روزانه های سینمایی

برآید به یک کرشمه دو کار

بخش از درآمد و عوائد مستند «من ناصر حجازی هستم» و همچنین آلبوم جدید محسن چاووشی به نام «امیر بی گزند» به مراکز و انجمن های خیریه اختصاص یافته است و به همین خاطر ناشران این دو اثر از مردم خواسته اند فکر دانلود و کپی را از سرشان بیرون کنند. متاسفانه خبرهای دریافتی حکایت از وفور لینک دانلود این دو اثر در فضای مجازی دارد و سارقان برای جلب مشتری به هر شیوه ای متوسل شده اند. شاید گمان تهیه کنندگان این دو محصول پرمخاطب این بود که مردم به حرمت ماه رمضان و دوری از معاصی، حرف شان روی زمین نمی ماند و عده کمتری تن به تضییع حقوق شان می دهند. دریغ که نورانیت ماه روزه راهی به درون خیلی ها نیافته است و فرق و توفیری در عمل و کردار آنها ایجاد نشده است. لابد این جماعت در شب های قدر قرآن به سر می کنند و بانگ العفو برمی دارند تا خدا از سر تقصیراتشان بگذرد و با برداشته شدن بار سنگین گناه، ادامه فعالیت برایشان امکان پذیر شود. علی القاعده باید در ظاهر معلوم شود که ماه رمضان تفاوتی با دیگر ماه ها دارد که دارد. همیشه شنیده ایم که در ماه صیام با کنترل خشم و عصبانیت جرائم کمتری رخ می دهد و پرونده های کمتری در محاکم قضایی شکل می گیرد و خیلی از قهرها به آشتی بدل می شوند و غبار کدورت و اختلافات زدوده می شود. کاش در بازار هنر ایران رمضان زمانی بود که صاحبان آثار اطمینان داشتند محصول شان به یغما نمی رود و به همین خاطر خیلی از ناشران بهترین آثارشان را در چنین ایامی روانه بازار می کردند.!

حیف است در شب ها و روزهایی که دست شیطان بسته است و باب رحمت و آمرزش در «بارعام» الهی به روی همگان باز است، عده ای دوبله خلاف کنند. هم بدون اجازه مالکان هموطن، محصول آنها را مورد دستبرد قرار دهند و هم مانع از کمک بیشتر به بنیادهای خیریه و نیکوکاری شوند.

مستند«من ناصر حجازی هستم» فیلمی شریف بر اساس زندگی دروازه بان نامدار آسیا و جهان است که زود از بین ما پر کشید و دستش از دنیا کوتاه شد. با خرید نسخه ارجینال این مستند که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است، می توان روح مرحوم «حجازی»را در خیرات و مبرات ناشی از فروش فیلم و اختصاص بخشی از آن به موسسه «خیریه بهنام دهش پور»سهیم کرد و همچنین با تهیه نسخه اصلی آلبوم «امیر بی گزند» ضمن احترام به زحمات گروه هنری و سرمایه گذار اثر، کمک مادی و معنوی بیشتری را روانه «خیریه مهرانه» نمود.

توضیح: عنوان این یادداشت برگرفته از این شعر است: خوش آن زمان که برآید ز یک کرشمه دو کار/ زیارت شه عبدالعظیم و دیدن یار  

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید