روزانه های سینمایی

شبکه نمایش خانگی بودن یا نبودن مسئله این است!

هفته گذشته در یادداشتی تحت عنوان«سلام بمبئی از میانه جدول بالا کشید»(اینجا) پیش بینی کردم این فیلم ایرانی – هندی تا پایان هفته جاری جایگزین فیلمی شود که در رتبه دهم جدول فروش فیلم ها در سالجاری نشسته است. حالا با عبور فروش فیلم از مرز چهار میلیارد تومان «سلام بمبئی» با یک پله صعود در رتبه نهم جدول فروش قرار گرفته است.!
«سلام بمبئی» از معدود فیلم های سال اخیر است که طی دو هفته به چنین فروشی در سراسر کشور دست یافته است و طی همین مدت جبران شکست تجاری سایر فیلم هایی را که در دو هفته گذشته اکران شده اند، کرده است. فیلم هایی که بر خلاف «سلام بمبئی» از تیزر تلویزیونی بهره مند بوده اند اما شوقی را در مردم برای رفتن به سینماها ایجاد نکرده اند. اینک در این یادداشت می خواهم بگویم با توجه به وضعیت ناامن در شبکه نمایش خانگی و ناامیدی از مقابله موثر با چپاولگران در فضای مجازی و تلویزیونهای ماهواره ای، وقت آن رسیده است که تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم های سینمایی تمام انرژی و تمرکز خود را بر امتداد بخشیدن به طول و عرض اکران استوار کنند و حتی پس از اتمام اکران در سینماها، نمایش فیلم در شهرهای فاقد سینما را جدی بگیرند و تحویل فیلم به واحدهای سیار نمایش فیلم را بر واگذاری آن به موسسات ویدیو رسانه و یا شرکت های پخش نمایش خانگی مقدم بدانند. زیرا در شرایط بلبشو و دزد بازار کنونی، یا امیدی به خرید رایت فیلم ها از سوی موسسات ویدیو رسانه نیست و یا مبلغ پیشنهادی از سوی آنها توجیه اقتصادی برای صاحبان فیلم ها نخواهد داشت.
این روزها دغدغه بسیاری از دست اندرکاران سینما و نمایش خانگی این است که برنامه و تصمیم دولت برای منع و بازداشتن متخلفان از دستبرد به فیلم های سینمایی چیست؟ سخنان و لحن نگران مدیر عامل خانه سینما در برنامه چهارشنبه شب ۲۴ آذر ماه «چشم شب روشن» به خوبی مبین از دست رفتن ظرفیت اقتصادی شبکه نمایش خانگی متعاقب افزایش ضریب اینترنت و پهنای باند آن است. «شاهسواری» در روزهای برگزاری جشنواره ویدیویی «یاس» گفته است:
«دیگر چیزی به نام شبکه نمایش خانگی نداریم، چون همه فیلم‌ها به صورت قاچاق قبلا وارد بازار شده است یا در سایت های متعدد برای دانلود قرار گرفته است. در پخش های ماهواره ای هم که اتفاق می افتد، زیرنویس و سمت راست و چپ فیلمها تبلیغاتی نمایش داده می شود که بسیار زشت است و اثری را که با حرمت تولید شده خدشه دار می کند.»

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید