روزانه های سینمایی

هفته التهاب

توزیع دو عنوان انیمیشن غیر مجاز، انتشار دو بیانیه اعتراضی در یک هفته از سوی اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه و سرانجام ضبط و جمع آوری حجم قابل توجهی از محصولات موجود در بازار از سوی ماموران نیروی انتظامی به خوبی گویای مسائل بغرنج شبکه نمایش خانگی در ماه های اخیر است.

در شرایطی که هنوز رسماً اعلام نشده است که با موسسات و شرکت های خاطی که دو ماه قبل عناوینی را بدون پروانه به بازار عرضه کردند، چه برخوردی صورت گرفته است و حسب شواهد همه موسسات و شرکت ها به کار عادی خود ادامه می دهند، در هفته ای که گذشت بار دیگر عناوین غیر مجازی از سوی یکی دو شرکت موجود در بازار دیده شد.

در این میان اتحادیه صنفی موسسات نیز انتشار سری اول سریال ابله را بدون هولوگرام غیر قانونی دانست و هشدار داد که با خاطیان برخورد قانونی خواهد کرد. ناظران این پرسش را مطرح کرده اند که چرا اتحادیه قبل از توزیع محصول چنین هشداری را نداده بود و حالا پس از گذشت یک هفته از توزیع به صرافت این کار افتاده است.؟

به هر حال سوای هر توجیهی که برای انتشار اطلاعیه اتحادیه می توان داشت، موسسات ویدیو رسانه می بایست به مقررات صنفی احترام گذارند و حرمت آن را پاس بدارند. موسسات و شرکت ها فارغ از آنکه به عضویت در صنف درآمده باشند و یا در نیامده باشند، موظف به مراعات توافقات جمعی هستند.

پیش از ظهر چهارشنبه با حضور ماموران اماکن عمومی ناجا به مراکز اصلی توزیع محصولات نمایش خانگی در میدان امام خمینی تهران، حجم قابل توجهی از عناوینی همچون؛ ابله، باب اسفنجی و عناوین فاقد هولوگرام جمع آوری و ضبط شد و فروشندگان برای ایراد توضحات به پلیس تهران فراخوانده شدند. خبرهای تکمیلی در این خصوص حکایت از آن دارد که ماموران قصد جمع آوری انیمیشن های باربی را داشته اند و در این میان با اشتباه صورت گرفته باب اسفنجی توقیف شده است.! همچنین با قول مساعد مرجع نظارتی در سازمان سینمایی سایر عناوین به فروشندگان عودت داده خواهد شد.

این اقدام ضربتی در شرایطی که شبکه طی سالجاری بازار سرد و کم رونقی داشته است، بر نگرانی ها افزود و سایه بی اعتمادی را بر فضای شبکه گسترد. نمایندگی های فروش محصولات معتقدند، اختلاف بین موسسات با یکدیگر و تنش بین آنها سبب بحرانی شدن بازار شده است و امنیت شغلی در حال کمرنگ شدن است. این عده معتقدند مادام که موسسات به وفاق و همدلی دست نیابند و با دولت و مرجع نظارتی به توافق نرسند، بیم حرکت هایی از این دست و تحمیل ضرر و زیان مادی و معنوی برای سرمایه گذاران خرد و کلان وجود دارد.

دو ماه باقیمانده تا پایان سال که معمولاً فرصتی برای جبران رکود بازار در طول سال است، امسال تفاوت معناداری با سال های گذشته دارد و گویی عواملی دست به دست هم داده اند تا چراغ کم سوی نمایش خانگی را کم سوتر سازند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • بله متأسفانه بنده هم شاخ درآورده بودم که چرا هولوگرام نداره…!!! چون معمولا همه ی سریالهای شبکه خانگی با هولوگرام وارد شبکه خانگی می شوند … حداقل سیــنمایی هولوگرام نداشته باشه یه چیزی …… اما باید سریال هولوگرام داشته باشه هم از نظر کیفیت محصول را زیبا می کند و هم از نظر جذب مخاطب چون اگر از اون جایی که نوشته باشن از اینجا باز کنید انــگار مخاطب داره یک چیز یکبار مصرف رو میخـره که بازش کرد دیگه شکلش رو از دست میده ((( کاور ))).

  • زمانی که ضابطی باب اسفنجی را از باربی نمی تواند تشخیص دهد دیگه باید فاتحه ستاد صیانت و اتحادیه و ارشاد و موسسات و نمایندگی هارو باهم خوند.
    در این رکود بی سابقه که انگار نه انگار شب عیده این اقدامات ، زدن تیشه به ریشه شبکه ست

  • آقای فروتن ، می گم حالا خوبه دو شبه پرشین تون قطعه!!!

    با این اوضاع و احوال باید بی رحم بود! یک مغازه نزدیک بنده خالی بود ، عصر دیدم ویترین گذاشتن و یک دستگاه زیراکس هم هست . از همسایه اش که پرسیدم گفت می خواد گیم نت بزنه! گیم نت و ویترین و زیراکس؟!!! از حالا تصمیم گرفتم اگه خواست سی دی فروشی باز کنه سریع تماس بگیرم با اتحادیه! یک سال دوندگی نکردم حالا که جوازم آماده شده بقیه بیان بخورن! اونها هم باید یک سال دوندگی کنند!

  • گیم نت ، زیراکسی و سی دی فروش! اون هم توی یه مغازه ۱۲ متری!!! تازه قفسه هاش رو هم فقط با بازی های غیرمجاز و رایتی پر کرده!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید