روزانه های سینمایی

سینما شفاهی! برنامه سینمایی تلویزیون چگونه به روی آنتن رفت؟

«شب های شفاهی» در یک نگاه

برنامه سینمایی شبکه شما با اجرای «محمود گبرلو» چهارشنبه شب ۸ آذر ساعت ۲۱:۰۸ دقیقه به روی آنتن رفت و درساعت یازده تیم برنامه «شب های شفاهی» آنتن را به مجریان برنامه خوب «رادیو شب» سپردند.

در برنامه اول «گبرلو» به رغم دوری طولانی مدت از صندلی اجرای برنامه سینمایی با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شد. تپق کمتری زد هر چند هنوز اسامی را خوب به یاد نمی آورد و به اشتباه می افتد.

اظهار نظر مجری در لابلای کلام مهمانان نشان داد که «گبرلو» می خواهد نقش واقعی مجری کارشناس را ایفا کند.

ظاهرا آقای «اصغر نعیمی» یکی از منتقدان ثابت برنامه است. ایشان در برنامه اول هنگام بحث در باره فیلم «قاتل اهلی» حرمت نگه داشت و ترجیح داد به معرفی فیلم و تشویق مخاطبان برنامه به تماشای فیلم یگانه کارگردان موج نوی فعال سینمای ایران اکتفا کند.

گبرلو در مقدمه صحبت هایش بدون نام بردن از «افخمی» به نگرش و خط مشی او در برنامه «هفت» تعریض زد و تلویحاً اظهار داشت که با سلم وصفا به دنبال تقویت سینما و کمک به رونق همه جانبه آن است

به اقتضای نام برنامه یعنی «شب های شفاهی» همه چیز به صحبت و گپ و گفت گذشت. به جز چند گزارش کوتاه تصویری، برنامه حالت یکنواختی داشت. بر خلاف ماهیت سینما برنامه مثل همه برنامه های سینمایی تلویزیون از گرافیک، ویدیو وال، اینفو گرافی و تولیدات ویدیویی خلاق نشانی نداشت و پیداست که تیم مبرزی «گبرلو» را پشتیبانی نمی کند.

انتخاب «مسعود کیمیایی »در نخستین برنامه احترام به پیشکسوتان را نمودار ساخت و نقطه مثبتی برای برنامه و حسن مطلعی برای آن بود.

اما دعوت از منتقد شناخته شده ای همچون «رضا درستکار» برای صحبت پیرامون چالش های کمبود سالن سینما در کشور اشتباه بود. دیگر مهمان برنامه «حسین فرحبخش» هم تجربه ای در ریزمسائل و مشکلات ساخت سینما ندارد. به همین خاطر بحث به انحراف کشیده شد و به سمت و سویی رفت که هر دو مهمان در آن تسلط داشتند. یعنی دلایل نزول کیفی فیلم های سینمایی!

دعوت از سازندگان پردیس سینمایی و مدیر کاربلدی مثل مهندس مسچی می توانست حق مطلب را بهتر ادا کند. قضاوت کامل تر در باره «شب های شفاهی » را باید به ماه های آینده واگذار گرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید