روزانه های سینمایی

مشمول زمان نشود-مکتوب هفته ۲۷

خبر رونمایی از سامانه سینما سیار خبر خوبی بود که اگر بهره برداری رسمی از آن خیلی به تعویق نیافتد، قطعاً کام سینما دوستان را در شهرهای بدون سینما شیرین خواهد کرد. این نگرانی وجود دارد که راه اندازی سینما سیار همانند پروژه vod مشمول زمان گردد و آثار و پیامدهای مثبت فرهنگی و اجتماعی آن دیرتر از حد معمول ظاهر شود. مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری فردی است که همزمان باید این دو پروژه را به سامان برساند. در رونمایی از سینما سیار تاکید زیادی بر امنیت فیلم ها شد و اطمینان داده شد که با تمهیدات نرم افزاری، راه سرقت فیلم ها از این سامانه تقریباً ناممکن است.

با این حال سارقان نمی خواهند به این راحتی دست از سر سینما بردارند. گفته می شود مدیران بعضی از سایت های خلق الساعه حاضرند برای دستیابی به نسخه سرقتی فیلم ها پول خوبی به سارقان بپردازند. از ابتدای هفته در دسترس قرار گرفتن لینک دانلود غیر قانونی فیلم سینمایی «ملبورن» ساخته نیما جاویدی، باعث تاسف شد. اگر شرکت های پخش به وعده های خود زودتر عمل می کردند، شاید این اتفاق تلخ دامن « ملبورن» را نمی گرفت.

فردای روزی که مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری بازتاب های خبر رونمایی از سینما سیار را مرور می کرد، حکم دبیری چهارمین جشنواره فیلم ویدیویی یاس را نیز دریافت کرد. او بعد از عباسیان و مسافر آستانه سومین کسی است که هدایت سکان جشنواره ویدیویی را در دست گرفته است. جشنواره ای که در ادوار گذشته نتوانست رابطه و نسبت معناداری با شبکه نمایش خانگی بیابد. در حالیکه فرصت زیادی تا جشنواره آتی باقی نمانده است هنوز هیچیک از فیلم های برگزیده جشنواره قبلی در شبکه توزیع نشده اند. جا دارد با تغییر مقررات جشنواره به گونه ای عمل شود که آثار عرضه شده در شبکه مورد ارزیابی قرار گیرند و یا اینکه برای توزیع آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره، تسهیلات خوبی در نظر گرفته شود.

تسهیلات نه فقط در سینما و ویدیو کارساز است بلکه به موجب اعلام یکی از مدیران معاونت قرآنی وزارت ارشاد تسهیلات خوبی برای موسسان استودیوهای ضبط قرآنی پیش بینی شده است و موسسات فرهنگی و قرآنی می توانند در این زمینه تقاضای خود را به معاونت قرآنی تسلیم کنند. فقط این پرسش باقی است که با وجود دهها استودیوی معتبر و با سابقه برای ضبط انواع محتواها در تهران و بعضی از کلان شهرها، چه نیازی به راه اندازی و صرف سرمایه های ملی برای استودیوهایی با عنوان ضبط قرآنی وجود دارد.!؟

این جمعه به مناسبت شهادت قرآن ناطق امام جعفر صادق(ع) پردیس های سینمایی برنامه نمایش فیلم ها و انیمیشن های خارجی را ابا اعلام قبلی اجرا نکردند. این تعطیلی ربطی به تصمیمات ماه گذشته شورای صنفی نمایش مبنی بر قانونی نبودن نمایش اینگونه فیلم ها در پردیس های سینمایی ندارد. زیرا در یکماه گذشته نمایش فیلم های خارجی کمافی السابق در این مکان ها ادامه یافته است. گیرم که علاقمندان برای اطلاع از سئانس نمایش و خرید فیلم ناگزیر هستند که ابتدا به عضویت سایت درآیند.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید