روزانه های سینمایی

چی بود این قسمت!؟

در سنت درام نویسی قاعده بر این است که با نزدیک شدن به نقطه اوج که معمولاً در قسمت های ما قبل پایانی درام واقع می شود، کشش و گیرایی اثر دو چندان شود و پس از آن نتیجه کشاکش و دیالکتیک نیروهای خیر و شر، قهرمان و ضد قهرمان مشخص گردد و برکه داستان دوباره روی آرامش را به خود ببیند. مجموعه «شهرزاد» که از ابتدا بنا بود در ۲۵ قسمت به پایان برسد، بی شک با درام نویسان توانایی همچون «نغمه ثمینی» و «حسن فتحی» باید از این چنین فرمولی تبعیت کند و هر چه به انتهای آن نزدیک تر شویم التهاب و تنش بیشتری را در صحنه تعارضات شخصیت ها و موقعیت ها شاهد باشیم. ظاهراً با کشدار شدن سریال و به درازا انجامیدن آن تا قسمت بیست و هشت، دست اندرکاران سریال چاره را در آن دیده اند تا در این وقت های اضافه شده، بینندگان را سرگرم خرده داستان هایی مثل جدایی بابک و مریم و دلدادگی سرهنگ تیموری و مریم و احتمالاً در قسمت های بعد خواستگاری و بله برون اصغری و میترا کنند.!

شاید این برداشت اغراق آمیز به نظر بیاید اما مشاهده از سرتامل قسمت ۲۴ سریال «شهرزاد» چیزی جز این نمی گوید. غم ناله های خانواده جمشید پس از درگذشت او، سرخوردگی بابک از شکست عشقی، مغازله های سرهنگ تیموری و مریم، ادامه موش و گربه بازی شیرین و قباد و استیصال و به در بسته زدن های قباد برای دلجویی از شهرزاد، مجموعه ای از خرده روایت هایی هستند که شالوده قسمت ۲۴ «شهرزاد» را شامل می شوند.

 بی شک افت محسوس سریال در قسمت هایی که از ابتدای سال توزیع شده است، با واکنش مخاطبان همراه خواهد شد و بی رغبتی آنها برای تهیه نسخه ارجینال را رقم خواهد زد. «شهرزاد» به حالت هشدار رسیده است مبادا با ادامه این وضعیت سرمایه گذاری برای فصل دوم با مخاطره همراه شود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ساخته شدن شهرزاد۲ اشتباهه محضه؛بهتره سازندگان خاطره خوب شهرزاد رو به سوداوری و ساخت سری بعد ترجیح بدن یا سریالی با موضوع جدید اما قوی بسازن؛قطعا شهرزاد۲ بخاطر استقبال و سوداوری سری اول ساخته میشه اما مشکل اینجاست که کاری که برای سود بیشتر کلید بخوره امکان شکستش زیاده در هر حال آرزوی موفقیت برای تیم سازنده میکنم.

    پ.ن:چند قسمت هست که کیفیت بسته بندی سریال ضعیف شده!

    پ.ن:امیذوارم که سریال متفاوت تموم بشه و دارای پایان باز نباشه یا بطور کلیشه ای شهرزاد و فرهاد به همدیگه نرسن.

  • جناب فروتن
    این همون نکته ایست که بنده پس از پخش قسمت بیستم سریال در مطلب “تماشای دور همی شهرزاد” عرض کرده بودم و انگار هر چه به آخر سریال و احتمال ساخت فصل دوم آن نزدیکتر می شویم این نقیصه پررنگ تر خواهد شد…

  • بنده هم با آقا قاسم موافق هستم ، هم در مورد ساخته شدن فصل دوم هم در مورد کیفیت بسته بندی . جنس مقوای بسته بندی بشدت در حال افت است و قسمت به قسمت بدتر هم می شود . و در مورد قسمت و فصل دوم ، در صنعت سرگرمی آمریکا معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولاتی که قسمت دوم محصول دیگری به حساب می آیند کیفیت به مراتب بهتری دارند ، اما در ایران این قاعده تقریباً نزدیک به صفر درصد است!

    اما از حق نگذریم ، فروش این دو قسمت شهرزاد بعد از عید دست کم برای بنده که رشد چشمگیری داشته!

    • آره آقا امین؛کاملا موافقم،در ایران ساخته شدن سری دو یعنی پسرفت.
      در ضمن دلمون خوش بود آرشیو شهرزاد رو با بسته بندی با کیفیت نگهداری کنیم ولی این چند قسمت این قدر کیفیت بسته بندی ضعیفه که دلم نمیخاد پاکت شهرزاد رو ببینم.

      پ.ن:دیشب فیلم بادیگارد رو دیدم،متاسفانه منتقدین خیلی کم لطفی کردند درباره این اثر،کیفیت فنی در حد هالیووده نقاط مثبت خیلی داره؛مثلا سکانس های فیلمبرداری شده در شب که عالیه،از نظر داستان و فیلمنامه هم انقدر که منتقدان میگن بد نیست،اثر رو به جلویی برای سینمای ایران از لحاظ فنی بود ولی در کل فیلم چ آقای حاتمی کیا بهتر بود.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید