روزانه های سینمایی

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا

استاد آسد داود میرباقری در دی وی دی قسمت هشتم مجموعه دندون طلا با مردم صحبت کرده و با زبان ساده از آنها خواسته است نسخه کپی سریال را نبینند و از خیر دانلود آن بگذرند. ایشان گفته است از بابت بارگذاری سریال در اینترنت و تکثیر غیرقانونی آن چیزی دست گروه سازنده و سرمایه گذار را نمی گیرد.(قریب به مضمون)

این اولین بار نیست که چهره ها و هنرمندان محبوب از مردم می خواهند که حقوق مولف را پاس بدارند و سبب گرمی بازار کپی کارها نشوند. با این حال این عارضه کماکان دامنگیر صنعت موسیقی و فیلم ایران است و سالانه ضرر و زیان هنگفتی متوجه ناشران و تهیه کنندگان فیلم و موسیقی می کند. پخش تیزر دندون طلا از تلویزیون های ماهوارهای و جذابیت اثر، به مرور باعث افزایش بینندگان آن شد اما مجموعه هر چه جلوتر رفت به تیراژ محصول اضافه نشد و دامنه کپی و سرقت افزایش یافت. سایت قانونی فیلیمو در برابر دهها سایت غیرقانونی نتوانست کاری از پیش ببرد و در این آشفته بازار هر کس طعمه خود را صید کرد. اما چرا میر باقری زودتر از اینها به فکر نیفتاد و با مردم سخن نگفت، سوالی است که فعلاً بی جواب مانده است. کلام میرباقری نافذ باشد یا نباشد مهم این است که او عدم رضایتش را از کپی و سرقت محصولی که برای هر لحظه آن عرق ریزان روحی کرده است، به زبان آورده است.

در روزهایی که به وسعت ایران همه شیفتگان حسینی خیمه عزای سالار شهیدان را به پا کرده اند و این دهه را بدرستی موسم امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده اند، باید همگان به رعایت حق الناس متذکر شوند و مال مردم را بی اجازه صاحب آن قیمه قیمه نکنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • چرا این شبکه انقدر دوست و برادر شده ؟؟، ببخشید ،شما که مطلع ترهستید می شه بگید ایا این شبکه ماله حکومته یا نه ؟؟
    اخه شواهدی به من جوون می گه که هست، از اون طرف نمی تونم باور کنم یک شبکه که هیچ کاربردی جز تخریب خانواده ها نداشته مربوط بشه به نظامی که اساسش اخلاقیاته ..خواهشا جواب بدید

    • خیر GEMهیچ ارتباطی با داخل نداره و جز مقاصد رسانه ای و جلب بیننده، اهداف تجاری و بازرگانی را دنبال می کنه

  • با عرض سلام مجدد . متاسفانه یک سری رفتارها در جامعه ما نهادینه شده است ، جوان های نسل امروز آشنا به اینترنت و دانلود هم تقصیری ندارند! رفتارهایی که از بزرگترها دیده اند باعث شده که قبح این ناهنجاری ها برایشان بریزد و اصولاً تعریف درستی از حق الناس نداشته باشند!
    امروز که سوار اتوبوس بودم راننده التماس می کرد که “خانم ها حتماً کارتتان را بزنید!” پیرمردی گفت : ” آقای راننده برای چی حرص می خوری؟! اینها آن زمان که بلیط اتوبوس دو ریال بود نمی دادند حالا که ۲۵۰-۳۰۰ تومان است!”

      • داشتیم؟!
        بنده فقط مثال زدم . اگر چنین مثالی فقط در اصفهان عینت دارد پس رایت و دانلود غیرمجاز هم نباید غیر از اصفهان جای دیگری وجود داشته باشد! بالاخره جوان ها این چیزها را از یک جایی یاد می گیرند دیگر!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید