روزانه های سینمایی

خبری از علائم هشدار دهنده نیست

توزیع فیلم سینمایی عصر یخبندان با موضوع مصرف مواد صنعتی اعتیاد آور بدون استفاده از هرگونه علائم و نشان های هشدار دهنده، بار دیگر این واقعیت را آشکار ساخت که طبقه بندی سنی محصولات تصویری هنوز در جامعه ما برای سازندگان این آثار و مراجعی که اجازه نشر آنها را می دهند، بدرستی جا نیفتاده است و یا اهمیت آن به خوبی درک نشده است.

در فیلم سینمایی عصر یخبندان نحوه مصرف ماده مخدر به صورت کاملاً روشن و عیان نشان داده می شود و هیچگونه ممیزی تصویری در نمایش این نماها صورت نگرفته است. در حالیکه اگر به هر دلیلی اصرار بر نمایش عریان چنین صحنه هایی وجود دارد، می توان بر روی جلد محصول با درج عبارات هشدار گونه تماشای فیلم برای مخاطبان در رده سنی زیر ۱۸ سال را توصیه ننمود. این قاعده در اکثر کشورها و در رسانه هایی همانند سینما و تلویزیون جاری است و در صورت بی توجهی تذکرات جدی به شرکت ها و موسسات تلویزیونی و سینمایی داده می شود.

نمایش خانگی سال را با فیلم سینمایی لامپ صد شروع کرد و آن فیلم نیز موضوع مشابهی با فیلم عصر یخبندان داشت. در یک مقایسه ساده می توان پی برد که تعداد بینندگان این دو فیلم بسیار متفاوت هستند و فیلمی که با شعار پر ستاره ترین فیلم سال، در مراکز عرضه در دسترس مردم قرار می گیرد، بی شک کنجکاوی بیشتری را هم برای تماشا برمی انگیزد.

غفلت از درج پیام ها و علائم هشداردهنده بر  روی کاور فیلم اخیر در حالی صورت گرفته است که پیش از این به دفعات ناشران نسخه ویدیویی فیلم ها به این مسئله توجه می کردند و مانع از هر گونه آسیب احتمالی به مخاطبان کم سن و سال می شدند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید