روزانه های سینمایی
چراغ اول را کی روشن می کنه؟

چراغ اول را کی روشن می کنه؟

نخستین هفته کاری سال به میانه رسید و هنوز مشخص نیست کدام موسسه ویدیو رسانه اولین محصول امسال را به شبکه عرضه می کند. ویدیو بر خلاف سینما که با ۵ فیلم جدید به استقبال سال نو رفت، در آستانه سال نو به بیگانه توکلی و آرایش غلیظ نعمت الله میدان داد. در اکران نوروزی به جز دو فیلم، سه فیلم دیگر در کورس رقابت هستند و فروش بدی هم ندارند. حالا بیش از ۲۰ روز از عرضه آخرین فیلم در شبکه نمایش خانگی می گذرد و مخاطبان در انتظار است که کدام موسسه و یا شرکت چراغ اول را روشن می کند و با عرضه فیلم به سال نو لبخند می زند.

از روز گذشته که بحث و گفتگو در باره افزایش قیمت محصولات بین عوامل شبکه درگرفت و موافق و مخالف پیرامون آن صحبت کردند، تردیدی باقی نماند که افزایش قیمت کالا قطعی است و اگر ترس از دامن زدن به کپی فروشی نبود، موسسات به حق هر ساله به بهای کالای خود می افزودند. نیاز به هیچ شرح و توضیحی نیست که فقدان نظارت و پایش بازار از عناوین غیر مجاز- ولو به صورت حداقلی- سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی را به خطرناک ترین شکل ممکن رسانده است و هر گونه بی گدار به آب زدن معنایی جز شکست و هدر دادن سرمایه در برندارد.

در این سالها تنوع مجاری عرضه غیر مجاز فیلم و بی عملی صنف و مراجع مسئول در برابر آن، وخامت حال شبکه را تشدید کرده و حاصل آن کناره گیری و خروج سرمایه ها از شبکه و یا کاهش و محدود کردن فعالیت بوده است. اختلاف بین عوامل و دست اندرکاران شبکه که طی یکسال اخیر بی خود و بی جهت شدت یافته است، باعث غفلت از مصائب اصلی شبکه از جمله ناامنی و افزایش ریسک سرمایه گذاری در آن شده است.

رئیس سازمان سینمایی یکماه قبل اعلام کرد سال ۹۴ سال نمایش خانگی است. معنای این حرف آن است که نمایش خانگی از حاشیه به متن آمده و در کانون توجه سیاست گذاران قرار خواهد گرفت. انتظار می رود قبل از آنکه چالش جدید قیمت گذاری محصولات نمایش خانگی بهانه تازه ای به دست طرفین اختلاف در صنف و دولت بدهد، طی هفته های آینده رئوس سیاست ها و برنامه های مشترک دولت و صنف برای نجات نمایش خانگی تدوین و اعلام گردد تا متعاقباً در دو سال باقی مانده از کار دولت محترم، شاهد بهبود و اصلاح امور در رسانه نمایش خانگی باشیم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام.ضمن تیریک سال نو و آرزوی موفقیت وسلامتی برای همه دوستان ،به اطلاع می رساند هفته آینده فیلم سینمایی کالسکه به کارگردانی آرش معیریان توسط شرکت هنر اول ،با قیمت مصرف کننده ۴۰۰۰ ،تومان در سراسر کشور توزیع می گردد.لازم به ذکر است که این فیلم توسط موسسه سینما ۲۴ تامین شده است.

    • با سلام و تبریک سال نو به شما دست اندر کاران پخش هنر اول. میخواستم ببینم که ایا فیلم جیب بر خیابان جنوبی تاپایان فروردین ماه توزیع میگردد یا نه

  • با عرض سلام مجدد .
    شروع فیلم های ۴۰۰۰ تومانی با فیلم کالسکه هم یک فرصت است ، هم یک تهدید .
    کالسکه ساخته آرش معیریان ، با بازی دانیال عبادی ، مهران غفوریان ، مهران رجبی ، حمید لولایی ، بهنوش بختیاری و … یک کمدی/اجتماعی سطح پایین است که به لطف فروش ۸۷ ملیون تومانی در سینماهای تهران می تواند ادعا کند یک فیلم سینمایی است ، نه یک فیلم ویدئویی! ، و بنابراین یک تهدید بالقوه محسوب می شود برای فروشندگان و خریدارانی که ملاک انتخابشان هنوز کمیت است نه کیفیت . اما فرصت مناسبی است که بازخورد به احتمال زیاد منفی فیلم باعث تجدید نظر شرکت ها جهت قیمت گذاری ۴۰۰۰ تومانی روی همه محصولاتشان می شود! اگر فیلم های ۴۰۰۰ تومانی با یک عنوان تثبت شده و بدون ریسک آغاز می شد به سرعت باعث تقویت جایگاه حق به جانبی شرکت ها می گردید .

  • نمایندگان توزیع هنوزتصمیمی جهت توزیع عناوین ۴۰۰۰تومانی نگرفته اند ومقررگردیده جلسه ای دراتحادیه ویدیورسانه تشکیل ودرمورد افزایش قیمت تصمیم گیری شود.اکثریت نمایندگان با افزایش قیمت همه عناوین مخالفت کرده اند.

    • اگر این درد به ظاهر بی درمان! کپی و سرقت محصول نبود، دست موسسات برای شناور کردن قیمت و تناسب آن با کیفیت محصول خیلی باز بود. درست مثل کتاب به تناسب محتوا و کیفیت اثر، جنس کاغذ، شهرت نویسنده و مترجم و حجم اثر که قیمت مختلفی دارد، ناشر ویدیویی فیلم هم می توانست با ملاحظه سرمایه ای که صرف خرید رایت، هزینه مسترینگ، تولید ضمایم اثر، … کرده است، راساً برای آن قیمت گذاری کند.

  • با سلام .جناب آقای فروتن غیر از موانعی که در رابطه با عرضه چند قیمتی محصولات فرمودید کارشناسانی چون آقا امین را نیز اضافه فرمایید،زیرا موسسات قبل از هر توزیع می بایست قیمت پیشنهادی را در سایت جنابعالی اعلام و پس از تاییدقیمت توسط نصف به علاوه یک کارشناسان محترم،نسبت به تکثیر و آماده سازی عناوین اقدام نمایند.

  • با سلام .بر خود لازم می دانیم پیشاپیش از اتحادیه موسسات ویدیو رسانه تشکر نماییبم که پس از حل موفقیت آمیز مشکلات شبکه نمایش خانگی اعم از کپی و سرقت محصولات،بلاتکلیفی عناوین میجر،نبود هولگرام واحد،موازی کاری رسانه های دیجیتال ،و ……… حل تنها مشکل بر زمین مانده شبکه نمایش خانگی که همانا قیمت گذاری محصولات است را در دستور کار خود قرار داده است.امیدواریم دوستان با حل آخرین مشکل نمایش خانگی،رسالت خود را به پایان رسانده و وقت گرانبهایشان را صرف بهبود وضعیت موسسات ویدیو رسانه خود نمایند.

    • جناب روابط عمومی هنر اول ، فکر نمی کنم تعیین کیفیت فیلم ها کار سختی باشد که بجای پاسخگویی ، اینطور بحث را به حاشیه می کشانید . فیلم های تجاری براساس میزان فروش در سینماها و استقبال مخاطبان قابل ارزیابی هستند و فیلم های هنری براساس نقدهای حرفه ای و جوایزی که دریافت می کنند . بنده هم کارشناس نیستم . فقط یک فروشنده هستم که مشتری اول خودم هم می باشم و برخلاف بعضی ها فیلم فروختن را فقط برای کاسبی انتخاب نکرده ام .

  • آقای فروتن یکی از مجوزهایی که در ماههای پایانی سال گذشته صادر شد فیلم هشت پا بود. آیا میدانید موسسه ی پخش کننده ی این اثر چه موسسه ایست؟

  • با‌سلام.جناب‌امین‌عزیز‌خواهشمند‌است‌قیمت‌کارشناسی‌خود‌در‌رابطه‌با‌شهر‌موش‌ها‌۲‌و‌اتش‌بس‌۲‌را‌اعلام‌فرمایید.

    • بنده کارشناس نیستم . فقط به عنوان یک فروشنده و یک مخاطب می گویم آتش بس ۲ و شهر موشها ۲ لیاقت عرضه با قیمت ۴۰۰۰ تومان را دارند . فقط به قول آقای فروتن باید حواس ها جمع باشد که کپی کارها این وسط بیشتر سود نکنند . در ضمن شبکه های ماهواره ای هم فراموش نشوند! شرط می بندم آتش بس ۲ طی یک هفته بعد از عرضه در شبکه نمایش خانگی حداقل از سه شبکه ماهواره ای پخش خواهد شد!!!

  • من نوعی بعد از ده سال سابقه ی کاری در شغل فرهنگی که همون فروختن فیلم اورجینال هستش با کلی مغازه کلوپ رایتی که اطرافم هست با این اوضاع قیمت جدید میرم تو کار رایتی آقایون شرکتها نمیذارن فرهنگی کار کنیم حالا برید بزنید ۴۰۰۰تومان یا ۴۰۰۰۰تومان اینم بگم خودتونم میدونید که من تنها اینو نمیگم و نظر شخصی بنده نیست
    یا علی

    • آقای اخباری عزیز ، از شما بابت این اطلاع رسانی سپاسگذارم . فقط خداییش بجای یکی از این چهار عنوانی که قرار به توزیع دارید یک عنوان درجه یک هم می گذاشتید! آخه بنده این فیلم ها رو به کی بفروشم؟! لیزی بوردن تبر به دست هنوز روی دستم مونده ، همینطور کریش ۳ که به هر کی می دونستم فیلم هندی دوست داره گفتم ، گفت زبان اصلی اش رو دیدم!

  • با‌سلام.اگر‌قرار‌بر‌عرضه‌محصولات‌به‌صورت‌چند‌‌قیمتی‌باشد،سقف‌قیمت‌۴۰۰۰‌تومان‌نخواهد‌بود.تعدادی‌از‌نمایندگان‌قیمت‌۵۰۰۰تومان‌را‌برای‌دو‌عنوان‌مذکور‌پیشنهاد‌داده‌اند.

  • اقای اخباری احسنت !
    متاسفانه امسال هم با یک تله فیلم (هر فیلمی که روی پرده رفت که سینمایی نمیشه) شروع میشه و اونم با قیمت ۴۰۰۰ تومان که البته اونچه مسلمه این فیلم شکست سختی میخوره . هنر اول جدی بگیر و البته سینما ۲۴

  • با سلام.اگر قرار بر عرضه محصولات به صورت چند قیمتی باشد،سقف قیمت ۴۰۰۰ تومان نخواهد بود.تعدادی از نمایندگان توزیع قیمت ۵۰۰۰ تومان را برای فیلمهای اتش بس ۲ و شهر موش ها ۲ پیشنهاد داده اند.

  • چه نمایندگان توزیعی اعلام ۵۰۰۰ تومان کرده اند ؟ اونها حتما تو باغ نیستن یا مناطق بالا شهر هستن که فیلم ها رو ۵۰۰۰ تومانی و ۴۰۰۰ تومانی تعیین میکنند . اکثر مخاطبان سینما و نمایش خانگی افراد طبقه متوسط و ضعیف هستن .
    اگر همین وضع ادامه پیدا کنه قطعا تیراژ از نصف هم کمتر میشه یعنی حدودا صد و سی چهل هزار تا سینما و نمایش خانگی ورشکسته و فلک زده ایران بدتر از قبل و ورشکسته تر میشه
    موسسات اینکار رو بکنن ببینم دودش تو چشم کی میره . بعضی نمایندگان هم که مخالف هستن بیایند با تحریم محصولات ۴۰۰۰ تومانی جلوی این حرکت ضد مردمی بایستند .
    چرا بعضی دوستان نمایش خانگی درس نمیگیرن همین سینما نمونه بارز گرانفروشی در عید بود ولی خوشبختانه مردم فهیم خوب جواب دادن و فروش سینما ها در عید نسبت به پارسال شده اندازه فروش معراجی ها این میتونه درس عبرت باشه برای این دوستان تازه در ویدیو وضع بدتره چون کپی بیداد میکنه در حالی که در سینما کپی نیست .
    آینده همه چیز رو به موسسات ثابت میکنه .

    • آقا میلاد باید تا یکشنبه که کمیته قیمت گذاری اتحادیه اطلاعیه ای را در این خصوص منتشر می کنه، صبر کنید. از یاد نبرید در اکران نوروزی سال گذشته فیلم ها بویژه “معراجی ها” و “چ” صدها بار تیزرشان از سیما پخش شد. امسال تلویزیون با سلام و صلوات رضایت داد که بعد از ایام فاطمیه جسته و گریخته تیزر ۴ فیلم را پخش کند. خوشبختانه بلافاصله بعد از این اقدام فروش فیلم ها بهبود یافت. همچنین فروش نیم بهای بلیط در روز سه شنبه به قوت خودش باقی است و سینماها با توجه به شناور بودن بهای بلیط ظاهراً افزایش بلیط را به روزهای پایانی هفته موکول کرده اند. همانطور که پیش از این گفته ام به دلایلی که همگان می دانند تلورانس و تفاوت قیمت کالا در نمایش خانگی نمی تواند چندان زیاد و معنا دار باشد. زیرا کپی کارها بصورت فله ای ترتیب همه کارها را فارغ از کیفیت می دهند. این لشکر بیکاران معتقدند؛ شبکه و هر چه در آن است کلهم واس اوناس!

  • جناب آقای میلاد عزیز ،هزینه های موسسات در بخش های مختلف هرساله ۲۰ درصد اضافه می شود.تیراژ فروش محصولات نیز حتی بدون افزایش قیمت در سال های گذشته رو به کاهش است،پس شما لطف کنید راه حلی مطرح نمایید تا به پاسخی منطقی برسیم.در حال حاضر نمایندگان توزیع با درصد سود دریافتی ،قادر به پوشش هزینه های خود نیستند.جالب است در این جا سنگ را بسته و سگ را باز کرده اند،کپی کار به عنوان یک شخصیت ،رسمیت پیدا کرده است اما موسسات بابت بازگشت به قیمت سال ۷۹ باید به همه پاسخگو باشند.چناب آقای میلاد شبکه نمایش خانگی و فعالان زحمتکش آن در همه بخشها،شاید دزد زده باشند،شاید در روز روشن کالا و سرمایه هایشان به تاراج رفته باشد،اما هیچ گاه فلک زده و ورشکسته نخواهند بود.فلک زده آنهایی هستند که از راه کپی نان حرام به سفره می برند.میلاد عزیز ای کاش به جای تشویق به تحریم محصولات فرهنگی،کمپین تحریم مرغ ۹۰۰۰ تومانی و پرتقال ۷۰۰۰ تومانی را رهبری می کردی .برادر عزیز برای شبکه نمایش خانگی چشمی نمانده که نگران دودش باشد.

  • جناب آقای فروتن عزیز وقتی سند مکتوب قدرت اجرایی ندارد نمی توان به جلسه ای که با حضور موسسات غیر فعال و غیبت موسسات فعال تشکیل می شود ،امید بست.مرا به خیر تو امید نیست ………

    • با تشکر از شما. این پاسخ ابهام موجود در پیام پیشین شما را برطرف کرد. منظور شما از سند مکتوب توافقنامه ای است که پنج موسسه برای افزایش قیمت نوشتند و پای آن را امضا گذاشتند و در ۲۴ ساعت گذشته به قصد همراهی با خواست و تقاضای نمایندگان توزیع در سراسر کشور موقتاً آن را به حالت تعلیق درآورده اند.

  • من نمیگم وضع موجود وقیمت ۳۰۰۰تومان ایده ال است و تیراژ خیلی بالاست منظورم اینه اگر قیمت بالا برود وضع بدتر از حال میشه و بین گزینه بد و بدتر قطعا باید بد رو انتخاب کرد . به نظرم این بالارفتن قیمت باعث میشه کپی کاران هم بیشتر و مشتریان ثابت فعلی به کپی روی اورند چون خوب بهانه ایی دارن خلاصه هرچی هست راهش بالا رفتن قیمت نیست . با این روش بخواهیم در برابر کپی کاران مقابله کنیم راهی به جایی نمیبریم و بدتر میشه که بهتر نمیشه .
    دوستان حداقل بگذارند تا نتیجه مذاکرات سویس تا تیر ماه صبر کنند تا ببینیم اوضاع کشور به کجا میره بعد تصمیم گیری کنند . چون به هر حال تاثیر زیادی در دلار داره و البته بالا رفتن پول ملی
    اقای فروتن درباره سینما نمیگم تیزر خوب پخش شد ولی فروش امسال دلیلی فرا تیزر داره و بحث اصلیش قیمت است که یه جورایی تحریم مردم رو شامل میشه
    پارسال فروش کل نوروز ۱۵ میلیارد بود اونم برای ۴ فیلم (به غیر با دیگران)الان ۵ فیلم اکران شده که همشون سوپر استار دارن و البته کار گردان خوب .پارسال طبقه حساس با تبلیغات تلویزیونی خیلی معمولی ۶ میلیارد شد ولی امسال استراحت مطلق دیگر فیلم عطاران درسته تیزر نداره ولی نتونسته حتی ربعش بفروشه. حالا هنوز مونده در ادامه سال میبینیم چه بلای سر سینما میاد حتی با تیزر! ممکنه این بلا سر ویدیو بیاد به شکل بدتر
    به نظرم سینمای ملی ایران روز به روز مخاطب رو دور میکنه با فیلمهای بشدت بد و این میشه سینمای خنثی دولتی که وضعش رسیده به ورشکستگی و امسال به اوج خواهد رسید اونم با این قیمت بلیط بد نسیت سینمای ورشکسته یکبار فروبپاشه بعد بلافاصله یک سینمای روپا راه بیفته اگر دوستان نگران بگذارن

  • دوستان عزیز ، هم روابط عمومی هنر اول حق دارند و درست می گویند ، هم آقا میلاد . اما نکته اینجاست که این یک معادله چند مجهولی است و تا وقتی همه مجهولات را در نظر نگیریم به جواب درستی نمی رسیم .
    جناب روابط عمومی ، بنده هم به اندازه شما و بلکه بیشتر از شما مشکلات دارم . ۵۰۰ هزار تومان اجاره مغازه را به زور جور می کنم تازه بعضی وقت ها مجبور می شوم ۵۰ تومان و ۱۰۰ تومان هم از خانه قرض بگیرم و به جایش بدهی ام به نمایندگی ها بالاتر می رود . وامی هم که آخر پارسال توانستم جور کنم با مالیاتی که یهویی روی سرم خراب شد به باد رفت!
    ببینید ، وقتی همه چیز گران شده و می شود و نرخ تورم اینقدر بالاست ، شما هم حق دارید قیمتتان را بالا ببرید (و البته فراموش نکنید که این وسط سهم نمایندگی و فروشنده هم باید درصدی افزایش داشته باشد نه اینکه فیلمی را که می خریدیم ۲۲۰۰ تومان حالا بخریم ۳۲۰۰ تومان!) اما فیلم و کارتون ، نان و شیر نیست که هر قیمتی گذاشتیم باز هم مردم بخرند . خود محصولات فرهنگی که اولویت آخر سبد خرید خانوار شده به کنار ، کپی کارها ، اینترنت ، ماهواره و … هم کاملاً آماده هستند تا محصولات را به قیمت و هزینه کمتری به خدمت مخاطب عرضه کنند . همین سوپر مارکت ها ، هیچ ازشان بعید نیست برای از دست ندادن مشتری فیلم های ۴۰۰۰ هزار تومانی را ۳۵۰۰ یا حتی کمتر بفروشند (همان کاری که وقتی اولین بار قهوه تلخ ۲۵۰۰ تومانی عرضه شد انجام دادند) . بنابراین افزایش قیمت به معنی کاهش فروش خواهد بود .
    از طرف دیگر اگر نگاه به عنوان یک توزیع کننده را کنار بگذارید و عادلانه قضاوت کنید می بینید که پارسال تعداد عناوین ایرانی و خارجی و کارتون بی کیفیت ، درجه چندم یا حتی تقلبی (مغایرت محتوا با اطلاعات و تصاویر درج شده روی بسته بندی) عرضه شده به بازار بسیار زیادتر از سال های قبل بوده و در مقابل تعداد عناوین درجه یک خارجی و حتی ایرانی های پرفروش کمتری عرضه شده است . در نتیجه میانگین کیفیت محصولات بازار پایین آمده و سطح اعتماد مخاطب را هم به بازار کاهش داده است . بنابراین افزایش قیمت بدون افزایش میانگین کیفیت محصولات هم باعث کاهش بیشتر فروش خواهد شد .
    آقا میلاد می گویند فیلم امسال رضا عطاران فروش خوبی نداشته . خب ، چرا باید داشته باشد؟ پارسال ۷۰ تا ۸۰% مخاطبان طبقه حساس و ردکارپت از محصول رضایت نداشتند و در برابر سئوالات بنده در خصوص کیفیت و جذابیت این دو فیلم بعضاً واکنش های تندی نشان می دادند . دو فیلم نشانی و کلاشینکف هم کمکی به بهبود این وضعیت نکردند . فروش کمتر از انتظار استراحت مطلق ربط چندانی به نبود تبلیغات تلوزیونی ندارد و تلوزیون با این استدلال که محتوای فیلم برای پخش از تلوزیون مناسب نیست خودش را راحت کرده اما تا جایی که خبر دارم تعداد زیادی از بیلبوردها و تابلوهای تبلیغات عمومی شهرداری تهران به این فیلم اختصاص یافته و تبلیغات شهری اش در تهران خیلی بیشتر از سایر فیلم هاست .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید