روزانه های سینمایی

بازیگر – کارگردانی که سوژه تبلیغاتی شد

یکی از روش ها و شیوه های رایج در بازاریابی و تبلیغ کالا و خدمات، استفاده از سلبریتی ها و هنرمندان و ورزشکاران مشهور و محبوب است که از آن به «سلبریتی برندینگ» یاد می کنند. این روزها در صفحات مطبوعات و فضای مجازی به دنبال مجاز اعلام شدن حضور چهره های هنری و ورزشی در عرصه تبلیغات، هنرمندان، ورزشکاران و زوج های هنری زیادی در کار برندینگ وارد شده اند و از مشتریان دلبری می کنند. با این حال تلویزیون در نمایش بعضی از این آگهی ها اصول سختگیرانه خود را دارد و با همان دست فرمان گذشته،رغبتی برای نمایش زنان در تبلغات ندارد. در یک نمونه استثنایی تلویزیون مدتی است «محمد موسوی» ملی پوش تیم والیبال را در یک تیزر تبلیغاتی نشان می دهد و ممکن است مردان هنرمند و ورزشکار دیگری هم به خدمت صنعت تبلیغات درآمده باشند که نگارنده موفق به دیدن آنها در آگهی های بازرگانی سیما نشده باشد.

در همین رابطه یکی از غافلگیری های مخاطبان شبکه نمایش خانگی، رویت خانم کارگردان و بازیگر نامداری(با خانم آزاده نامداری اشتباه نشود)در تیزر تبلیغاتی یک اپراتور جدید تلفن همراه است. خانم «نیکی کریمی» هنرمند نام آشنای سینمای ایران در قسمت های پایانی سریال «عاشقانه» با پوزیشن و میزانسنی کاملاً متفاوت در یک تیزر خوش آب و رنگ ظاهر شد و شگفتی تماشاگران را رقم زد. نکته جالب توجه تناسب فضای لوکس و لاکچری این تبلیغ با فضای حاکم بر سریال عاشقانه است که از این حیث باید به تیم تبلیغاتی این اپراتور دست مریزاد گفت.! تنها نکته ای که باقی می ماند این است که طراحان تبلیغاتی باید به مرزها و خطوط قرمز استفاده ابزاری و کالایی از زن واقف باشند و مرزبندی روشنی با همتایان غربی خود داشته باشند، چه در غیراین صورت، نگرش ابزاری به زنان و تاکید بر جاذبه های ظاهری آنها ممکن است زمینه را برای بازگشت ممنوعیت ها و محدودیت های تازه فراهم کند.

کلام آخر! تبلیغ و معرفی کالا و مصنوعات ایرانی و حمایت از صنعتگران داخلی ضرورتاً باید از روش های متعارف و چارچوب های ارزشی رایج پیروی کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام. جناب فروتن مدتهاست ۲فیلم فصل فراموشی فریبا و از ریس جمهور پاداش نگرید اکران شده ولی خبری از نمایش خانگب نشده علتش میدانید؟؟؟فصل فراموشی که حتی انونسش در محصولات تصویر دنیای هنر بود! فکرکنم ۲؛۳ساا شده باشه!

    • موسسه نور تابان سرمایه گذار و تهیه کنننده فیلم با تاسیس موسسه ویدیو رسانه تصمیم دارد، راساً نسبت به توزیع فیلم اقدام کند اما تاریخ مشخصی برای انجام این کار معلوم نشده است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید