روزانه های سینمایی

تکلیف فیلم کوتاه یکسره شد

هفتم تیر ماه امسال در ادامه سلسله یادداشت هایم در نقد دفترچه سیاست های سازمان سینمایی به موضوع فیلم کوتاه اشاره کردم(اینجا)و با توجه به دوگانگی سیاست ها در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیشنهاد دادم که سر فیلم کوتاه بر روی یک بالین گذاشته شود. در دفترچه به طور شگفت آوری پیش بینی شده بود که انجمن دستیاران و برنامه ریزان سینمای ایران بتوانند فیلم های کوتاه خود را در مرکز گسترش تولید کنند.! به همین خاطر سه نکته را به سکانداران سینمای ایران در این سالها گوشزد کردم:

اولاً چرا دو نهاد باید متولی حمایت از تولید فیلم کوتاه حرفه ای باشند؟ آیا تعریف و دامنه فیلم کوتاه حرفه ای نزد این دو نهاد با یکدیگر متفاوت است؟

ثانیاً مرکز گسترش سینمای مستند که به اعتبار عنوانش باید ثقل توجهاتش معطوف سینمای مستند باشد، چرا همزمان به فیلم کوتاه داستانی هم می خواهد، ورود کند؟ بهتر نیست که این بخش از حمایت ها هم به گونه مهجور مانده انیمیشن اختصاص یابد؟

آیا بهتر نیست که مرکز گسترش به حمایت از تولید فیلم های کوتاه مستند که در بخش “تولید فیلم های مستند” به تفصیل از آن یاد شده است(صفحات ۲۴ و ۲۵)، اکتفا نماید؟

ثالثاً اگر مرکز گسترش بیمناک است که شان و مرتبت دستیاران و برنامه ریزان سینمای ایران در مراجعه به انجمن سینمای جوانان ایران رعایت نشود، این نگرانی بی مورد است؛ زیرا انجمن بر خلاف نامش از گذشته تا حال برای حمایت از فیلم کوتاه قید سنی لحاظ نمی کند و پذیرای طرح های خوب و قابل دفاع از همه فیلمسازان و اقشار است.

بعد ۹ ماه مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صراحتاً به اصلاح رویکرد مرکز در قبال حمایت از فیلم کوتاه پرداخته و به همه فیلمسازان کوتاه نشانی انجمن سینمای جوان را داده است. بخوانید:

وی (طباطبایی نژاد)در پایان تاکید کرد: «در این میان انجمن سینمای جوانان ایران هم دیگر تنها محل ورود فیلمسازان جوان به سینمای بلند نیست و آنها می‌توانند بصورت حرفه‌ای، ساخت فیلم کوتاه را در انجمن دنبال کنند. پس با این تغییر رویکرد، فیلم‌های داستانی حرفه‌ای در انجمن ساخته می‌شوند و تولید این آثار دیگر از وظایف مرکز نیست.(گفتگو با فارس)

خاطر نشان می سازد؛ پیش از این هم خوشبختانه به دیگر پیشنهادات و ملاحظات کارشناسی نگارنده پیرامون محتوای دفترچه سیاست های سینمایی – فارغ از انکه به رویت مسئولان سینمایی رسیده باشند یا نرسیده باشند- اعتنا شده بود. به جز سایت روزانه های سینمایی، متن کامل بازخوانی سیاست های سینمایی دولت تدبیر و امید در شماره ۵۲ ماهنامه علمی مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است.(اینجا)

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام
    این کامنت از سه بخش تشکیل می گردد
    ۱-فیلم خوابزده ها منتشر شد … به نظرم شباهت های این فیلم به خوابم می آد تنها در این نیست که اکبر عبدی در هردو فیلم نقش پیرزن ایفا میکند بلکه شباهت دیگرش در عنوان دو فیلم است…

    ۲-من چند روز قبل دوباره فیلم مارمولک رو باز بینی کردم و شباهت یکی از پیام های فیلم به سخنانی از دکترروحانی پی بردم…یکی از پیام های فیلم این بود:انسانها را به زور نمیتوان به بهشت برد
    حالا به این جمله توجه کنید:
    دکتر روحانی:با شلاق و زور نمی توان مردم را به بهشت برد.

    ۳-در قسمت جدید سریال ابله به آقای کمال تبریزی توهین شد و با اسم خانوم توسلی شوخی شد…طرفداران آقای تبریزی و خانوم توسلی نمی خوان به اینستاگرام ابله حمله کنند؟؟؟!!!

    • امیدوارم بازگشایی این سایت بسیار خوب باشه. واقعا جای این سایت اطلاع رسانی دوبله تو سالی که گذشت خالی بود . انشاالله تو سال جدید ببینیمش.

  • یه خبر بسیار خوش برای دوستان گرامی؛
    رسوایی۲ در راه است.
    آخ جوووووووووون.
    اخبار ساعت ۱۹ شبکه هر ایرانی (شبکه یک) امشب خبر ساخت رسوایی۲ رو داد و استاد مسلم دین ، دفاع مقدس ، سیاست ، علوم اجتماعی ،‌ فرهنگ ، مطبوعات و البته سینما از متفاوت بودن آن با رسوایی۱ گفت و جایگزینی شیلا خداد به جای الناز شاکری دوست رو به عنوان رنسانسی در سینمای ایران دانست.

    • ده نمکى براى جى با سینما خداحافظى نمیکنه؟؟؟
      یه بار وعدشو داد که میخواد با سینما خداحافظى کنه و من و بی شک هزاران نفر دیکر را خوشحال کرد اما متاسفانه زیر حرفش زد…
      از ایشان خواهش میکنم به قولى که به مردم ایران دادند عمل کنند…

      • شما منبعی برای این حرف تون دارید؟ تا جایی که من می دونم داستان قسمت دوم ارتباطی به ایشون ندارد و قرار است از بازیگر زن دیگری استفاده شود(شیلا خداداد) و احتمالا جمشید هاشم پور و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

    • درود بر دوبله بازار…
      درود بر ۱۳ اسفندماه…
      من بازگشایی دوبله بازار را به همه تبریک میگم…
      به نظرم دوبله بازار و روزانه های سینمایی در کنار هم میتوانند بیشتر تاثیر گذار باشند…

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید