روزانه های سینمایی
“هنر و تجربه” در نمایش خانگی

“هنر و تجربه” در نمایش خانگی

بعید است فیلم هایی که در گروه “هنر و تجربه” به نمایش در آمده اند، شانسی برای عرضه در نمایش خانگی داشته باشند. در بین ۸ فیلم بلندی که تاکنون اکران شده اند، دو فیلم “ماهی و گربه” شهرام مکری و “پوسته” آل احمد علیرغم اینکه استقبال بیشتری را از جانب تماشاگران داشته اند، بازهم دل خوش کردن به تماشای آنها در قاب نمایش خانگی دور از انتظار است. زیرا مجموع هشت فیلم در دو ماه گذشته حدود ۷۰۰۰۰ بیننده در ۵ سالن تهران و مشهد داشته اند. بنابراین عرضه آنها در شبکه فاقد توجیه اقتصادی برای ناشران اثر خواهد بود.

در این بین تنها روزنه امیدی که باقی می ماند، دورخیز موسسه دولتی رسانه های تصویری برای انتشار نسخه ویدیویی چنین فیلم هایی در شبکه می باشد. البته در بسته حمایتی تهیه شده برای فیلم های هنر و تجربه به ادامه حمایت ها برای توزیع آنها در شبکه نمایش خانگی اشاره ای نشده است، مع الوصف مروری بر عناوین منتشر شده از سوی موسسه رسانه های تصویری در یکسال گذشته موید این نکته است که برگشت سرمایه و یا سود اقتصادی برای موسسه مزبور عنصر تعیین کننده ای نیست.

سرمایه گذاری برای تهیه مستر ویدیویی فیلم هایی نظیر؛ برلین منفی هفت، گهواره ای برای مادر، صبح روز هفتم، سر به مهر، آینه های روبرو، خاک و مرجان، شور شیرین و … ویژگی مشترکی را برای این دسته از آثار رقم زده است. اینگونه فیلم ها اغلب در اکران عمومی گیشه پر رونقی نداشته اند، در سینماهای محدودی به نمایش در آمده اند، نمونه ای مثل برلین منفی هفت مستقیماً به شبکه آمده است و در شبکه نمایش خانگی از تیراژ حداقلی برخوردار بوده اند.

بنابراین ادامه فعالیت موسسه رسانه های تصویری در تهیه و تامین فیلم های کم مخاطب اما کمی تا قسمتی ارزشمند، معنایی جز این ندارد که ناشر این آثار دغدغه هایی از نوع فرهنگی و معنوی دارد و چشمداشتی به تحصیل درآمد از آنها ندارد. البته صحت و استواری این نگرش را توزیع فیلم های داستانی با نشان و برند موسسه مزبور کمی دچار خدشه می سازد. فیلم هایی که بعضاً ابتدا در تلویزیون پخش شده اند، مثل کمین، تنهایی، زمانی برای شکفتن و یا فاقد ارزش فرهنگی و هنری هستند مانند کلاف.

… تامین و توزیع احتمالی فیلم های شاخص هنر و تجربه از سوی موسسه رسانه های تصویری در آینده، متضمن این واقعیت است که تهیه کنندگان آنها اصراری بر انجام اینکار داشته باشند و دولت نیز بخواهد چرخه حمایت خود را از این فیلم ها تا نمایش خانگی امتداد بخشد.

البته همانطور که پیش از این در نقد حضور دولت در این عرصه گفته شده است، سازمان سینمایی می تواند به راحتی فیلم های حمایتی خود را از سوی یکی از موسسات ویدیو رسانه خصوصی منتشر کند و با تقبل هزینه های مترتبه، سود متعارفی را نصیب موسسات پخش کننده سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • انیمیشن موزیکال “جادوگر شهر از : بازگشت دروتی” منتشر شد
    جادوگر شهر از : بازگشت دروتی – محصول: آمریکا ۲۰۱۴- مدیردوبلاژ: علیرضا ارشادی – کیمیا نما

  • از دیروز بیلبوردهای سریال ابله نصب شده و در روزهای آینده نیز نصب خواهد شد. امروز هم بیلبورد سریال کوچه مروارید رامبد جوان را دیدم که آن هم از دنیای هنر پخش خواهد شد.

    • سلام iman جان بله روز شنبه به ما تمامی پوستر های این مجموعه رسیده بود و ما نیز همه ی پوستر های این سریال را به تمامی فروشگاه های محصولات فرهنگی و سوپر مارکتهای پخش کردیم روز چهارشنبه گذشته بخشنامه ها ارسال و به دست ما نیز پنجشنبه رسیده بود الان همگی منتظریم …

      • باور دارم ابله سریالی پرفروش در آغاز راه خواهد بود. اما همه چیز بستگی به روند ادامه داستان دارد تا افت فروش پیدا نکند.
        شرکت دنیای هنر گونه های تبلیغاتی بسیاری برای دیده شدن این سریال به کار گرفته و من هیچ نگرانی ای از زمان بندی پخش ، دیده شدنش پیش از توزیع ، و تقاضا ندارم.

  • کمپانی دیزنی اولین تریلر رسمی فیلم «سیندرلا» (Cinderella) را منتشر کرد.

    بنابر گزارش سینما باکس، این تریلر در ۲۴ ساعت اول نمایش خود بیش از ۴.۲ میلیون بار در شبکه یوتیوب و بیش از ۳۳ میلیون بار در شبکه اجتماعی فیس‌ بوک مشاهده شد و به این ترتیب رکورد بیشترین استقبال از نمایش تریلر در روز اول کمپانی دیزنی را از آن خود کرد، البته این به استثنای تمامی فیلم‌هایی است که توسط کمپانی مارول اکران شده‌اند.

    خلاصه داستان : داستان این فیلم همان داستان قدیمی «سیندرلا» است که دختری زیبا به نام “الا” (لیلی جیمز) مادرش را از دست میدهد و پدرش با زن دیگری ازدواج میکند ولی پدرش نیز طی اتفاقی فوت می کند و او توسط نامادری و دو ناخواهری بد جنس خود ظلم می بیند تا اینکه پای شاهزاده ای جوان به داستان باز می شود …

    ژانر : ماجرایی | درام | فانتزی

    کارگردان : Kenneth Branagh

    نویسنده : Aline Brosh McKenna, Chris Weitz

    بازیگران :

    Helena Bonham Carter, Lily James, Cate Blanchett

    تاریخ انتشار : (March 13th, 2015 (1393/12/22

    اما در ایران گلوری اینترتیمنت از هم اکنون برای دوبله این فیلم دندان تیز کرده
    اگر دلیل می خواهید من شما را به لینک زیر ارجاع میدهم:
    http://www.aparat.com/v/3EgJL

    باتشکر:سید مهدی سید محمدی
    تالش

  • امیدوارم فیلم های هنر و تجربه در زودتر شبکه پخش شوند. فیلمهایی از قبیل ماهی و گربه، پرویز، پوسته و سایر آثار مسلما واجد ارزش هایی بیشتری از آثار ضعیفی مانند گهواره ای برای مادر، برلین منفی هفت و خاک و مرجان هستند.

  • با سلام خدمت روابط عمومی هنر اول. جشن دنیای تصویر با عنوان **شبی مهتابی** کی توزیع میشه؟؟حقیقتا زحمت بکشید و جواب بدید.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید