روزانه های سینمایی

حذف بدون جایگزینی، سیاست تازه رسانه

حالا دیگر تعداد برنامه های تعطیل شده تلویزیون که طرفدارانی هم داشتند به دو رقمی شدن نزدیک می شوند. همه چیز از رادیو هفت شروع شد و بعد اکران، به وقت مهتاب، سفید، دستان، هفت، کتابنامه، یادداشت و … یکی بعد از دیگری به محاق رفتند.

طبیعی است که هر برنامه عمر و اجل مشخص و به قاعده ای داشته باشد و دیر یا زود سوت پایان برای آن بصدا درآید؛ اما تعطیلی برنامه هایی که نامی ازآنها رفت، از این جنس نیست زیرا عوامل سازنده آنها نقشی در تعطیلی برنامه نداشته اند سهل است از این بابت ناخشنودند و اطلاع آنها از دلیل توقف تولید و پخش برنامه به اندازه مردم عادی است.!

می پذیریم که بعضی از برنامه ها بی اشکال نبودند. در همین روزانه های سینمایی دیگ برنامه هفت- تنها برنامه سحرگاهی تلویزیون در باره سینما- کم بار گذاشته نشد اما این انتقادات که در باره هر برنامه و در هر زمانی امکان بازگویی دارند، به معنی پاک کردن صورت مسئله و غلفتی پوست برنامه ای را کندن و تعطیل کردن آن نبوده و نیست.

نکته تاسف بار در برنامه های تعطیل شده ماهیت فرهنگی و هنری اغلب آنهاست. دریافت آخرین گزارش ها و تحلیل رویدادهای موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی، کتاب و تئاتر مدتی است از بینندگان سیما دریغ شده است و در شرایط اقتصادی کنونی که کالای فرهنگی از سبد بسیاری از مردم حذف شده است، توقف پخش برنامه های فرهنگی و هنری به این عارضه دامن می زند.

آموزه های علمی مدیریت رسانه به ما می گوید، جایگزینی برنامه ای بهتر به جای برنامه های پرطرفدار، تاثیراتی به مراتب مطلوب تر در مخاطب باقی می گذارد و در نقطه مقابل، تعطیلی یکباره برنامه های در حال پخش و درنگ طولانی مدت در جایگزینی، سبب رنجش خاطر مخاطب و بی اعتمادی او به رسانه می گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • در بین این برنامه ها فقط رادیو هفت حیف بود ،هفت هم سری جدیدش گویا در راهه اونم با اقای فراستی که خوب یا بد عامل دیده شدن هفت بود

    • با سلام به همه دوستان بزرگوار
      به اطلاع میرساند برنامه رادیو هفت به زودی و با تغییرات محسوس و مثبت توسط همان تیم قبلی از طریق گلرنگ رسانه به نمایش خانگی می آید.
      تامین محتوا و طرح و برنامه گلرنگ رسانه

  • با سلام و عرض خسته نباشید … !
    وب سایت شخصی – رسمی ، سینمایی ، فرهنگی ، هنری بنده متأسفانه توسط سرور های بیگانه ی دیـگر هـک شد .
    متأسفانه دشمنان زیادی داریم !
    اما قول ” گزارش نامه ی شبکه خانگی ۲ ” همچنان پابرجاست و داریم با رسانه های مختلف مذاکره می کنیم تا ببینیم از کدام سایت رسمی ، هنری پخش میشه !
    تدوین این گزارش نامه به اتمام رسیده بود ، ولی متأسفانه نقد هایی که بر سریال قهوه تلخ نوشته بودیم مورد رد صلاحیت بنده قرار گرفت ، چون نقد هایی که بر سینمای هالیوود و سریال قهوه تلخ نوشته شده بود کمی بیش از حد سنگین بود و قرار شد پس از اجبار تدوین دوم را نیز انجام بدهیم .
    تدوین نسخه ی دوم این گزارش نامه پس از ۳ الی ۴ روز دیـگر به اتمام می رسد ، به دلیل هک شدن وب سایت شخصی ، رسمی بنده ، مکان پخش ، ساعت پخش ، روز مناسب برای پخش انتخاب و به دوستداران رسانه ی شبکه خانگی و هواداران نقد های موفق در عرصه ی نمایش خانگی و هواداران استاد مدیری به نمایش در می آید .
    فواد محمدی / تشـکر !

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید