روزانه های سینمایی

ادامه بازتاب ها به انتشار یک یادداشت

با گذشت ۱۵ روز از انتشار یادداشتی با عنوان “در برابر ۱۱ میلیون بلیط چند دی وی دی به فروش می رسد؟” در روزانه های سینمایی (اینجا) بازنشر آن توسط سایت ها و منابع خبری ادامه دارد. (اینجا)

در این یادداشت پیش بینی شده بود تا پایان سال دو فیلم پر بیننده آتش بس ۲ و شهر موشها ۲ به بازار عرضه شوند که در اینصورت، ۱۱ میلیون دی وی دی در طول سال ۹۳ به فروش می رود. یعنی رقمی برابر با تعداد بلیط فروخته شده برای ۷۵ فیلم ایرانی در سینماهای کشور.

آنگونه که از قرائن پیداست، دو فیلم یاد شده در برنامه بزودی هیچیک از موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش قرار ندارند و به جای آن دو فیلم نخبه گرا و اصطلاحاً مخاطب خاص ۱۳ و بیگانه به ترتیب ساخته سیدی و توکلی بر پیشخوان های فروش خواهند نشست.

در اینصورت پیش بینی نسخ اریژینال فروخته شده فیلم های ایرانی شبکه به زیر ۱۰ میلیون نسخه سقوط کرده و به کمترین میزان خود در ۱۵ سالی که از حضور موسسات خصوصی در نمایش خانگی ایران می گذرد، خواهد رسید. طی روزهای گذشته یکی از فعالان و مدیران با سابقه نمایش خانگی در یکی از شبکه های اجتماعی رقم واقعی نسخه های به فروش رفته عناوین ایرانی را در سالجاری شش میلیون برآورد کرده بود.!

به هر حال جدا از این رقم ناامید کننده، ظرفیت واقعی شبکه با احتساب تعداد دانلود فیلم ها در سایت های غیر مجاز، تعداد نسخ رایت شده و دفعات پخش غیر قانونی در ناوگان مسافری و مراکز اقامتی کشور، میزان قابل توجهی است و برای کسانی که به دنبال کسب ثروت با اندکی سرمایه و کمترین زحمت هستند، این واقعیت غیر قابل چشم پوشی است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید