روزانه های سینمایی
مکتوب هفته چهاردهم

مکتوب هفته چهاردهم

 مروروی بر رخدادهای سینما، تلویزیون و نمایش خانگی در روزهای اخیر

منفی هفت

همزمان با سرد شدن هوا و پایین رفتن دمای شهرهای نیمه شمالی کشور، موسسه رسانه های تصویری در آغاز هفته برنامه آینده خود را اعلام کرد. این موسسه با همکاری پخش دنیای هنر مقدمات عرضه فیلم برلین منفی هفت به کارگردانی رامتین لوافی پور را فراهم کرده است.

این فیلم در دورانی ساخته شد که موسسه رسانه های تصویری خواست همزمان در نقش تهیه کننده سینما هم ظاهر شود و با بنیاد سینمایی فارابی به رقابت برخیزد.

بی خیال شو رضا

سید غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما در پیج شخصی خود در فیس بوک اینگونه نوشته است:

“شنیده ام که برخی ازمسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضا درمیشیان کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی. عصبانی نیستم را زیر فشار گذاشته اند تا ازاکران فیلمش انصراف بدهد . اگر این خبر درست باشد – که امیدوارم نباشد- مسئولان سینمایی قصد دارند باردیگر درمیشیان را وادار کنند با درخواست خودش سر فیلمش را ببرد. معنی و مفهوم این اتفاق که حتما به نام ارامش برای سینما قرار است رخ بدهد فرارمسئولان سینمایی از زیز بار تعهداتشان مبنی بر ایستادن پای پروانه نمایشی است که صادرکرده اند. دوستان اگر به هردلیلی جسارت ایستادن پای پروانه نمایش صادره راندارید لاقل مردانه اعلام کنید . باور بفرمایید اخلاقی نیست که به بهانه ارامش درسینما (و شما بخوانید حفظ میز به هرقیمتی)جوانی فیلمساز را زیر فشار قراردهید تا بعد بتوانید پز بدهید که ما ایستاده بودیم اما کارگردان خودش نخواست. درمیشیان یک بار به خواست دبیر جشنواره فیلم فجر این فشاررا پذیرفت و حال باپیشنهاد تازه ای روبرو شده است. دوستان مسئول اگر جسارت ندارید لاقل شجاعت داشته باشید و مسئولیت های اقداماتان را خود برعهده بگیرد.”

در صورت انصراف دولت یا کارگردان از اکران عمومی من عصبانی نیستم، حاج حسین فرحبخش میدانداری کرده و مستانه را به نمایش خواهد گذارد .

هنوز فرصت باقیست

پیشتر هم گفته ام؛ تا عرضه اولین قسمت از مجموعه ابله در نمایش خانگی و اکران فیلم های بفروش در سینماها، بازار نمایش خانگی ظرفیت و مجال لازم برای عرضه عناوین تازه تری دارد. قبل از ایام سوگ خامس آل عبا (ع) چندین  فیلم ایرانی و خارجی بر پیشخوان ها نشستند و در روزهای بی برنامگی و یکنواختی شبکه های تلویزیونی، اسباب سرگرمی سینما دوستان را رقم زدند. گزارش ها حاکی است از بین فیلم های اخیر، نخستین فیلم مهشید افشار زاده با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبرو گردیده است و فیلم هایی مانند؛ سه نفر روی خط ، گهواره ای برای مادر،  و بوی گندم در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

بعد از موفقیت فیلم های سینماگران زن در سینماها و پاسخ دلگرم کننده تماشاگران به فیلم های مرضیه برومند و تهمینه میلانی، در شبکه نمایش خانگی هم بخت با افشار زاده و پنج ستاره او یار بوده است.

سی و دومین فیلم شبکه را به احتمال زیاد موسسه قرن جدید در پایان هفته جاری به بازار ارائه خواهد کرد. “رد کارپت” تازه ترین محصول این موسسه در پاییز بارانی ایران عزیز است.

در سینماها به دلیل رعایت فضای خاص ماه های محرم و صفر؛ فیلم های کمدی شانس کمی برای اکران پیدا خواهند کرد و سینماها هفته های پررونقی را در پیش نخواهند داشت.  اکران چهار فیلم «میهمان‌ داریم» بعد از «آرایش غلیظ» در گروه استقلال، «شیار ۱۴۳» بعد از «خانوم» در گروه آزادی،«تراژدی» بعد از «آتش بس ۲» در گروه فرهنگ و «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار بعد از «شهر موش‌ها ۲» در گروه قدس قطعی شده است.

کی کجا میره

با انتصاب محمد سرفراز به عنوان رییس رسانه ملی گمانه زنی ها در باره معاونت ها سازمان و مدیران احتمالی شبکه ها آغاز شده است.  اما آنچه که اهمیت بیشتری از رخدادهای زود گذر مثل انتصابات داخلی صدا و سیما دارد، برنامه ریزی برای توسعه کیفی رسانه ملی برای جذب بیشتر مخاطبان در داخل و خارج است. در متن حکم مقام رهبری به نکات کلیدی خوبی اشاره شده است که بی شک تحقق آنها در گروی برنامه ریزی هوشمندانه رییس سازمان و مجموعه همکاران ایشان است. قطعاً در این مسیر جلب کمک های فکری از اساتید فن و اکتفا نکردن به جلسات نمایشی کمک موثری به ارتقای سازمان خواهد کرد.

صدا و سیما ناگزیر است بر ای تقویت محتوای برنامه های تلویزیونی روزنه ای را به سوی بخش خصوصی و نهادهای عمومی بگشاید تا خاکریز خود را در برابر رسانه های رقیب و بعضاً مهاجم امتداد بخشد. شکست یا ناکامی طرح هایی نظیر آی پی مدیا که در کتاب رییس پیشین سازمان هم بدان اشاره نشده است، درس عبرتی است که باید به آن اندیشید و در جایی که می توان از قوا و ظرفیت بخش خصوصی بهره برد، بر طبل انحصار نکوبید.

تعدیل مواضع سیاسی سازمان در حوزه سیاست داخلی نیز محبوبیت بیشتر آن را در نزد مخاطبان به همراه خواهد داشت. ثبات سیاسی کنونی کشور حکم می کند تا رسانه ملی به تعمیق فضا کمک کرده و الزامات تبلیغی و ترویجی لازم را برای کمک به دولت منتخب مردم مد نظر قرار دهد.

استاد سلامت باشی

کیمیایی امروز و فردا از بیمارستان مرخص می شود و دوران نقاهت را در منزل خواهد گذراند. حسب تصادف در یکی دو هفته گذشته نام و یاد مسعود خان در کوی و برزن بیشتر به زبان برده می شد؛ زیرا دوستداران سینمای کیمیایی خصوصا در شهرهایی که سینما ندارند، از مدت ها پیش چشم انتظار متروپل ایشان بودند. تا اینکه موسسه فیلمسازان دل به دریا زد و نسخه ویدیویی فیلم را راهی اقصی نقاط کشور کرد. بازخوردهای مردمی نشان داد که منتقدان کیمیایی در روزهای برگزاری جشنواره و اکران ناموفق فیلم خیلی پربیراه نمی گفتند و فیلم در خور سینماگری مثل کیمیایی نیست.

در متروپل همه چیز در سطح متوقف می ماند و بیننده جز شنیدن دیالوگ، ما به ازاهای قوی تصویری و سینمایی در پیش رو ندارد. متروپل برگ تازه ای را از اندیشه و نگرش سازنده سرب و گوزنها رو نمی کند و جز زنجموره های سینماگری که دل در گروی سینمای کلاسیک و قهرمانان پر خون آن و سینماهای خاطره انگیز قدیمی دارد، چیز دیگری نیست. گیرم زنی از دست هووی خود و عواملش مورد ضرب و جرح قرار گیرد و به دامان صاحبان یکی از همین سینماهای از نفس افتاده پناه ببرد. کیست که نداند همین قصه هم بهانه ای است برای برگزاری مجلس ختم سینمایی که بود و دیگر نیست.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید