روزانه های سینمایی

یادداشت های یک فروشنده- این قسمت «رفتم و بار سفر بستم»

به احتمال زیاد بنده فروشگاه را در شهریورماه تعطیل خواهم کرد! آپارتمانمان هنوز فروش نرفته و فکر هم نمی کنم به این زودی فروش برود! مغازه هم که خالی است و درآمد نیم بندم از همین سریال ها و عناوین ایرانی است! کلی هم به همکاران بدهکار هستم و دیگر اعتباری ندارم که با جنس نسیه مغازه را پر کنم . و برخلاف سال های قبل والدینم هم دیگر نمی توانند آن یکی-دو ملیون همیشگی را کمکم کنند تا کمی کار راه بیفتد . بنابراین اگر تا شهریوماه فرجی نشد و آپارتمانمان فروش نرفت نه از نظر مالی توانایی ادامه کار دارم و نه اصلاً منطقی است! خبر ماندن یا تعطیل کردنم را در نوبت آماردهی بدهی خواهم داد .
این روزها همه جا و از جمله سایت شما ، صحبت از کیفیت بالا و طرفداران زیاد دو سریال عاشقانه و شهرزاد است . سریال عاشقانه هرچه به پایان نزدیک تر می شود هیجان انگیز تر شده و طرفداران بیشتری پیدا می کند . هرچند طرفدارانی که از همان ابتدا پیگیر سریال بوده اند حالا از آب بستن به این قسمت های آخر برای هرچه بیشتر کردن تعداد قسمت ها شاکی هستند اما به هر حال پیگیری می کنند . سریال شهرزاد تا اینجا (سه قسمت نخست) مورد جالب توجهی رو نکرده که بر اشتیاق طرفداران قدیمی اش بیافزاید . فروش دو قسمت اول خوب و مثل فصل اول بود اما فروش قسمت سوم (دست کم در فروشگاه بنده) بیش از ۵۰% افت داشت . باید ببینم این افت اتفاقی بوده یا روند نزولی ریزش مخاطبان ادامه خواهد یافت؟
از عناوین ایرانی که بگذریم ، در بحث عناوین خارجی همچنان تنها شرکت واقعاً فعال هنر اول است که دستشان درد نکند ، اما خداوکیلی (حالا دوباره بهشان بر می خورد!) این عناوین دست چندم و بی خودی را به ما فروشگاه داران نیاندازید!!! شاید هنوز بعضی از همکاران بنده در شناسایی عناوین فاخر و درجه یک مشکل داشته باشند ، اما مشتری ها دیگر فیلم شناس شده اند و به این راحتی زیر بار خرید عناوین شما نمی روند . تنها عنوان واقعاً خوبی که این چند وقت اخیر عرضه کردید انیمیشن اسمورف ها بود و بس! (البته عناوین سریالی را لحاظ نکردم)
اما دوستان زیرزمینی و شبه زیر زمینی همچنان با قدرت مشغول فعالیت هستند و کیفیت کارهایشان هم در اغلب موارد در حال رشد و ترقی است . با این حال اینها هنوز در بعضی موارد فقط به پر کردن جیب خودشان فکر می کنند و چیز دیگری برایشان مهم نیست! مثلاً یک انیمیشنی چند وقت پیش عرضه کرده بودند به نام " امپراتوری " که واقعاً بی خود و مزخرف بود و فقط توانستم ۱۰ دقیقه اول آن را تحمل کنم . یا فیلم جذاب و موزیکال " دیو و دلبر " در حالی عرضه شد که تقریباً نیمی از فیلم بخاطر موزیکال بودن سانسور شده بود . خب ، مگه مجبوری؟ امیدوارم این دوستان هوس نکنند واندروومن و دزدان دریای کارائیب ۵ را هم عرضه کنند!!!
و همچنان سوپرمارکت ها!!! با وجود اینکه اتحادیه فروش محصولات فرهنگی اصفهان بالاخره توانست موافقت مجمع اصناف با ممنوع شدن عرضه فیلم در سوپرمارکت ها را بگیرد ، این حرکت همچنان ادامه دارد و آن معدود سوپرمارکت هایی هم که در چند روز اول ابلاغ بساط فیلمشان را جمع کرده بودند وقتی دیده اند با همکارانشان برخوردی نمی شود ، دوباره شروع کردند ، بخصوص که نمی شود از خیر شهرزاد گذشت!
اما گله ایی هم دارم از دوستان بسیجی و حزب اللهی!!! فیلم هایی مثل ایستاده در غبار ، بادیگارد ، ماجرای نیمروز و نفس خوراک این عزیزان است و قاعدتاً برای این گروه هدف است که ما این عناوین را می آوریم ، اما این دوستان اصلاً به فکر ما نیستند . در همین نزدیکی بنده مسجد تاریخی رکن الملک قرار دارد که از مساجد بزرگ و معروف اصفهان و فعال ترین پایگاه مذهبی در این سمت شهر محسوب می شود و مسئولان فرهنگی این مسجد عناوین فاخر مذهبی نظیر نمونه های بالا را خودشان تهیه و در مسجد برای بسیجی ها و مسجدی ها به نمایش می گذارند و از همان هم برایشان تکثیر می کنند . این می شود که بنده وقتی عنوانی مثل ماجرای نیمروز را می آورم که هم فروش بالایی داشته و هم مورد توجه بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران قرار گرفته ، به هر کدام از این دسته از دوستان که فیلم را نشان می دهم می گویند در مسجد دیده ایم! نمی گویم نکنند و نگذارند ، اتفاقاً بیشتر هم از این کارها بکنند ، اما دیگر تکثیر نکنند!
و یک نکته آخر و کاملاً بی ربط ؛ با آغاز پخش فصل هفتم سریال بسیار پرطرفدار بازی تاج و تخت ، بار دیگر تب آن بالا گرفته و می گیرد! اما بنده و امثال بنده که طرفدار کتاب های آقای مارتین هستیم و آنها را نسبت به سریال ترجیح می دهیم ، هر بار که با شروع فصل جدیدی از سریال بحث ها داغ می شود ، داغ دلمان هم تازه می شود . حالا باز بنده و دوستان مثل بنده در ایران که بعد از معروف شدن سریال با کتاب هایش آشنا شده ایم برایمان این داغ کمتر سوزاننده است تا طرفداران انگلیسی زبان! می پرسید چرا؟ آقای مارتین جلد چهارم مجموعه را سال ۲۰۰۵ منتشر نموده و وعده داد جلد پنجم سال بعد منتشر شود ، اما کمی بعد از انتشار کتاب چهارم ، بحث تولید فیلم یا سریال از این مجموعه بطور جدی آغاز شد و مراحل پیش تولید و تولید آن مدتها بطول انجامید تا اینکه سال ۲۰۱۱ فصل اول سریال تلوزیونی پخش شد و در همان سال و با پنج سال تاخیر! جلد پنجم مجموعه هم روانه بازار کتاب گردید . حالا مدتهاست که آقای مارتین برای به تاخیر انداختن انتشار دو جلد آخر مجموعه امروز و فردا می کند و هر بار بهانه تازه ایی می تراشد که بگوید هنوز نوشتن آنها تمام نشده در حالی که برخی افراد پیگیر و علاقه مند حساب کرده اند که آقای مارتین از سال ۲۰۱۱ تا به حال چند کتاب و مقاله منتشر کرده و چند ده هزار کلمه در سایتش تایپ کرده که اگر زمان نوشتن آنها را برای دو کتاب آخر صرف کرده بود خیلی وقت پیش عرضه شده بودند . آقای مارتین هر بهانه ایی می خواهند بیاورند اما ما که می دانیم این تاخیر طولانی به توصیه کارگزار و تهیه کنندگان سریال است تا انتشار دو جلد آخر مجموعه به بعد از پایان کامل سریال (یعنی سال ۲۰۱۹) موکول شود و نکات و جزئیات متفاوتی که کتاب نسبت به سریال دارد جذابیتشان حفظ گردد!

و اما دخل و خرچ فروشگاه

بیست فیلم صدر جدول بیشترین کرایه رفته ها :

۱- نهنگ عنبر   43 بار، 2- در مدت معلوم   35 بار، 3- من سالوادور نیستم   33 بار، 4- کوچه بی نام   31 بار، 5- فروشنده و گینس   هرکدام   29 بار، 7- آتیش بازی /// آتش بس ۲    هرکدام   28 بار، 9- بارکد   27 بار، 10- عصریخبندان و همسر دات کام   هرکدام   26 بار، 12- جامه دران و پنج ستاره   هرکدام   25 بار، 14- ایران برگر   24 بار، 15- رسوایی ۲   23 بار

۱۶- ابد و یک روز /// استراحت مطلق و پنجشنبه آخر ماه و طبقه حساس   هرکدام   22 بار، 20- مجرد ۴۰ ساله و رخ دیوانه   هرکدام   21 بار

آمار کرایه سریال ها (مجموعه همه قسمت های هر عنوان) :

۱- شهرزاد (فصل یک)   832 بار، 2- عاشقانه   278 بار، 3- شاهگوش   167 بار، 4- دندون طلا   94 بار، 5- آسپرین   79 بار

۶- قلب یخی   69 بار، 7- شهرزاد (فصل دوم)   54 بار، 8- قهوه تلخ   39 بار، 9- عشق تعطیل نیست   34 بار، 10- عطسه   25 بار، 11- ابله   24 بارف 12- سیگنال موجود است   9 بار

و مجموع آمار فروش و کرایه عناوین جدید ایرانی عرضه شده از تاریخ ۳ خردادماه تا ۲۶ تیرماه ۱۳۹۶ :

گشت ۲   39 مورد، پنجاه کیلو آلبالو   36 مورد، چهار اصفهانی در بغداد   24 مورد، هفت ماهگی   12 مورد، نفس   9 مورد

ماجرای نیمروز و خانه خیابان چهل و یکم   هرکدام   8 مورد، گیتا   7 مورد، افسونگر   6 مورد، مبارک   5 مورد، شاباش   4 مورد، شیفت شبانه   2 مورد

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • محمود رضوی تهیه کننده فیلم ماجرای نیمروز گفته نسخه ویدیویی فقط برای استفاده شخصی است ونمایش جمعی آن در مساجد مورد رضایت سرمایه گذاران نیست.

    ایشان کمی دیر در قبال اینگونه نمایش ها واکنش نشان داد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید