روزانه های سینمایی
مکتوب هفته ۱۵

مکتوب هفته ۱۵

شهر شلوغ شده

قبل ازاینکه غلامرضا موسوی به افشای تخلفات صورت گرفته در شبکه نمایش خانگی اقدام کند ، کامنت هایی که در روزانه های سینمایی منتشر شد، پرده از وقوع چنین رخداد کم سابقه ای برداشته بود. ساعاتی پیش در گروه وایبری “صنف محصولات فرهنگی” این خبر منتشر شد که دو عنوان ” باب اسفنجی کاراته باز” و “مسیر اشتباه ” هم پس از توزیع غیر مجاز با برخورد مراجع مسئول در حال جمع آوری از بازار هستند.

سایت “روزانه های سینمایی” پیش از این در یادداشتی تحت عنوان “رعایت کدام حقوق الزامی است”(اینجا) پیامدهایی را برای ممنوعیت انتشار عناوینی که قابل خرید نیستند، مطرح ساخته بود.

در تحلیل های صورت گرفته پیرامون این اقدام انتحاری موسسات نامدار، گفته شده است که با توجه به آینده نامعلوم شبکه نمایش خانگی بعضی ها با خود زنی به استقبال وداع همیشگی با شبکه هستند.!

گپ مجازی

مهدی نعیمی نمایندگی توزیع محصولات نمایش خانگی در سمنان گروه صنف محصولات فرهنگی را  روز چهارشنبه گذشته در وایبر راه اندازی کرد. ساعتی از این اقدام نگذشته بود که دهها نفر با عضویت در آن گستره آن را به سراسر کشور افزایش دادند. در ۲۴ ساعت گذشته صدها پیام توسط اعضای این گروه رد و بدل شده که در نوع خود جالب توجه است. در بین اعضای این گروه به جز دست اندرکاران توزیع باید از آقایان الموتی، داها، زم، نوروزی نام برد که در واقع از فعالان تامین و تولید به شمار می روند. چالش های توزیع محصول، نقد رفتار شرکت های پخش با  نمایندگان، معضل چک های برگشتی از جمله موضوعات مورد بحث در ساعات گذشته بین اعضا بوده است.

درس مرتضی یادمان رفت

تجمع سوگمندانه هواداران پاشایی در شهرهای کوچک و بزرگ کشور بحث داغ هفته گذشته بود. در شهرهایی از جمله مشهد که ممنوعیت اجرای کنسرت موسیقی وجود دارد، طرفداران مرتضی بیکار ننشستند و در غیاب او ترانه هایش را همسرایی کردند. هنوز چند روزی از این واقعه نگذشته بود که مسئولان خیلی محترم از نمایش فیلم پوسته ساخته مصطفی ال احمد در پردیس سینمایی هویزه مشهد جلوگیری به عمل آوردند. فیلمی که در اصل در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش گذاشته شده و بعد از ماهی و گربه دومین فیلمی است که استقبال نسبتاً خوبی از آن صورت گرفته است.

شما به جای جوانهای مشهدی باشید با اینگونه کج سلیقگی های که در جوار تربت پاک و نورانی امام مهربانی ها صورت می گیرد، چه می کردید؟

تعارف آمد نیامد داره

تاخیر در توزیع عناوین جدید ایرانی که ظاهراً از تعارف شرکت های پخش با یکدیگر نشات گرفته است؛ سبب عرضه پی در پی فیلم های کم کیفیت ویدیویی در هفته های اخیر و خالی ماندن پیشخوان های فروش از فیلم های سینمایی ایرانی از جمله “کلاشینکوف”، “آذر، شهدخت…”، “فرشته ها با هم می آیند” و “رد کارپت” شده است.

به موجب اعلام موسسه قرن ۲۱ توزیع اولین فیلم ایرانی این موسسه در سال ۹۳، به دلیل بد قولی اسپانسر به عقب افتاده است و این بار هم نوار پی در پی فیلم های خارجی این موسسه در ۸ ماه گذشته قطع نشد. پخش هنر اول هم تا زمان اطمینان از عدم توزیع فیلم آذر، شهدخت… معرفت به خرج داده و کلاشینکوفش را غلاف کرده است. فقط باید امیدوار بود که تعارف شرکت های پخش سبب بی فیلم ماندن شبکه در روزهای متوالی و سپس عرضه همزمان چند عنوان با هم نشود.!

عیب می جمله بگفتی

وزیر محترم ارشاد در دیدار با یکی از مراجع عظام تقلید؛ اظهار داشته است که وزارتخانه متبوعش درگیر مشکلات فیلم هایی است که در دولت گذشته مجوز گرفته اند و الان باید اصلاحاتی در آنها اعمال شود. جناب وزیر حتما می دانند که اولاً خیلی از کسانی که به اعتبار رویکردهای فرهنگی اعلام شده از سوی رئیس جمهور منتخب به ایشان رای داده اند، خواستار نمایش بی کم و کاست فیلم های مورد اشاره هستند. ثانیاً پروانه نمایش فیلم های “قصه ها” و “من عصبانی نیستم” در همین دولت صادر شده است. ثالثاً پروانه ساخت بسیاری از فیلم هایی که به اکران ۹۳ رونق داده اند، در دولت پیشین صادر شده است.

بنابراین شاید بهتر باشد حضرتشان در تحلیل مسائل نسبتاً پیچیده که متاثر از فشارهای بیرونی بوده و ربط مستقیمی به آمد و رفت دولت ها ندارد، به روش دولتمردان پیشین عمل نکرده و پای دولت های گذشته را به میان نکشند. چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • درباره توقیف عنوان های میجر؛
    بخدا ما که سر در نیاوردیم این عنوان ها چرا بدون مجوز و با شتاب پخش شد و شرکت ها هم که از بازتاب کارشان آگاه بودند ، پس چرا این کار را کردند؟! اما نکته مهم اینجاست؛ بهتر است آقایان نتیجه این بگیر و ببندها را هم اعلام کنند تا ما مطمئن شویم تنها به جمع آوری از چند مرکز پخش محدود نشده.

    درباره مرتضی؛
    از برخی دوستان می شنوم که مرتضی را پیش از این داستان ها بسیاری نمی شناختند و اکنون که فوت کرده همه برایش سوگواری می کنند. شاید این بهترین پاسخ برای آن دوستان باشد:
    نگاه مردم و گونه اعتراض مردم دگرگون شده و با ابزارهای نو و مناسبت های نو هرطور که بتوانند اعتراض خود را نشان می دهند و بی شک این که مردم گرامی مشهد یادبود برای مرتضی برگزار کرده اند نشان از اعتراضشان به وضعیت موجود است. وگرنه غلامحسین مظلومی نیز فوت کرده ، همه ورزشی ها برای او احترام بسیاری قائل هستند پس چرا این گونه مراسم را برایش نمی بینیم؟ دلیلش ساده است؛ چون مرتضی چالش برانگیز بوده و غلامحسین مظلومی دلبند نه.

    درباره تعارفات شرکت ها؛
    همیشه این تعارف ها کفر من را درآورده. چراکه گاهی می بینیم چند ماه خبری از هیچ فیلم پرفروش و قابل نیست و گاهی می بینیم حتا در یک روز چهار عنوان فیلم سینمایی ایرانی آن هم پرفروش پخش می شود. هرچند به هیچ یک از شرکت ها نمی توان خرده گرفت چون پولش را داده اند ، فیلم خودشان است و خودشان تصمیم می گیرند اوضاع بازار چگونه است و کی و چگونه پخش شود.

    درباره وزارت ارشاد؛
    به رای من بهتر است همه این فیلم هارا توقیف کنند و از این پس همه را اخراجی های ۴ تا ۱۰۰۰ نامگذاری کنند ، شاید با این کار کسی از نمایششان دلخور نشود ، خدا را چه دیدید شاید در دور پس از این هم از مجلس رای آوردند.

  • شهر شلوغ شده و کماکان شلوغ است عناوین جمع نشده که عنوان مربی اژدها۲ در کلیه کشور دیده میشه وفروش خوبی هم داره انصافا دوبله خوبی هم دارد اما دزدی دزدیست! به جای جمع اثار فکر سازنده صورت بدن اگر دوبله با کیفیت رخ میده در دادن مجوز ۲سال بعد از اکران یک فیلم اقدام نشه!عناوین میجر… ما چیزی نمیبینیم که قرن۲۱ یه فعالیتی داره اما ۲۰۱۴ رو به پایان یافتن نه توزیع خارجی خوبی داریم نه توزیع ایرانی این نشان چیست عدم مدیریت سو مدیریت عدم برنامه توزیع منظم! واسه مرتضی هم دیدیم بهترین مقایسه رو سازمان انجام داد استیو جابز با مرحوم پاشایی این تعداد گوشی این تعداد عکس سلفی این گونه حرکات سبک! باز هم افراط در همه چیز کردیم بیندیشیم که فرهنگمان نیاز به بازنگری دارد! آیا این گونه نمایش دادن کار جالبیست! البته برای کار رخ داده در مشهد جواب درستی انتظار داریم ازشون!

  • با سلام خدمت روابط عمومی هنر اول. آیا جشن دنیای تصویر بنام شب مهتابی توسط هنر اول توزیع میشه؟؟و اگر اینطوریه زمانش کی هستش؟؟

  • طبق بخشنامه ی ارسالی از موسسه تصویر گستر پاسارگاد و پخش دنیای هنر قسمت اول سریال أبله روز ۱۷ آذر ماه سال ۱۳۹۳ در تمامی استانهای کشور توزیع و پخش می شود …و تیزر تبلیغاتی به همــراه پوستر های تاریخ توزیع نیز امروز در سطح استان آذربایـجان غربی از طرف ما نمایندگی بخش غربی توزیع و پخش( ارسال ) شد …
    امیدواریم و به خدا دعا می کنیم که پخش سریال أبله به تأخیر نیافته

    • از یکم آذرماه نیز بیلبوردهای شهری سریال ابله هم آماده نصب خواهند بود. گریم محسن تنابنده برای همه مردم جذاب بوده و کم کم پرسش های ابله کی میاد داره شنیده میشه

      • بله یقینأ این سریال همانند دیگر سریال ارائه شده از موسسه تصویر گستر پاسارگاد ( شاهگوش ) طرفدار زیادی خواهد داشت …

  • موسسات برنامه ای برای عناوین
    Captain America: The First Avenger محصول ۲۰۱۱ میلادی
    Captain America: The Winter Soldier محصول ۲۰۱۴ میلادی
    Guardians of the Galaxy محصول ۲۰۱۴ میلادی
    The Dictator محصول ۲۰۱۲ میلادی
    King of the Sands محصول ۲۰۱۳ میلادی
    ندارند؟؟؟؟!!!!

    • به عناوین بالا این عنوان را هم اضافه مینمایم.
      Muppets Most Wanted محصول ۲۰۱۴ میلادی.

      پس شد …
      Captain America: The First Avenger محصول ۲۰۱۱ میلادی
      Captain America: The Winter Soldier محصول ۲۰۱۴ میلادی
      Guardians of the Galaxy محصول ۲۰۱۴ میلادی
      The Dictator محصول ۲۰۱۲ میلادی
      King of the Sands محصول ۲۰۱۳ میلادی
      Muppets Most Wanted محصول ۲۰۱۴ میلادی
      منتظروشونیم….

  • حالا که همه می پرسند ما هم یه پرسش مانند بقیه داشته باشیم؛
    آقا بالاخره فیلم آرگو کی دوبله میشه و به بازار میاد؟!؟!

  • سلام خدمت هنر اول
    خواهش میکنم به سوالاتم پاسخ دهید.
    ۱- چه زمانی آنونسهای جدید در سایتتان قرار میدهید؟
    ۲- چه زمانی جیب بر خیابان جنوبی توزیع میشه؟
    ۳- فیلم سابوتاژ و گرگ وال استریت کی اماده توزیع میباشند؟
    ممنون از لطف و مهربانیتون……روزتون به خیر.

  • با سلام
    دوستان من تا به حال دقت نکرده بودم عناوینی که از این شرکت ها توزیع شده که پنج عنوان بیشتر نیستند پس عنوام ۶ دیگر چیست؟؟؟
    ۴ عنوان انیمیشنی که از این شرکت ها توزیع شدند کد و مشخصات پشت پد دی وی دی ان ها مخدوش شده ولی فیلم مبارز (تای چی) کد و مشخصات آن دست نخورده است
    از این ۵ عنوان فقط ۲ عنون از آن عنوان های مهم به حساب می آمدند (لگو) و (مربی اژدها۲) و البته میشه گفت فقط مربی اژدها۲
    از بد شانسی ما هم انیمیشن لگو با کیفیت تصویر افتضاح توزیح شد البته باید بگویم دوبله واقعا زیبا و بامزه ای داشت ولی خوب این اولین بار نیست مثلا دانشگاه هیولا ها و من شرور۲ و…هم چنین وضعیتی داشتند که گفتم از بد شانی ماست وگرنه چرا نباید این عناوین از موسسه های برتر و با با کیفیت خوب توزیع شوند…عنوان توربو ابتدا با کیفیت افتضاح توزیع شد ولی بلافاصله بعد از آن با کیفیت full hd توزیع شد.خدا کند این عناوین هم با کیفیت خوب توزیع مجدد شوند…
    و در آخر موسسات برنامه ای برای:
    هانسل و گرتل۲۰۱۴(سینمایی)
    کاپیتان آمریکایی۱و۲
    ولورین۲۰۱۴(گرگ نما)
    مردان ایکس ۶
    کیک اس۲ (ابرقهرمان۲)
    ندارند؟؟؟

  • سلام خدمت هنر اول
    خواهش میکنم به سوالاتم پاسخ دهید.
    دورتی در شهر اوز توسط موسسه شما عرضه می شود؟اگه بله چه زمانی؟
    شوخی با شما ۴ آیا وجود خارجی دارد؟اگر بله چه زمانی عرضه می شوند؟
    از انیمیشن های مطرح جهان عنوانی برای پخش ندارید؟
    برنامه ای برای توزیع انیمیشن سینمایی جدید پنگوئن های ماداگاسکار محصول ۲۰۱۴ ندارید؟
    باتشکر

  • پس با این صورت بهتره که کاپیتان آمریکا ۱ و ۲ دوبله شوند…چون در این صورت مخاطب در انتقام جویان ۲ با مشکل مواجه خواهد شد…

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید