روزانه های سینمایی

سال نو جامه نو

این یادداشت به قلم نگارنده در شماره ۱۴۶ روزنامه سینما به چاپ رسیده است:

سال خرید و فروش رایت های میلیاردی

گیشه داغ بضی از فیلم های اکران نوروزی این پیام را به همراه دارد که رایت ویدیویی آنها نیز به همان نسبت به بهای زیادی مورد معامله قرار خواهند گرفت. تا اینجای کار پیش بینی می شود، ارزش رایت دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «۵۰ کیلو آلبالو» رکوردهای پیشین شبکه را جابجا کرده و با ارقام میلیاردی مورد معامله قرار گیرند. با گسترش فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات ویدیوی درخواستی بخشی از این افزایش قیمت به خاطر فروش توامان رایت اینترنتی و نمایش خانگی(نسخه DVD) فیلم هاست. بدیهی است برای اکثر فیلم های سینمایی متوسط و ضعیف همان روند نزولی و کاهش تیراژ و بهای رایت همانند سالیان اخیر ادامه خواهد داشت.

سال نو جامه نو

پس از آنکه موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» ناشر سریال های «شاهگوش»، «ابله» و «شهرزاد» زودتر از سایر رقبا به فناوری های نوین پخش فیلم روی خوش نشان داد و با سرمایه گذاری در تولید اپلیکیشن«فیلم نت»عملاً به انتشار محصولاتش بر روی محمل های جدید اقدام نمود، در سالجاری موسسات فعال و خوشنام دیگری مستقلاً یا از طریق مشارکت و تشکیل کنسرسیوم با شرکت های اینترنتی و نرم افزاری، تمام تخم مرغ هایشان را در سبد نسخه DVD قرار نخواهند داد و با اتخاذ استراتژی توسعه بازار در فضای مجازی سهم خود را طلب خواهند نمود. نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که مراجع متعددی در بدنه دولت و حاکمیت خود را مرجع انحصاری صدور مجوز VOD می دانند که سبب ناهماهنگی هایی شده است.

سریال ترازی به نام «شهرزاد»

موفقیت های کم نظیر مجموعه ۲۸ قسمتی «شهرزاد» نشان داده است که بر خلاف بدبینی های مفرطی که نسبت به سرمایه گذاری در زمینه نمایش خانگی و ریسک بالای آن وجود دارد، محصولی استاندارد و جذاب قادر است که با فتح قلب و احساس تماشاچی به میزانی از درآمد برسد تا ضمن بازگشت سرمایه، زمینه های سودآوری آن نیز فراهم گردد. شک نباید کرد که دورخیز جمعی از سینماگران برای تولید و عرضه مجموعه های تازه در نمایش خانگی طی سالجاری، متاثر از توفیقات فرهنگی و اقتصادی تیم سازنده و سرمایه گذار «شهرزاد» است. متاسفانه تجربه نشان داده است که به میزان توفیقات محصولات شبکه در جذب بیننده و فروش نسخه اصلی و دانلود حلال آن، به همان نسبت فرصت طلبان و سارقان داخلی و برون مرزی نیز آزادانه با نقض حقوق مالکانه فیلم ها و سریال ها بهره خود را می برند.!

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید