روزانه های سینمایی

پیشنهادی که مقبول افتاد

یادتان باشد پیش از این همزمان با انتشار مقررات چهارمین جشنواره فیلم « یاس» در یادداشتی تحت عنوان «این ابهام را برطرف کنید لطفاً» نوشته بودم«برخلاف صراحتی که در بخش «مسابقه ایران» به چشم می خورد و همه آثار شرکت کننده در این بخش باید طی سال های ۹۴ و ۹۵ تولید شده باشند، در بخش «سریال های نمایش خانگی» این نکته مورد غفلت قرار گرفته است که سریال های مورد نظر در چه دوره زمانی باید تولید و یا توزیع شده باشند. آیا هر ۱۴ سریال اعم از کامل یا ناقص در دایره داوری قضاوت قرار خواهند گرفت و یا سریال های سال های اخیر مد نظر می باشد؟ »(اینجا)

و در ادامه پیشنهاد داده بودم«آیا بهتر نبود به جبران غفلت صورت گرفته در سه دوره پیشین جشنواره، اولاً همه سریال های هفت سال اخیر ارزیابی می شدند و ثانیاًجوایز تخصصی بیشتری برای «سریال های نمایش خانگی» در نظر گفته می شد؟»

خوشبختانه دبیر جشنواره «یاس» در اظهارات اخیرش به پیشنهاد «روزانه های سینمایی» اعتنا نموده و ابهام موجود را در زمینه چگونگی ارزیابی سریال شبکه نمایش خانگی برطرف کرده و تصریح کرده است:

«با توجه به اینکه بخش سریال برای اولین بار در این جشنواره قرار گرفته است، تمام آثاری که از ابتدا تا کنون برای شبکه نمایش خانگی تولید شده است مورد داوری قرار می گیرد و از دوره بعد، داوری ها به روز می شود. البته در حوزه فیلم، تنها فیلم های تولید ۹۴ و ۹۵ می توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.»(اینجا)

البته دبیر جشنواره بر تعداد جوایز محدود سریال های شبکه یعنی همان سه عنوان، باقی مانده است و طبق روال گذشته بیشترین جوایز به فیلم های ویدیویی کم تیراژ و کم مخاطبی داده خواهد شد که اصولاً اغلب آنها را در شبکه نمایش خانگی ندیده و نخواهیم دید.

این نکته را هم از یاد نباید برد که رئالیتی شوهایی تولید شده برای شبکه نمایش خانگی نظیر: شام ایرانی، ساخت ایرانی، ویترین و با ما خوش می گذره و نیز برنامه های ترکیبی همچون: شبکه کودک پورنگ، کوچه مروارید و آی قصه قصه.. فعلاً جایی در ارزیابی های جشنواره «یاس» ندارند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید