روزانه های سینمایی

چراغ شبکه با این لامپ روشن شد

بهار امسال از حیث تامین و عرضه فیلم های سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی، یکی از کم بارترین فصل هایی است که تاکنون شبکه به خود دیده است. یکی از دلایل کمبود محسوس فیلم های ایرانی بی تردید کناره گیری موسسه رسانه های تصویری از تامین و توزیع فیلم در مدت یاد شده است. رسانه های تصویری در مدت مشابه سال قبل موفق شده بود فیلم های: کلاس هنرپیشگی، آسمان زرد کم عمق، آینه های روبرو، خاک و مرجان، سر به مهر و پاتال و آرزوهای کوچک را مهمان خانه های مردم کند. امسال در غیاب آن موسسه سینما ۲۴، هنرنمای پارسیان-سوره و تصویر گستر پاسارگاد با عرضه پنج فیلم سبد شبکه را تنوع بخشیدند. ناگفته پیداست که این تعداد فیلم به هیچ وجه تکافوی نیاز شبکه به فیلم های جدید را نمی کند و ادامه همین آهنگ ممکن است به ترک عادت تماشای فیلم ایرانی در بین مخاطبان و خریداران نسخه اصلی فیلم های شبکه بیانجامد.

لامپ صد از امروز می تواند کورسوی دوباره ای را به شبکه تقریبا سوت و کور نمایش خانگی ببخشد. فیلم اول سعید آقاخانی با بازی محسن تنابنده در یک نقش جدی روایت گر قصه تلخ اعتیاد است. به عبارتی بر خلاف تصوری که از سوابق کاری آقاخانی و تناینده داریم، این بار مصیبت فرزین که دچار اعتیاد است و از لامپ شیشه ای برای مصرف مواد استفاده می کند، دستمایه کار تیم سازنده لامپ ۱۰۰ شده است.

سکانس آغازین فیلم بر خلاف پایان بندی شعاری و خوشبینانه اثر خوب اجرا شده و حس تعلیق و کنجکاوی را در بیننده تقویت می کند. لامپ صد از معدود فیلم هایی است که نگاهی غیر فانتزی به معضل اعتیاد دارد و مصیبت بار بودن آن را باور پذیر جلوه داده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید