روزانه های سینمایی

نیاز نمایش خانگی به خبرنگار تخصصی

نبود خبرنگار تخصصی در حوزه نمایش خانگی مانع از طرح اصولی بسیاری از مسائل شده است.

 علیرغم اینکه اخبار و گزارش های رسمی زیادی پیرامون نمایش خانگی در بسیاری از جراید سینمایی و غیر سینمایی بازتاب می یابد و بعضاً تحلیل و مقالاتی هم پیرامون مسائل اقتصادی، فناورانه و کیفیت محصولات این شبکه منتشر می شود، با این حال خبرنگار و روزنامه نگاری که بصورت کاملاً متمرکز در این حوزه کار کند و به  مرور صاحب دیدگاهی شود، پرورش نیافته است. شاید ذکر یک نمونه ضرورت وجود چنین روزنامه نگاران با هوش و نکته سنجی را بهتر نمایان بسازد.

در یک روزنامه سینمایی خبرنگاری سر صحبت را با مدیر عامل محترم یک موسسه ویدیوی رسانه دولتی باز می کند و از او می پرسد چرا دسترسی به آمار تکثیر و تیراژ محصولات نمایش خانگی اینقدر دشوار است؟ جناب مدیر هم ضمن تایید موضوع می گوید؛ “آمار دقیق وجود دارد اما شاید به این علت بصورت دقیق نمی گویند که بسیار پراکنده است…. باید آمار دقیق وجود داشته باشد اما اینکه چرا ارائه نمی شود جداً جای سوال دارد.! “

خبرنگار در ادامه نمی پرسد؛ شما درست می فرمایید؛ کاری با دیگران نداریم که چرا از آمار و تیراژ مثل ناموس محافظت می کنند و دم برنمی آورند، خود شما آقای مدیر! تیراژ محصولات موسسه تحت مدیریت تان بطور متوسط چقدر است؟ اصلاً چرا راه دور برویم شما که هر دو ماه یکبار فیلم ایرانی توزیع می کنید برای آخرین فیلم تان چه تیراژی را مشخص کرده بودید؟

خبرنگار چنین سوالی را نمی پرسد. مدیر مربوطه هم پیشدستی نمی کند و تیراژ فیلم های موسسه خود را لو نمی دهد. در حوزه نمایش خانگی تیراژ فقط یک مثال و نمونه دم دستی است و قطعاً دهها موضوع مهم و استراتژیک دیگر وجود دارند که باید در باره آنها اندیشید و از صاحب نظران جویای دیدگاه هایشان شد. با وجود سه روزنامه سینمایی و پنج ماهنامه تخصصی سینما، متاسفانه طی دو دهه گذشته کمتر نویسنده و خبرنگاری کوشیده است تا در زمینه نمایش خانگی انحصاراً کار کند و به مرور خبره این رشته شود. در اواخر دهه هشتاد طی یک تا دو دوره انجمن صنفی موسسات ویدیو رسانه و سپس اتحادیه صنفی در پایان سال خبرنگاران پر کار در حوزه نمایش خانگی را معرفی و مورد تقدیر قرار دادند اما این سنت نیک در دهه ۹۰ ادامه نیافت و رشته الفت از هم گسست.

 بی علاقگی فعالان نمایش خانگی برای حضور در محیط رسانه ای و محدود شدن تولید اطلاعات به انجام مصاحبه با مسئولان دولتی و انتشار اخبار حاشیه ای، سبب شده است تا ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی این حوزه بدرستی مورد توجه قرار نگیرد و اهمیتی به اندازه سینما و تلویزیون نیابد. البته گرایش معدودی از موسسات به استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یا راه اندازی وب سایت در نوع خود قابل تقدیر است اما همین حرکت های محدود هم به رابطه پیوسته، دوسویه و مستمر با مخاطبان و اهالی رسانه نیانجامیده است.

در شرایطی که تحریک تقاضا اصل مهمی در تجارت به حساب می آید، ناشران ویدیویی باید به سهم خود انگیزه لازم را در روزنامه نگاران برای تولید محتوا از نوع خبری و تحلیلی ایجاد کنند و از فضای بسته کنونی خارج شوند. کمترین اثر این ارتباط به معرفی بهتر کالاهای تولیدی و انتشار یافته می انجامد و میل به خرید را در مشتریان تقویت می کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام و خسته نباشید به همه بزرگواران
    در خصوص مطلب فوق به استحضار میرساند ، زیر ساختهای سایت گلرنگ رسانه در حال آماده سازی است و به زودی از این سایت با پشتیبانی و مدیریت یک تیم مجرب خبرنگارتخصصی فعال در حوزه نمایش خانگی رونمایی می گردد.

    با تشکر واحترام فراوان

    • ماشاله به این گلرنگ که همه کاری میکنه خط تولید دی وی دی و بلو ری آورد، پخش سراسری زد، توی سالن سینما شریک شد، خبرنگار تخصصی رو کرد، آقا فیلم سینمایی و سریال هم بسازید کل حوزه فرهنگ رو مال خود کنید یه دفعه

      • ضمن عرض تشکر و ارادت نسبت به لطف جنابعالی
        این نکته را متذکر شوم که گروه صنعتی گلرنگ در هیچ سالن سینمایی شراکت ننموده است.
        و اگر منظورتان مجتمع فرهنگی – تجاری کوروش است این مجموعه به صورت ۱۰۰ درصدی متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است. در خصوص سریال هم تا کنون دو مجموعه ویلای من و شوخی کردم را تولید و عرضه شده و به امید خدا ۵ پروژه بزرگ سینمایی را در سال جاری و آتی تولیدو عرضه خواهیم کرد.

        • آقای کاظمی روز های پنجشنبه رو خودم روز های ویلای من نام گذاری کرده ام . به خاطر پخش دقیق و منظمتون … ما که همیشه ارادتمند موسسه گلرنگ رسانه و عوامل زحمتکشش هستیم و امیدواریم باز در عرصه ی سریال سازی راه خودتون رو ادامه بدید و ما هم شما رو حمایت می کنیم .
          گنج مظفر و شوخی کردم …! رو هم خیلی منظم پخش کردید . الان هم زمان توزیع این قسمتها به خاطره ها پیوسته و فقط اورجینال مجموعه ها در کتابخانه ها با آرم این موسسه قرار داره … درود بر شما و درود بر همه ی عوامل موسسه “” گلرنگ رسـانه “”.
          با تشـکر !

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید