روزانه های سینمایی

اعمال مجرمانه محتاج بررسی همه جانبه

از ابتدا هم مشخص بود که حساسیت مقامات قضایی در برخورد با سایت «تاینی موویز» بیشتر متوجه جنبه های مبتذل و مستهجن بودن فیلم های ارائه شده است و  با فرض صدور کیفرخواست و صدور حکم محکومیت احتمالی، این بعد از اتهام وارده کنونی، سبب اعمال مجازات هایی خواهد شد. اما آنچه که در این پرونده و پرونده های مشابه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، برخورد با مباشرین و همکارانی هستنند که به اتفاق سبب اجرای این پروژه جمعی شده اند و اگر نبود همراهی آنها شاید این سایت و سایت های مشابه اینگونه مورد اقبال قرار نمی گرفتند. بنابراین منطقاً در نقشه تجاری سایت، نقش و وزن هر یک از عوامل موثر را باید در وقوع تخلف بطور جداگانه مورد ارزیابی قرار داد و با آنان برخورد نمود.

راه اندازی سایتی با چنین حجمی از دیتا و فهرست بلند بالایی از فیلم و سریال های روز جهان، مستلزم ارتباط با دیتا سنتری در داخل است که بتواند چنین سرویسی را ارائه دهد و انبوه مشترکان را در سرویس گیری لنگ نگذارد و پهنای باند لازم را برای سایت مهیا کند. آنطور که از قرائن پیداست برای تامین کنندگان ترافیک اینترنت آنچه که اهمیت دارد، بده بستان با مشتریانی است که مصرف ترافیک را شگرد دارند و درآمد این شرکت ها را افزایش دهند. به همین خاطر در سال های گذشته از سوی صاحبان آثار سینمایی، مرتباً این گلایه و اعتراض مطرح شده است که چرا ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی مانع از فعالیت سایت های داخلی برای بارگذاری غیرقانونی فیلم و سریال های ایرانی نمی شوند و اجازه می دهند چنین سایت هایی رشد قارچ گونه در فضای مجازی داشته باشند.

یکی از جنبه های برجسته سایت مذکور ترجمه و دوبله اغلب آثاری بوده است که طنین صداهای شناخته شده ای را برای بینندگان تداعی می کرده است. جای این پرسش است که گویندگان با چه توجیهی درصدد همکاری با این سایت برآمده اند و مدت های مدیدی با صدای خود به آن مشروعیت بخشیده و لحظه ای به غیرمجاز بودن آن شک نکرده اند.؟

اغلب سایت های مرجع فیلم و سریال در آغاز برای جلب مشتری دانلود رایگان را برای آنها در نظر می گیرند و وقتی کار و بارشان سکه شد، ارائه خدمات را در گروی پرداخت پول قرار می دهند. به این ترتیب درآمدهای اختصاصی سایت های دانلود فیلم نزد شعبه ای از بانک های داخل کشور ذخیره می شود، با این فرض آیا در مقررات بانکی پیش بینی لازم برای رصد مشتریانی که درآمدهای مشکوک الوصول دارند، شده است و یا آنکه پس از این باید درصدد چاره جویی برآمد؟

به موجب موادی از «قانون نحوه مجازات افرادی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می کنند»، «هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع ، تکثیر و عرضه آثار، نوارها و لوحهای فشرده صوتی و تصویری نیاز به أخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.» به همین خاطر انتشار آثار فاقد پروانه نمایش، ضمن آنکه اتهامی را متوجه سایت های متخلف از جمله «تاینی موویز» می کند،  هشداری برای سایت های مشابه است که بدون اخذ مجوز از مراجع رسمی به خود اجازه می دهند بی محابا آثار خارجی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات منتشر کنند و با تکنیک «خود اجتهادی» به ممیزی شکلی آنها مبادرت ورزند.

به هر حال در زنجیره تامین و آماده سازی تا انتشار عناوین سینمایی، افراد و واحدهای مختلفی ایفای نقش می کنند  که نباید از سهم آنها در ترویج رفتارهای هنجارشکنانه غفلت ورزید و فقط جنبه ای خاص از تخلفات رایج را بزرگ نمایی نمود. چه در اینصورت سایر عوامل از حاشیه امن موجود بهره برده و همکاری را خود را به اشکال دیگری ادامه خواهند داد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • یکسال پیش شاید هم بیشتر نوشته ای در سایت شما داشتم که اغلب مواردی رو که شما ذکر کردید به مسئولین امر گفتم..واینکه اینها (تاینی موویز)با همکاری استودیوی میدان انقلاب در حال دوبله های غیرقانونی و انتشار غیرقانونی تر اونها در سایت تاینی موویز هستند..این دوستان ظاهرا محترم که گردانندگان پیج  انجمن گویندگان هم هستند با لابی گری موفق شدند دیگر وبسایتهای غیر قانونی رو هم به دوبله ی آثار میجر ترغیب کنند و در استودیوی مذکور با عوض کردن دو الی سه نفر از گوینده های فرعی و با داشتن باند صدایی که قبلا ساخته شده بود در حقیقت یک دوبله را به فلان سایت هم به اصطلاح قالب میکردند..من چون خودم حدود یکسال در همان استودیو کار کردم اینها رو دیده ام..مدلی جدید از کلاهبرداری..علی ایها الحال قصه ی تاینی گذشت اما سایتهای دیگه هم مثل قارچ درحال رشد هستن..و انجمن گویندگان هم با علم به اینکه این فیلمها مجوز ندارن فقط به صرف اینکه کارشون رونق داشته باشه توی هر فیلمی حرف میزنن..آقای …که خودشون عضو هیت مدیره انجمن گویندگان هستن دیگه چرا؟ هر روز درحال دوبله های غیر قانوی برای سایتها هستن

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید