت کمتری ویدئوها را بعد از آپلود پاک می‌کند. چیزی که می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین علت‌های نارضایتی مخاطبان آپارات بوده است.
  • امکان درج لوگوی دلخواه، این در حالی است که آپارات لوگو خود و اسم کانال را واترمارک می‌کند.
  • پشتیبانی از دو فرمت زیر نویس( srt,vtt) در حالی که آپارات تنها از srt پشتیبانی می‌کند.
  • امکان سرچ در کانال‌های دیگران، این امکان نیز در آپارات وجود ندارد.
  • امکان حذف نمایش تبلیغات

برتری‌های آپارات

  • به هر حال آپارات تعداد بازدید کننده‌ی بیشتری دارد و ویدئوی شما بیشتر دیده خواهد شد.
  • امکان دانلود ویدئو با کیفیت‌های مختلف که در نماشا این امکان وجود ندارد.
  • قابلیت بازنشر ویدئو از کانال‌های دیگر
  • نمایش آمار بازدید کانال
  • امکان فعال سازی پخش خودکار ویدئوی بعدی
  • نشان دادن آمار بازدید کنندگان به صورت نموداری

نکته:تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از این دو سرویس، بیشتر در سطح آپلود کنندگان اتفاق می‌افتد.واقعیتی که حداقل تا به امروز شاهد آن هستیم این است که نماشا امکانات بیشتری را برای آپلود‌کنندگان در مقایسه با آپارات فراهم کرده و از این رو می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای آنها باشد.

برخی از ترندها

آپارات از سال ۲۰۱۱ تا دسامبر سال ۲۰۱۴ (یعنی درست زمان شروع به کار نماشا) روندی صعودی داشته، اما از آن زمان روند به صورت نزولی می‌شود. حال آنکه روند نماشا از دسامبر ۲۰۱۴ همواره صعودی است. این نشان دهنده‌ی آن است که برخی از کاربران آپارات به سمت نماشا کشیده شده‌اند.

مطابق آمار در ماه‌های بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۷ تعداد بازدید برای آپارات تقریبا ۴ برابر نماشا بوده. درحالی که میانگین زمان بازدید در هر دو تقریبا برابر است. تعداد صفحات مشاهده شده در هر بار بازدید برای آپارت تقریبا ۱.۵ برابر نماشاست.

و اما بانس ریت یا نرخ پرش مخاطب برای آپارات در حدود ۳۹ درصد و برای نماشا در حدود ۵۰ درصد است. که در این مورد نیز وضعیت آپارات مطلوب‌تر است.

 با توجه به نمودارها منبع ترافیک برای هر یک از این دو سایت به این شرح است:

مستقیم (Direct): نماشا ۱۴.۳۴ و آپارات ۲۳.۷۹ درصد از ترافیک‌شان به صورت مستقیم و از طریق وارد کردن نام دامنه بوده است.

 ارجاع (Referrals): نماشا ۹.۰۹ و آپارات ۱۲.۴۳ درصد از ترافیک‌شان به صورت ارجاعی( لینک) از سایت‌های دیگر بوده است

سرچ (Search): نماشا ۷۶.۲۰ و آپارات ۶۲.۸۷ درصد از ترافیک‌شان از طریق سرچ در موتور‌های جستجو بوده است

نکته: هر کسی چه در جایگاه آپلود کننده و مدیر کانال و چه در جایگاه مشاهده کننده و مخاطب، بسته به این که کدام یک از آمارها و برتری‌های بالا برایش مهم‌تر و کاربردی‌تر است. می‌تواند یکی از این دو سرویس را انتخاب کند.

پی نوشت: سعی کردم در این نوشته تا حد امکان از سوگیری نسبت به هر یک از این دو سرویس اجتناب کنم و صرفا یکی بررسی ساده از این دو انجام داده باشم. ضمن این که تمامی آمارها و نتایج به دست آمده مربوط به تاریخ نگارش این پست می‌باشد و مسلما در آینده تغییر خواهد کرد.

منبع: وبلاگ روزنوشته های محمد صادق اسلمی(با تلخیص)

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید