روزانه های سینمایی

حرفه ای تر عمل کنیم

هنوز ساعتی از اعلام نامزدها برای معرفی فعالترین رسانه در عرضه فیلم های ایرانی، برترین کیفیت عرضه لوح فشرده و بهترین موسسه پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی از سوی دبیرخانه جشنواره ویدیویی «یاس»نگذشته بود(اینجا)که اولین واکنش ها در برابر آن نشان داده شد. مشکل از آنجا آغاز شد که در فهرست بهترین موسسه پخش فیلم در شبکه فقط نام موسسه «هنرنمای پارسیان» دیده می شد و نامی از دو پخش دیگر شبکه ولو بصورت صوری به چشم نمی خورد. همین اتفاق باعث شد تا عده ای با توجه به همکاری تنگاتنگ «هنرنمای پارسیان» با موسسه «هنرهای تصویری» که  در اصل بانی و مجری جشنواره «یاس»است ، شک و شبهه وارد کنند و بنویسند:

«هنرنمای پارسیان شرکت پخش متبوع موسسه رسانه های تصویری است که عموما عناوین این موسسه توسط این شرکت توزیع می شود. آیا همین همکاری با موسسه رسانه های تصویری به عنوان متولی برگزاری جشنواره یاس بوده که باعث شده نام این شرکت به عنوان تنها نامزد بهترین پخش اعلام شود؟؟؟

جالب است نام “موسسه هنرهای تصویری سوره” وابسته به حوزه هنری که عناوین این موسسه هم عموما توسط “هنرنمای پارسیان” دیده می شود نیز در میان نامزدهای بهترین ویدیورسانه دیده می شود.»!!!

منبع منتشر کننده این مطلب غافل از این نکته است که موسسه «رسانه های تصویری» در سالجاری فقط دو عنوان سینمایی و دو تله فیلم پخش کرده است و هیچگاه یک شرکت پخش به اعتبار توزیع چند عنوان محدود لایق تشویق شناخته نمی شود.«هنرنمای پارسیان» در حد فاصل جشنواره سوم تا چهارم «یاس» قریب به ۲۰۰ عنوان محصول توزیع کرده است. آیا اگر همین مختصر فیلم های «رسانه های تصویری» از سوی سایر شرکت ها پخش می شد و نام آن شرکت در بین نامزدها بود، باز هم همین شبهه ایجاد می شد.

«ان قلت» دومی که مطرح شده، جالب تر است. گفته شده است موسسه «سوره» که فیلم هایش عمدتاً توسط «هنرنمای پارسیان» توزیع می شود، با کمال تعجب در بین نامزدهای بهترین موسسات ویدیو رسانه در جشنواره چهارم «یاس» است. البته کلمه تعجب را من نوشته ام اما وقتی نویسنده سه علامت تعجب در انتهای جمله اش گذاشته است، معنایی جز این ندارد. اشکال این موضوع دقیقاً کجاست؟ چون «سوره» با «هنرنمای پارسیان» همکاری می کند و از طرفی «هنرنمای پارسیان» محصولات «رسانه های تصویری» را هم توزیع می کند، این مسئله اشکال دارد!؟

البته این انتقاد وارد است که هیات داوران باید حرفه ای تر عمل می کرد و نام یکی دو شرکت پخش فعال دیگر را در بین نامزدها قرار می داد تا اقلاً شور و هیجان این بخش از جشنواره تا روزهای برگزاری حفظ می شد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    آقای فروتن ممنون از حسن انتخابتان!!! یعنی یک عکس درست و حسابی از فعالین صنف نداشتید که از سوپرمارکت فیلم گذاشتید؟
    در ضمن یک شایعاتی اخیراً شنیده ام که بدنبال ناکامی اتحادیه فروش محصولات فرهنگی اصفهان در ترغیب مجمع اصناف اصفهان به ممنوع کردن فروش فیلم در سوپرمارکت ها ، ظاهراً این اتحادیه قرار است با اتحادیه قدرتمند خدمات رایانه اصفهان ادغام شود! تنها ابهامی که چند نفر از همکاران مطرح کرده اند این است که در صورت عملی شدن این ادغام آیا صنف ما همچنان شامل معافیت های مالیاتی فرهنگی خواهد بود یا خیر؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید