روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده- این قسمت:سایت مورد نظر در دسترس می باشد

اول از همه خدمتتان عرض کنم که فعلاً هستم! یعنی فعلاً فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی بنده دایر می باشد ، تا بعداً ببینیم چه می شود؟! البته آپارتمانمان همچنان فروش نرفته و باز مجبور شدیم اجاره بدهیم که آن هم توفیری برایمان ندارد چون پول رهن مستاجر جدید را دادیم به مستاجر قبلی! اما با اصرار پدر و مادرم و اینکه از یکی از آشنایان برایم وام مختصری گرفتند ، فعلاً دوباره سرم کلاه رفت! نمی دانم چه حکمتی است که وقتی خودم اصرار به حفظ شغلم دارم همه سرکوفتم می زنند اما وقتی تهدید به تعطیل کردن می کنم یک چیزی از یک جایی جور می کنند که باز شغلم را نگه دارم!

این فیلم کرایه دادن هم خودش داستان مفصلی است ؛ از یک طرف اگر واقعاً بنشینم و حساب کنم صد در صد به این نتیجه می رسم که در این سه سالی که فیلم کرایه می دهم، کرایه فیلم هیچ سودی برایم نداشته؛ چون از یک طرف خیلی از فیلم ها و سریال ها یا اصلاً کرایه نرفته اند یا زیر تعدادی که بشود گفت پول خریدشان درآمده کرایه رفته اند. فیلم ها و سریال هایی هم که معمولاً تعداد زیاد کرایه می روند بخاطر بی انصافی و بی دقتی بعضی از مشتری ها آنقدر از بین می روند که مجبورم مرتباً با نسخه های نو تعویضشان کنم! مثلاً همین فیلم تتل و راز صندوقچه فقط یک بار کرایه رفت که مشتری مورد نظر در همان یک بار چنان بلایی سر فیلم آورده که انگار دست ۲۰ نفر بوده!!! حرف هم نمی شود زد. تازه یک بحث دیگری که این وسط وجود دارد این است که خیلی از همکاران تعجب می کنند که می گویم فیلم کرایه می دهم، چون خودشان دیگر خیلی وقت است فیلم کرایه نمی دهند و به بنده هم می گویند این کار را نکنم! از آن طرف کرایه هر شب ۱۵۰۰ تومانی که از مشتری ها می گیرم از نظر خیلی ها زیاد است چون یک خیابان پایین تر یکی از همکاران دارد هر شب ۱۰۰۰ تومان کرایه می گیرد!

خلاصه حکایتی است این محله ما! پارسال همزمان با واقعه پلاسکو خانه روبرویی آتش گرفت! طرف دم درب خانه اش هم دوچرخه تعمیر می کند، هم جوشکاری می کند و هم گاز پیک نیکی پر می کر، که این آخری را بعد از آتش سوزی ظاهراً تعطیل کرده! یک ماه پیش هم دو تا مغازه بالاتر دعوا و چاقو کشی بود! بیچاره قصاب محل یک دفعه دید چند نفر ریختند سر یک نفر و کشیدندش داخل قصابی و با چاقو و ساتورهای قصابی افتادند به جانش! اصلاً مال محله ما هم نبودند و بعداً معلوم شد دعوای خانوادگی بوده!

ببخشید … برگردیم سر اوضاع و احوال خودمان !

بحث ممنوعیت فروش فیلم در سوپرمارکت های اصفهان همچنان به قوت خود باقی است و تقریباً نیمی از سوپرمارکت هایی که قبلاً فیلم می آورند بساطشان جمع شده اما بقیه همچنان با پشتبانی بعضی توزیع کنندگان به کارشان ادامه می دهند. چند وقت دیگر انتخابات اتحادیه است. بنده با اینکه سه سال بیشتر نیست که عضو این اتحادیه شده ام و در انتخابات قبلی شرکت نداشتم، اما از یک طرف تجربه ۷-۸  سال عضویت در اتحادیه رایانه را دارم و از طرف دیگر بخاطر فروش فیلم و کارتون، خیلی قبل از عضویت در اتحادیه محصولات فرهنگی، با آنها آشنایی داشته ام و قضاوت شخصی ام این است که مدیریت فعلی اتحادیه نتنها از مدیریت قبلی خیلی فعال تر و دلسوزتر هستند بلکه حتی از اتحادیه قدرتمند رایانه هم بیشتر فعال بوده و با اعضا مرتباً در تماس می باشند! با این همه توزیع کنندگان که بعد از شکست در انتخابات چند سال قبل مجمع نمایندگان توزیع را درست کردند و ارتباطشان را با اتحادیه محدود نمودند، باز دست به کار شده اند و هر حرف و شایعه راست و دروغی که بتوانند پشت سر مدیریت فعلی اتحادیه می زنند، که شاید برای جلب بعضی آرا موثر باشد، اما بنده از چنین حرکتی خوشم نمی آید!

تاینی موویز هم که فعلاً تعطیل شده! هرچند سایت همچنان در دسترس است و حتی فیلترهم نیست! اما نزدیک به سه هفته می باشد که بروزرسانی نشده و طبق اخبار منتشره مدیران آن بازداشت شده اند. اما به قول یکی از سایت ها اگر فعالیت این سایت غیرقانونی است و امکان بازداشت گردانندگان آن وجود داشته، چرا در این سه-چهار سال گذشته اقدام نشده بوده؟!

و یک تشکر ویژه از " هنر اول " ؛ با اینکه حتی قرن ۲۱ هم در برار وضعیت آشفته و ظاهراً بی آینده شبکه نمایش خانگی دست ها را بالا برده و تسلیم شده، هنر اول همچنان مشغول است و این هفته هم با عرضه " مرد عنکبوتی : بازگشت به خانه " غافلگیرمان کرد! دستتان درد نکند!

و مورد آخر درباره فیلم های ایرانی است! چند سالی بود که هیچکدام از فیلم های ایرانی نتوانسته بودند به معنای واقعی بنده را آنقدری جذب خود کنند که حاضر باشم بیش از یک بار تماشایشان کنم (آخرین فیلمی که بیشتر از یک بار تماشا کردم " به رنگ ارغوان " بود. اما در این دو-سه ماه اخیر دو فیلم ایرانی توانسته اند به جمع عناوین محبوبم بپیوندند ؛ یکی " ماجرای نیمروز " و دیگری هم " خوب ، بد ، جلف " . هرکدام را چند بار تماشا کرده ام و هنوز هم از تماشای مجددشان لذت می برم. دست سازندگان و هنرپیشگانشان درد نکند. این دو فیلم بهمن ماه امسال در " جشنواره وبلاگی افتخار زرین سینمای ایران " جایگاه ویژه ایی خواهند داشت!

راستی از این فیلم آقای مجیدی خبری نشد؟! از ماه رمضان تا به حال بیشتر از ۵ بار توزیع کنندگان وعده عرضه آن در روزهای آتی را داده اند!

و اما جدیدترین آمار کرایه فروشگاه تا تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۶ :

۲۰ فیلمی که بیشترین بار کرایه رفته اند :

۱- نهنگ عنبر   44 بار

۲- در مدت معلوم   35 بار

۳- من سالوادور نیستم   33 بار

۴- کوچه بی نام   31 بار

۵- فروشنده / گینس   هرکدام   29 بار

۷- آتش بس ۲ / آتیش بازی   هرکدام   28 بار

۹- بارکد   27 بار

۱۰- عصریخبندان / همسر دات کام   هرکدام   26 بار

۱۲- ایران برگر / پنج ستاره / جامه دران   هرکدام   25 بار

۱۵- رسوایی ۲   23 بار

۱۶- ابد و یک روز / استراحت مطلق / پنجاه کیلو آلبالو / پنجشنبه آخرماه / طبقه حساس   هرکدام   22 بار

 

آمار کرایه سریال ها (همه قسمت های هر مجموعه) :

۱- شهرزاد (فصل اول)   832 بار

۲- عاشقانه (فصل اول)   337 بار

۳- شهرزاد (فصل دوم)   267 بار

۴- شاهگوش   167 بار

۵- دندون طلا   94 بار

۶- آسپرین   79 بار

۷- قلب یخی   69 بار

۸- قهوه تلخ   39 بار

۹- عطسه   25 بار

۱۰- ابله   24

 

آمار مجموع فروش و کرایه فیلم های ایرانی عرضه شده از ۲۷ تیرماه تا ۱۱ مهرماه ۱۳۹۶ :

خوب ، بد ، جلف    32 مورد

سه بیگانه   20 مورد

مادر قلب اتمی   12 مورد

یتیم خانه ایران   10 مورد

تیک آف   9 مورد

ویلایی ها   6 مورد

هلن / یک روز بخصوص   هرکدام   5 مورد

تتل و راز صندوقچه / شاباش   هرکدام   3 مورد

امتحان نهایی / همان روز   هرکدام ۲ مورد

اصلاً جور در نمی یاد / بوفالو / کربلا جغرافیای تاریخ   هرکدام   1 مورد

ضد ضرب / یاسین   هرکدام   0 مورد!

 

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید