روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت:خدا به همکارانم صبر دهد

امروز نمی خواهم آمار کرایه بدهم. بازار کرایه بعد از تمام شدن «شهرزاد۲» خیلی کساد شده و عناوین ایرانی هم که عرضه می شوند هیچکدام با استقبال مواجه نشدند حتی " برادرم خسرو ". همه فقط یا سراغ " نهنگ عنبر ۲ " را می گیرند یا " محمد (ص) " آقای مجیدی را. از «عالیجناب» هم که خبری نیست و فکر هم نمی کنم در صورت عرضه تکانی به بازار بدهد. خدا تا زمان وارد شدن «عاشقانه ۲» و «شهرزاد ۳» به باازار به همکارانم صبر بدهد!

زمانی برای خلوت شدن خیابانها

چند روز قبل چیزی شنیدم که مرا یاد تلوزیون دهه هفتاد و هشتاد خودمان انداخت؛ یک زمانی بود که فرماندهان نیروی انتظامی از صدا و سیما بابت پخش فلان سریال یا برنامه تقدیر می کردند و می گفتند اینها آنقدر پرطرفدار هستند که وقتی پخش می شوند همه مردم در خانه پای تلوزیون می نشینند و آمار جرم و جنایت و حوادث رانندگی در آن ساعت به حداقل می رسد! حالا چی بنده را یاد این موضوع انداخت؟! روز ۲۷ اکتبر (۷ آبان ماه) سایت «نتفلیکس» فصل دوم سریال تخیلی-فانتزی-ترسناک " چیزهای عجیب " را بطور یکجا منتشر نمود و با چنان استقبالی مواجه شد که ظاهراً آن روز و شب بسیاری از برنامه های و کارها در آمریکا به حال نیمه تعطیل درآمده و روی زمین مانده و بر گیشه آن روز سینماهای آمریکا هم بشدت تاثیر منفی گذاشته است! " چیزهای عجیب " خیلی از رکوردهای دانلود و بارگذاری های قانونی و غیر قانونی را هم آن روز شکست!

فساد اخلاقی دامن گیر تهیه کنندگان

اما یک چیزی دیگری که چند وقت است بدجور در هالیوود سر و صدا به پا کرده مسئله فساد اخلاقی تعدادی از چهره های مطرح سینمای آمریکاست. فردی مثل «هاروی واینستاین» که به عنوان قدرتمندترین و پرنفوذترین تهیه کننده هالیوود شناخته می شد بعد از شکایت تعدادی از هنرپیشگان زن از کمپانی خودش اخراج شد. «کوین اسپیسی» هم از سوی یک هنرپیشه مرد متهم شد در نوجوانی مورد آزار وی قرار گرفته و تازه خودش هم زد و کار را بدتر کرد تا «نتفلیکس» دیشب رسماً او را از سریال " خانه پوشالی " اخراج کند! چند نفر دیگر از بزرگان هالیوود هم با اتهامات مشابهی مواجه شده اند و خلاصه جو هالیوود بدجوری متشنج است! این از سلبریتی های آنها، سلبریتی های ما هم که یکی در غم از دست دادن گربه اش به سوگ نشسته، آن یکی فتوای شرعی صادر می کند، یکی دیگر متنی را به کوروش کبیر نسبت می دهد که اصلاً مال کوروش نیست و آن یکی عکس خودش و خواهرش را با لباس های پاره و مثلاً مارک دار در حال رقصیدن در یکی از خیابان های شمال تهران به اشتراک می گذارد. ملت همیشه در صحنه ما هم که فقط منتظر هستند تا بهانه ایی برای حمله به صفحه مسی و ترامپ پیدا کنند!

سقفی بالای سر اتحادیه

برگردیم سر شغل خودمان! بعد از دو سال بالاخره رفتم اتحادیه و حق عضویتم را پرداخت کردم! خب تقصیر خودشان است! از واحد اجاره ایی بر یکی از معابر اصلی و خوش مسیر شهر رفته اند آخر یکی از پرت ترین و خلوت ترین خیابان های شهر فقط برای اینکه بتوانند واحد را به اسم اتحادیه خریده باشند و نخواهند اجاره بدهند! البته خداییش کارشان درست است! پارسال حرف از ادغام و انحلال بود اما امسال هم پروژه جمع آوری فیلم از سوپرمارکت ها به نتیجه رسیده. هم با جذب برخی زیر شاخه های اتحادیه های دیگر تعداد اعضا را افزایش داده اند تا دیگر خطر ادغام و انحلال برطرف شود. با وجود همه تلاش هایی که مجمع نمایندگان توزیع به کار بسته اما به احتمال قریب به یقین مدیرت فعلی باز هم رای خواهد آورد.

dvd9 حکم کیمیا را پیدا کرد

راستی یک سئوال؛ چند وقت است دنبال dvd خام ۹ گیگ هستم اما هیچ کجا در اصفهان گیرم نیامده. یکی از عمده فروشان لوازم جانبی می گفت دولت واردات dvd خام را ممنوع کرده و بیشتر تاجرانی که بطور قانونی در این کار بودند بساط خود را جمع کرده اند و بازار افتاده دست وارد کنندگان قاچاق! آنها هم فقط اقلامی را می آورند که بتوانند به تعداد زیاد و سریع در بازار آب کنند و حتی نمی دانند dvd 9 گیگ چی هست! می خواستم ببینم همچنین چیزی شنیده اید و آیا صحت دارد یا نه؟ البته از دولتی که با برداشتن قانون میجر در بیشتر موسسات قانونی شبکه نمایش خانگی را تخته کرد و بازار را دو دستی به تولید کنندگان مجهول و بی هویت داد، همچین چیزی هم بعید نیست!

گوی طلایی برای پخش هنر اول

و در پایان همچنان از «هنر اول» بابت ادامه فعالیت پایدارش در انتشار نسخه فیزیکی محصولات در شبکه متشکرم و یک تشکر ویژه هم دارم بابت اینکه روی پک انیمیشن سینمایی " ایموجی " ننوشته اند " پرفروش ترین " یا " بهترین " یا " مهیج ترین " انیمیشن سال! به هر حال در این دوره و زمانه که بچه های ۷-۸ ساله هم با گوشی های خودشان ظرف چند ثانیه می توانند نمرات داده شده به فیلم ها را در اینترنت پیدا کنند لازم نبود بنویسند نمره متای فیلم ۱۲ از ۱۰۰ است! فقط همین که دروغ ننوشته اند کافی است!

نویسنده : امین- اصفهان

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa.co

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید