روزانه های سینمایی

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

سریال شهرزاد در شش قسمتی که تاکنون داستانش را روایت کرده، کام مخاطبان نمایش خانگی را شیرین کرده است. اینطور که معلوم است ماجراهایی که یکی پس از دیگری رخ می دهند، نشان از کشش و گیرایی کار در قسمت های آینده دارد و به نظر مهندسی هوشمندانه ای در پیرنگ سریال صورت گرفته است. با این همه از بد روزگار استقبال مردم به افزایش تیراژ محصول و فروش صعودی آن منجر نشده است و به جز گروهی متشخص که از سایت رسمی سریال، اقدام به دانلود قانونی هر قسمت می کنند، شمار بیشتری در داخل و خارج از کشور به طریق غیرقانونی در حال پیگیری داستان جذاب سریال هستند. در هفته گذشته با رونمایی از ویدیوی محسن چاووشی و ترانه ای که برای سریال شهرزاد خوانده است، موج تازه ای از توجهات به سریال معطوف شد و این کلیپ و ساوند ترک آن در شبکه های اجتماعی صدها هزار بار دیده و شنیده شد.

اینکه چرا دست اندرکاران مجموعه و سایر دستگاه های مسئول به فکر چاره اندیشی برای برخورد با غلام تکثیر های اینترنتی نیستند، ظاهراً به پروسه اداری و پیچیده ای مربوط می شود که کار شناسایی، فیلترینگ و محاکمه متخلفان را طولانی مدت می کند.

یک تحقیق میدانی با هدف مطالعه بازار که پیش از این برای سریال شاهگوش انجام شده است، نشان داده است که فقط بیست و پنج درصد مخاطبان سریال شاهگوش از طریق نسخه اریژینال مجموعه را دنبال کرده بودند. این برآورد به احتمال قوی در باره شهرزاد نیز صادق است. با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در خانه ها و تسهیلات و مشوق هایی که شرکت های خدمات اینترنتی به مشتریان ارائه می دهند، بسیاری از کاربران فیلم و سریال های ایرانی و خارجی مورد علاقه را از ساعت ۲ تا ۷ بامداد به ارزانترین قیمت ممکن دانلود می کنند

این اتفاق در شرایطی صورت می گیرد که برخلاف گذشته قراردادن کارت جایزه در بسته فیلم ها کارکرد خودش را از دست داده و فقط گروه کوچکی باقی مانده اند که هنوز به وعده اعطای جوایزی از این دست خوشبین هستند. اگر این ادعای سرمایه گذار سریال شهرزاد که حدود ۲۰ میلیارد تومان برای سریال هزینه کرده است، مقرون به صحت باشد، قطعاً در خوشبینانه ترین حالت در پایان کار مجموعه از حیث هزینه و درآمد به نقطه سر بسر می رسد و معلوم نیست که تیم سرمایه گذار برای همیشه عطای کار فرهنگی را به لقایشان خواهند بخشید یا نه؟ شما چه فکر میکنید؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام؛پرسشی که مطرح میشود این است که با توجه به این که با یک جستجوی ساده می توان نام ادمین سایت ها را چک کرد و اخطار به آنها داد؛چرا موسسه برخورد در برخورد با سایت ها نمیکند؟

    • موسسات اسامی سایت های متخلف را به ستاد صیانت می دهند و از آنجا گزارش رسمی به پلیس فتا داده می شود و در ادامه دادسرای ویژه جرائم اینترنتی کار بررسی تکمیلی را با توجه به کثرت پرونده های تشکیل شده آغاز می کند و ….

  • هفته ی گذشته فیلمبرداری مجموعه برنامه ی سینمایی ” صندلی داغ ؛ برای سینما ؛ سردبیر فواد محمدی ” آغاز شده و هر هفته یکبار چهارشنبه پخش می شود . این برنامه به صورت آیتمی تولید می شود و از وب سایت و صفحه ی رسمی ، شخصی بنده پخش می شود .
    در ضمن ویدیو کلیپ ” NARM.NARM ” با رونمایی پوستر بزودی پخش می شود .
    فواد محمدی : شهرزاد دارای ویژگی های منحصر به فرد و دارای کاراکتر های عالی می باشد و با گذشت قسمت به قسمت عالی تر می شود . درود بر کارگردان کار آقای فتــحی …
    تشـکر !

  • واقعا حرف درستیه ،و ما به عنوان فروشنده کاملا حس می کنیم ،یعنی این سریال با این همه تبلیغات و سر و صدا فقط کمی بیشتر از دندون طلا داره می فروشه (این در مورد شهر شیرازِ ،شاید جاهای دیگه فرق کنه ) مخاطب این نوع سریال ها مخاطب جوونه و کمتر دیدم که مثلا زنان میانسال بشینن پای این نوع سریال ها ،جوان ها هم متاسفانه سال هاست عادت کردن به دانلود های اینترنتی شبانه (تازه شاید شاکی باشن از اینکه نمی تونن یه جا قسمت ها رو دانلود کنند )،خلاصه ما که نا امیدیم،در مورد سرمایه گذار ،هنوز قانع نشدم که یه جوون این سنی و رابطه دار از جیب مایه بزاره و ….ولی بگذریم شاید اون بنده خدا هم براش مهم دیده شدن کار باشه نه فروشش

  • سلام
    دوست عزیز آمارفروش سریال شهرزادحدود سه یا چهار برابر دندون طلاست.من نمیدنم شما منظورت کدوم شهرستان هست

  • با عرض سلام مجدد .
    اولاً در فروشگاه بنده در مجموع کرایه و فروش هواداران شهرزاد تقریباً به حدود چهار برابر هواداران دندون طلا رسیده اند . جالب اینکه اکثر طرفداران دندون طلا به کرایه تمایل داشتند و خرید را مقرون به صرفه نمی دانستند ، اما در مورد شهرزاد ۶۰% به خرید تمایل دارند!
    دوماً هر وقت توانستند بروکراسی و موازی کاری که باعث بی نظمی و آشفتگی در شبکه نمایش خانگی شده بر طرف کنند ، آنوقت می توانند جلوی غلام تکثیرهای اینترنتی و پیاده رویی را هم بگیرند . تا وقتی خود مجرای قانونی توزیع مشکل دارد نمی شود برای مقابله با مجرای غیر قانونی توقع داشت!
    سوماً اکثراً طرفداران دندون طلا از پایان آن رضایت نداشتند ، البته این عدم رضایت مثل شاهگوش مطلق نیست اما باز هم روی اعتماد تماشاگران به نام سازنده اثر تاثیر منفی خواهد داشت!
    چهارماً شنیده شده که سیگنال موجود است ۵ با قسمت اول سریال گروگان توزیع شده (بنده امروز تهیه نکردم گذاشته ام برای هفته آینده) . خب ، که چی؟ سریال گروگان ۵-۶ سال قبل توزیع شد و استقبالی هم از آن نشد! حتی در آمریکا هم سریال پر مخاطبی نبود و بعد از پایان فصل اول ساخت ادامه آن منتفی گردید! جالب اینکه پارسال یکی از شبکه های ماهواره ای یک سریال ترکی پخش کرد که اسمش یادم نیست اما دو-سه قسمت اول سریال کاملاً کپی سریال گروگان بود و بعد از آن دچار تغییرات و پیچش های متفاوتی گردید و البته همان هم سریال پرطرفداری نشد و خیلی زود به پایان رسید!

  • سلام
    امین جان باتوجه به افت شدیدآمارفروش سیگنال ومقرون به صرفه نبودن توزیع آن شرکت پخش کننده دنبال راهکاری جهت افزایش آماربوده وباتوجه به اینکه چندین نماینده توزیع بعداز قسمت اول نسبت به این روند هشداربه شرکت پخش کننده داده بودند متاسفانه توجهی نشدوالان فکرمیکنند باگذاشتن سریال گروگان میتوانند جبران مافات کنند.
    احتمال وقفه وتوقف درتوزیع این سریال دورازذهن نیست.

  • واقعا بعضی از سریال ها اصلا جذابیت و هیجان ندارن و علت استقبال نشدن به همین دلیله من الان دارم سریال والکینگ دد دارم نگاه می کنم واقعا سریال فوق العاده ایه

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید