روزانه های سینمایی

دور مجنون گذشت و نوبت ماست

زمانی که ۲۰ فیلم از بین ۱۰۸ فیلم رسیده به چهارمین جشنواره ویدیویی«یاس» برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب می شوند، انتظار طبیعی آن است که این تعداد فیلم به اعتبار کیفیت شان به مرور در شبکه نمایش خانگی توزیع و عرضه شوند. زیرا همانطور که به دفعات دبیران ادوار جشنواره «یاس» اظهار داشته اند، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره کیفیت بخشیدن و اعتلای محصولات شبکه نمایش خانگی است. اگر فرض را بر این بگذاریم که عمده محصولات شبکه عناوین سینمایی ایرانی و خارجی هستند و ارزیابی کیفی آنها را در جای دیگری جستجو باید کرد، اما آثاری که اختصاصاً برای شبکه تولید می شوند و مجموعه ای از فیلم های داستانی، مستند مسابقه ها و سریال ها هستند، زیر ذره بین مخاطبان و کارشناسان شبکه هستند و تلاش های لازم چه از سوی مسئولان و چه از سوی تولید کنندگان باید معطوف بهبود و ارتقای این دسته از محصولات باشد. همانطور که بارها گفته شده است متاسفانه آثار راه یافته به دوره های گذشته جشنواره «یاس» به جز استثنائاتی اغلب راهی به سبد فیلم های نمایش خانگی نجستند و حداقل بخشی از اهداف جشنواره از این مسیر تامین نشد. به اعتبار اینکه دبیر جشنواره در این دوره تغییر کرد و پیش داوری رسم مروت نیست، به تعبیر خواجه شیراز که می فرماید: «دور مجنون گذشت و نوبت ماست/ هر کسی پنج روز نوبت اوست» می توان گذشته ها را فراموش کرد و دل خوش به عرضه تدریجی این بیست اثر در شبکه نمایش خانگی بود. پس قضاوت را به آینده واگذار می کنیم. عجالتاً نام این بیست فیلم را به خاطر شریف بسپارید:

  «آن ها» به کارگردانی احسان سلطانیان، «اینجا کسی نمی میرد» ساخته حسین کندری، «باتلاق وان» به کارگردانی مهدی گلستانیان، «بلوگا» ساخته مهدی جعفری، «تاول(نیم)» به کارگردانی بهمن کامیار، «تپه بادبادک ها» ساخته علی دلگشایی، «پرنده افلاک» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «جاده مه آلود» ساخته بهادر اسدی، «خاک» به کارگردانی علی ثقفی، «روز چهاردهم» ساخته محمود ناظری، «سپید به رنگ مروارید» به کارگردانی سیدروح اله حجازی، «سرخ به رنگ عقیق» ساخته سیدروح اله حجازی، «سفر» به کارگردانی روح الله فخررو، «شهر هزاررنگ» ساخته جوادمزدآبادی، «عرفان» به کارگردانی علیرضا شاه حسینی، «غزاله» ساخته محسن شاه محمدی، «گمیچی» به کارگردانی مجید اسماعیلی پارسا، «نورا» ساخته وحید پرشاد، «یک روز طولانی» به کارگردانی بابک بهرام بیگی و «یونس» ساخته داریوش یاری

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید