روزانه های سینمایی

اینجا سبقت مُجاز است

تهدید ناشر ویدیویی فیلم «ابد و یک روز» مبنی بر تعقیب قضایی سایت های متخلف، تاثیری بر جا نگذاشت و متاسفانه تعداد لینک های دانلود فیلم در اینترنت پنج رقمی شد.! قابل پیش بینی بود که عطش و اشتیاق زیادی برای تماشای فیلم برگزیده جشنواره سی و چهار فیلم فجر وجود دارد و بسیاری از بینندگانی که موفق به تماشای فیلم در سینماها شده اند، بدشان نمی آید که نسخه ای از فیلم را تهیه کرده و دوباره آن را ببینند. انتشار نسخه غیرقانونی فیلم در فضای مجازی، دو روز قبل از توزیع نسخه فیزیکی فیلم نشان داد که توزیع DVD فیلم به بارگذاری آن در اینترنت دامن خواهد زد و لینک دانلود بیشتری در اختیار کاربران قرار داده خواهد شد.

این ماجرا به خوبی نشان می دهد که نبض بازار تقاضا در فضای مجازی می تپد و مخاطبان اصلی محصولات سینمایی، نیازهای تصویری خود را از اینترنت تامین می کنند. بنابراین پیشنهادی را که پیش از این داده بودم، تکرار می کنم و یادآور می شوم اکثریت بینندگان سینما و محصولات نمایش خانگی کشور را گروه های سنی ۱۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهند و رژیم مصرف رسانه ای این عده مدتهاست که به سمت اینترنت متمایل شده است. به همین خاطر تهیه کنندگان سینما باید انتشار نسخه اینترنتی فیلم هایشان را مقدم بر توزیع نسخه فیزیکی قرار بدهند تا هم جلوی ضرر و زیان ناشی از بارگذاری غیرقانونی فیلمهایشان را بگیرند و هم میزان امنیت سایت های مجاز ویدیوی درخواستی بطور جدی محک بخورد.

ناتوانی مسئولان در برخورد با سارقان اینترنتی و عدم بازدارندگی مجموعه قوانین موجود حکم می کند تا تهیه کنندگان سینما نشر اینترنتی محصولاتشان را جدی بگیرند و توزیع DVD فیلم هایشان را به چند هفته بعد موکول کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام خدمت استاد عزیز جناب آقای فروتن:
    باید تاسف خورد برای فرهنگ که اینقدرداره له میشه کسی هم به فکرنیست ….متاسفانه مردم اطلاعات کافی درمورد شبکه خانگی هنوز ندارند(من خودم فروشگاه محصولات فرهنگی دارم)هرموقعی یه مشتری برای تهیه فیلم میاد میگه این فیلم فروششو توسینماکرده قیمت نسخه اورژینالش بسیاربالاست واحتیاج نیست که اینقدرحمایت ونسخه اورژینال تهیه کنیم ولی بازهم وظیفه خودم رومیدونم اطلاعات کافی درموردفیلم ونحوه ساخت ونحوه ورودبه شبکه خانگی رو بهشون بدم وتاحدی توانسته ام این کارروتوشهرستان خودم باوجوداین غلام تکثیرها واین سایت های غیرقانونی ها که روز به روزداره زیادمیشه رو انجام بدم … لیستی ازفروش عناوین چندوقت اخیرفروشگاهم:
    بادیگارد:۱۰۰ حلقه
    عادت نمیکنیم:۸۰
    زاپاس:۶۰
    رسوایی۲ :۶۰
    چهارشنبه:۷۰
    خشم وهیاهو:۱۰۰
    آدم باش:۴۰
    یحیی سکوت نکرد:۳۰
    ابدویک روز: ۱۰۰……… بله میشه فقط یه کمی احتیاج به صبروزحمت وحوصله

  • سلام
    شنیده شده شهرزاد۲ قراره قبل ازعید توزیع بشه! اگه صحت داشته باشه ….. فعلا پیش بینی نمیکنم.انشا.. خیرباشه

  • چند وقت پیش یه تعدادی فیلم از سایت های تاینی موویز و یه سایت دیگه برای تماشا در دوران تعطیلات دانلود کردم …باور کنید جناب فروتن وجود صحنه های پورنو گرافی در این فیلمها اونقدر زیاد بود که از خجالت نتونستم با خانواده فیلمو ببینیمو به همین خاطر نیمه کاره و در کمال شرمندگی خواب رو به دیدن این فیلمها ترجیح دادیم..جالبه که همین سایتها ادعای اینو دارن که از مسولین جمهوری اسلامی مجوز گرفتن..واقعا کی میخوان جلوی این سایتهای غیر مجاز رو بگیرن..کی به اینا مجوز دوبله این فیلمها که پر از صحنه های پورن هستن رو میده ..چرا دوبلورهای با سابقه تو این فیلمها که میدونن مجوز دوبله نداره و برای سایتهای غیر قانونی دوبله میشه صحبت میکنن..؟؟؟جناب ابطحی لطفا فکری بکنید..مبارزه با قاچاق فقط گرفتن ۵۰۰ تا دونه دی وی دی از یه مغازه دار فلک زده نیست

    • با سلام .
      آقا محسن عزیز ، در لزوم برخورد با اینگونه بی اخلاقی ها و حرکت های ضد فرهنگی (و صد البته ضد شبکه نمایش خانگی!) هیچ شکی نیست ، اما باید توجه داشت که قبل از همه ، خود شما اولین قاضی و تصمیم گیرنده درباره خودتان هستند . شما باید ابتدا تحقیق کنید (آن هم از منابع و اشخاص موثقی که قبولشان دارید) که آیا این فیلم مناسب شما هست یا نه؟! متاسفانه یکی از بزرگترین آفات فضای مجازی در بین ما ایرانی ها عدم تحقیق و بررسی و اتکا به کلیک های ساده است ، برای همین هم می باشد که شایعات بی پایه و اساس با انگیزه های مختلف تا این حد بطور گسترده در جامعه ما منتشر می شود و تاثیر منفی روی ذهن اشخاص می گذارد . مثلاً راجب شایعه پیدا شدن یک گنج بزرگ در استان فارس شنیده اید؟ خدا وکیلی با سرچ در گوگل سعی کرده اید از صحت و سقم این شایعه بشدت دروغ آگاه شوید؟! فیلم دانلود کردنتان هم همینطور است! بنده در این دو-سه ماه اخیر بیشتر از ۵۰ فیلم دانلود کرده ام که قبلاً لیستشان را تهیه و درباره شان تحقیق کرده بودم (و البته اکثراً فیلم هایی هم هستند که با وجود انتظار و تقاضای فراوان وارد شبکه نمایش خانگی نشدند تا با خیال راحت نسخه های قانونی آنها را تهیه کنم) و اگر هر فیلم را بطور میانگین ۲ ساعت فرض بگیریم ، کل این پنجاه فیلم روی هم به اندازه دو ساعت (یک فیلم) صحنه های غیراخلاقی و نابهنجار نداشته اند که همان ها را هم بنده سعی کردم با کمک نرم افزارهای ویرایش فیلم تا حدودی سانسور کنم ، با اینکه فیلم ها را فقط و فقط برای خودم دانلود کرده ام و قرار هم نیست به هیچکس نشان بدهم!
      پس اول تحقیق ، بعد کلیک .

    • برادر عزیز شما میتونید از فروشگاه های مجاز همین فیلمها رو تهیه بفرمایید. ضمنا مگر امکان دارد فیلم امریکایی بقول شما صحنه غیر اخلاقی نداشته باشد؟

      • اولاً که خیر ، امکان نداره!!! اما صحنه داریم تا صحنه! بعضی ها منظورش فقط روابط غیر اخلاقی است ، و بعضی بدپوششی و چیزهای دیگر را هم در این تعریف می گنجانند . بنده منظورمون اون قسم اول بود ، اگه بخواهم بقیه اش را هم سانسور کنم که از خیلی از این فیلم ها چیزی نمی ماند! در ضمن شما به بنده بگویید فیلم های زیر در کدام فروشگاه فروخته می شود :
        پلی در دور دست (۱۹۷۷) – شهر پسران (۱۹۳۸) – شیوع (۲۰۱۱) – آرواره ها (۱۹۷۵) – با من بمان (۱۹۸۶) – مردان آثار تاریخی (۲۰۱۴) – پسران خیابان پال (۱۹۶۹) – ما یک باغ وحش خریدیم (۲۰۱۱) – نبرد بریتانیا (۱۹۶۹) – ۱۲ سال بردگی (۲۰۱۳) – فرزندان انسان (۲۰۰۶) – همشهری کین (۱۹۴۱) – دکتر استرنج لاو (۱۹۶۴) – موسیو ابراهیم و گل های قرآن (۲۰۰۳) – سالی (۲۰۱۶) – پل رودخانه کوآی (۱۹۵۷) – روز استقلال ۲ (۲۰۱۶) – میان ستاره ای (۲۰۱۴) – ویژه نیمه شب (۲۰۱۶) – رودخانه مرموز (۲۰۰۳) – پاتن (۱۹۷۰) – نورافکن (۲۰۱۵) – دریاسالار (۲۰۱۴) – فرار بزرگ (۱۹۶۳) و …
        بین فیلم هایی که دانلود کردم فقط ” موج پنجم ” بطور رسمی در شبکه نمایش خانگی وارد شده که هنوز هم در اصفهان توزیع نشده است .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید