روزانه های سینمایی
مکتوب هفته ۱۶

مکتوب هفته ۱۶

شب عاشقان بی دل

اینطور که نمایندگان پخش محصولات نمایش خانگی در شبکه های اجتماعی عنوان می کنند در دو ماه گذشته وضع بازار کساد بوده و روزهای سختی بر آنها گذشته است. از اول آبان تا این تاریخ ۹ فیلم سینمایی ایرانی به بازار عرضه شده و به جز فیلم های “پنج ستاره”، “فرشته ها با هم می آیند” و اخیراً “کلاشینکوف” که فروش نسبتاً قابل قبولی داشته اند، کشش بازار متاثر از انیمیشن های متنوعی بوده که از سوی موسسات ویدیو رسانه، شرکت های دیجیتال و یا عناوین فاقد پروانه! منتشر شده اند.

توزیع پی در پی عناوین ایرانی در دو هفته اخیر که با “رد کارپت” به اوج خواهد رسید، در واقع پاسخی به رکود و رخوت حاکم بر بازار است. همانطور که در یادداشت پیشین گفته شد، سینما همه داشته های پر مخاطب خود را در ماه گذشته رو کرد و تا اکران نوروزی نباید منتظر اتفاق یا پدیده ای در سینماها بود. بدون شک اکران فیلم های “چند متر مکعب عشق” و “زیباتر از زندگی” از چهارشنبه این هفته و “ملبورن”، “تمشک” و “خانه ای کنار ابرها” از هفته آینده، مخاطبانی بیش از فیلم هایی که در گروه هنر و تجربه اکران می شوند، در پی نخواهد داشت. از این روی؛ شب های بلند پاییز و زمستان در خانواده ها جز با سریال های تلویزیونی و محصولات نمایش خانگی، تماشایی نخواهد بود.

مرد چند پیشه

در اعلام خبر نخستین فیلم سینمایی محسن تنابنده یک نام آشنا سبب غافلگیری شد. علی اسد زاده چهره فعال نمایش خانگی در سال های اخیر در پروژه ” گینس” مجری طرح است. اسد زاده که در حال حاضر سرگرم رتق و فتق دو پروژه “ابله” و “شهرزاد” است و هنوز پخش هیچیک از آنها شروع نشده است، باید بخش دیگری از وقت و توانش را در اختیار فیلم تنابنده قرار دهد. “گینس” با هدف نمایش در جشنواره سی و سوم فجر ساخته می شود.

نکته مهمتر در این بین آن است که با توجه به نقش محوری تنابنده در سریال “ابله” او چگونه می خواهد بر روی نخستین فیلم سینمایی اش تمرکز داشته باشد.!؟ به یاد داشته باشیم که تصویر برداری “ابله” تا پایان سال ادامه می یابد.

به این ترتیب آیا فعالیت همزمان او در دو پروژه سبب آسیب به هر دوی آنها نخواهد شد. پارسال در چنین زمانی او با مجموعه “شاهگوش”خداحافظی کرد و به عوامل “پایتخت ۳” پیوست.

چه کسی پروانه ها را امضا می کند؟

هفته آخری است که معاون ارزشیابی و نظارت در اتاق کارش در سازمان سینمایی حاضر می شود و پس از آن به احتمال قوی وی راهی خیابان الوند و به مقصد شبکه دوم سیما می گردد. احسانی نامزد جلوس بر صندلی مدیریت شبکه دوم تلویزیون است. در تشکیلات سازمان سینمایی با وجود مدیریت مستقل برای اداره کل نمایش خانگی، پروانه نمایش محصولات شبکه نمایش خانگی را معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی امضا می کند. به این خاطر باید منتظر بود و دید پس از احسانی قلم در دستان چه کسی برای صدور پروانه ها قرار خواهد گرفت و اصولاً این سوال باقیست که چرا مجوزها مستقیماً توسط مدیر مربوطه امضا نمی شوند.؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • انوشیروان سینمای ایران درگذشت…من درگذشت ایشان را به برادرشان استاد داریوش ارجمند و به پسرشان برزو ارجمند و تمام جامعه سینمایی ایران تسلیت می گویم…و از شما میخواهم برای بهبودی استاد اکبر عبدی و رضا داودنژاد عزیز دعا کنید…

  • باسلام چند سوال دارم:۱-عنوان مستند سفر هنرمندان به برزیل؛از حاشیه تا شایعه(قسمت اول)کی قرار است توزیع شود؟-۲-سری جدید رالی ایرانی قرار نیست ساخته شود؟

  • سلام آقای فــروتن به نظرم سریال أبله آقای تبریزی هم توقف ضبط کرده چون الان نزدیک به ۱۱ روزه اینستاگرام سریال عکسهای جدیدی در رابطه ی این موضوع هیچ چیزی رو منتشر نمیکنه … خیلی عجیبــه … اتاق عمل آقای مدیری اینجوری .. أبله آقای کمال تبریزی برای شبکه خانگی که دیگه خبری ازش نیست اونجوری .. خسته شدیم از بی خبری …
    تشکر از آقای فــروتن به خاطر اطلاع رسانی دقیــق …

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید