روزانه های سینمایی

به خاطر یک تراول ناقابل

برای یک تراول ناقابل

با قرار گرفتن اولین لینک دانلود فیلم «فروشنده» صدای خریدار حقوق نمایش خانگی فیلم درآمد. وقتی که یک ماه قبل تر مدیران دولتی از طریق «اصغر فرهادی» متوجه سرقت «نسخه جهت بازبینی ارشاد» شدند، حساب کار دست شان آمد که در اثر یک غفلت، نسخه ای از فیلم به دست نامحرمی رسیده و از اراک سر درآورده است. همانطور که مدیر «تصویر گستر پاسارگاد» اظهار کرده است، تفاوت فیلم «فروشنده» با سایر فیلم های ایرانی آن است که سرمایه گذارش خارجی است و عرضه غیرقانونی فیلم در داخل و نهایتاً خارج از کشور، تبعات بدی به همراه دارد که کمترین آن قطع همکاری دیگری شرکای تجاری از سرمایه گذاری در سینمای ایران است.

یک جستجوی ساده در اینترنت نشان میدهد که متاسفانه لینک دانلود و استریم فیلم «فروشنده» به تعداد زیادی در دسترس مردم قرار گرفته است و این به جز انبوه نسخه لوح فشرده فیلم است که در کوچه و بازار و زیر دست و پا ریخته شده است. به این ترتیب بخواهیم یا نخواهیم فاجعه رخ داده است. در این مورد خاص تعجیل و شتاب در توزیع نسخه خانگی فیلم نیز نمی تواند مرهمی بر زخم ناسور ایجاد شده بنهد زیرا مرغوبیت و جذابیت جهانی اثر از یکسو و بارگذاری گسترده آن در دیتا سنترهای داخل و خارج از کشور هر گونه بهره برداری اقتصادی از نسخه نمایش خانگی اثر را منتفی ساخته است. مضافاً که توزیع دی وی دی «فروشنده» به مانند فیلم «محمد»(ص) علی القاعده باید به بعد از اکران جهانی آن موکول گردد. این روزها که «فروشنده» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم های خارجی و غیر انگلیسی اسکار ۲۰۱۷ قرار گرفته است و تا همین جای کار هم موفقیت آن در گیشه های جهانی تضمین شده است، عرضه غیرقانونی اثر و تجارت سیاهی که فقط با یک تراول صد هزار تومانی کلید خورده است، ناامنی و بی اخلاقی در پشت صحنه سینمای ایران و نمایش خانگی را بیش از پیش برملا می سازد.

اگر در روزهای آینده به همین روال فیلم «فروشنده» سر از آنتن تلویزیون های ماهواره ای درآورد، پرده دیگری از شارلاتانیزم حاکم بر این کانال های جلف تجاری بیرون انداخته خواهد شد و تیرخلاصی بر فیلم و فروریختن دیوار اعتمادی خواهد بود که می توانست بین سرمایه گذاران ایرانی و خارجی ایجاد شود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید