روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده – این قسمت بمیرم، برای کسی رایت نمی کنم

باز هم می خواهم بروم سراغ تکرار مکررات. نمی خواهم دوباره بحث را سیاسی کنم اما خداوکیلی کدامتان واقعاً و بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی و حزبی، می توانید ادعا کنید در دو دهه اخیر و از زمان عمومیت یافتن شبکه نمایش خانگی، غیر از وزارت ارشاد دولت نهم آقای صفار هرندی، وزارت ارشاد دیگری در سایر کابینه ها واقعاً و عملاً دغدغه و تلاش جدی برای سامان دهی و رونق بخشی و قانونمند کردن شبکه نمایش خانگی و در مقیاسی بزرگتر، بازار محصولات فرهنگی داشته است؟
اما متاسفانه مشکل عدم حمایت و نظارت وزارتخانه بر شبکه فقط یکی از مشکلات متعدد است و احیای شبکه نمایش خانگی مستلزم برطرف ساختن آنها با یک همکاری و خرد جمعی می باشد که یعنی باز می رسم به همان حرف همیشگی ام که اگر اتحاد در شبکه وجود داشت می شد اوضاع را خیلی بهتر کرد حتی بدون وزارت!
امروز سراغ دو تا از توزیع کنندگان اصفهان رفتم و بحث احتمال ادغام اتحادیه فروش محصولات فرهنگی و اتحادیه رایانه را پیش کشیدم که ظاهراً هر دو از خیلی قبل تر در جریان بودند. اولی تنها نگرانی اش بحث معافیت مالیاتی بود که برایم جای تعجب داشت چون تا جایی که خبر دارم بیشترین درآمدش را از توزیع فیلم بین سوپرمارکت ها کسب می کند و ظاهراً قرار نیست این ادغام هیچ خدشه ایی به این بخش از درآمدش وارد نماید اما دومی واقعاً دلش پر بود و البته همه تقصیرها را انداخت گردن خود ویدئوکلوپی ها که بجای فعالیت واقعی و قانونمند فقط افتاده اند دنبال رایت و کپی و با ایجاد فضای ناسالم در محیط کسبشان عملاً بسیاری از خانواده ها را فراری داده اند و تنها دردشان فیلم فروختن سوپرمارکت هاست (البته ایشان چندین بار تاکید کردند منظورم شما نیستی!!!) بنده تا حدود زیادی با حرف هایشان موافق بودم اما باز هم می گویم همه باید به حرف های هم گوش بدهند و همه شرایط را بسنجند و فقط یک طرفه پیش قاضی نروند  

در بی قانونی و بی اخلاقی بعضی از به ظاهر همکاران که هیچ شکی نیست! و طرف حساب آنها باید قانون باشد که متاسفانه خیلی هایشان حتی سالی یک بار هم مورد بازرسی قرار نمی گیرند چه رسد به اینکه برخوردی با آنها بشود! اما بعضی از همکاران واقعا از سر ناچاری به این کار افتاده اند. خود بنده هم اگر کمک های گاه و بیگاه پدر و مادرم نبود تا به حال یا بساطم را جمع کرده بودم یا … (یا ندارد ، بمیرم هم برای هیچکس جز خودم رایت و دانلود انجام نمی دهم!) از یک طرف به قول آن دوستمان همه نشسته اند پای سفره شبکه نمایش خانگی هرکس با اجازه و بی اجازه می خواهد لقمه ایی بردارد جوری که سهم فعالین اصلی این شبکه فقط ته دیگ سوخته اش است! از طرف دیگر هم متاسفانه تقاضا وجود دارد و این تقاضا باز خودش از دو دلیل ناشی می شود؛ دلیل مادی که خیلی از خانواده ها را مجبور کرده دنبال کمترین هزینه کردن در بحث سرگرمی و محصولات فرهنگی باشند و دلیل اجتماعی که متاسفانه در ذهن خیلی از جوان های امروز حک شده بی قانونی هنر است و وقتی بخور بخور است چرا من نخورم؟!
یکی از پخش کننده ها می گفت در مذاکراتی که با اتحادیه داشتیم گفتیم حاضریم برای سنجش توان فروش ویدئوکلوپ ها در برابر سوپرمارکت ها دو عنوان ایرانی که مثلاً طی روزهای آینده منتشر خواهند شد را فقط به شما بدهیم و هیچ توزیعی در سوپرمارکت ها نداشته باشیم اما اتحادیه بجای قبول این شرط و تمرکز روی موفقیت در آن گفت به شرطی این پیشنهاد را قبول می کند که حتی در صورت شکست آن هم توزیع کنندگان برای ویدئوکلوپ ها حریم قائل شوند و تا فاصله ۳۰۰-۴۰۰ متری از آنها به هیچ سوپرمارکتی فیلم ندهند! خب معلوم است که توزیع کنندگان هم زیر بار نرفته اند!

امین -اصفهان

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام

    ازدوستانی که دراصفهان دارم جویای قضیه شدم (اموراصناف اصفهان) قضیه ادغام اتحادیه تان جدی ست وقراراست بااتحادیه رایانه یا خرازی های اصفهان ادغام شود.متاسفانه اعضای اتحادیه محصولات فرهنگی اصفهان اختلاف زیادی بایکدیگر دارند طوریکه این دوستم میگفت هفته ای نیست یکی ازاعضا ء اتحادیه تان به اموراصناف مرجعه نکنند وپشت سر اون یکی حرف نزنند.عدم وجود اتحاد دراتحادیه شما یکی ازدلایل اصلی ادغام است سپس کمبود  اعضاء و  غیره.قطعا درصورت اداغام باهراتحادیه ای ،معافیت مالیاتی  حذف خواهد شد ومشکلات صنف تان بیشترخواهدشد..

    • به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد / تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

      اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده اند / کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد

      به حق صحبت دیرین که هیچ محرم راز/  به یار یک جهت حق گزار ما نرسد

      خجسته زاد روز رسول مهربانی و سید و سرور پیامبران حضرت نبی اکرم محمد مصطفی(ص) و ذریه پاک ایشان امام جعفر صادق (ع) را به همه دوستان همراهم تبریک و شادباش می گویم.

    • ضمن تشکر از پیگیری شما ، الان با یکی از دوستان که عضو اتحادیه رایانه است صحبت می کردم ، گفت تا جایی که می توانید جلوی این ادغام را بگیرید چون فقط بحث مالیات مستقیم نیست ، خیلی از اعضا اتحادیه رایانه بخاطر بحث مالیات بر ارزش افزوده و سهم اتحادیه از فروش ها در حال ورشکستگی هستند و آنهایی هم که زرنگ تشریف دارند هر سال اعلام ورشکستگی کرده و با یک تابلو جدید مجوز می گیرند چون هزینه احذ مجوز جدید برایشان خیلی کمتر از مالیات و عوارض فروش در می آید!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید