روزانه های سینمایی
دیدار به بهار افتاد

دیدار به بهار افتاد

مقررات جشنواره فجر دستخوش تغییر شد

پیش از این هم در دوران مدیریت دکتر مجید شاه حسینی بر بنیاد سینمایی فارابی طی یک دوره بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بصورت مجزا برگزار شد تا شاید جلوه و جلای لازم را بیابد.

در آن دوره در چهار روز اول جشنواره فیلم های بخش بین الملل به نمایش گذارده شدند تا دیگر نمایش همزمان فیلم ایرانی بهانه ای عدم استقبال از بخش بین الملل نشود و رخوت و سکوت حاکم بر آن بخش برچیده شود. با این حال باز هم اتفاقی که باید می افتاد نیفتاد. همگان با کمی بی قراری منتظر ماندند تا بساط بخش بین الملل جشنواره جمع شود و بازی پرشور اصلی یعنی سینمای ایران آغاز گردد.

در سالجاری با تدبیر دبیر جشنواره فیلم فجر بار دیگر ساز جدایی برای بخش سینمای ایران و بین الملل جشنواره به صدا در آمده است. با این تفاوت مهم که جشنواره مستقل دیگری به مجموع جشنواره های سینمایی کشور افزوده می شود و موسم و زمان تازه ای برای آن در نظر گرفته شده است. سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بهمن سالجاری فقط شاهد درخشش فیلم هایی از سینمای ایران خواهد بود و اردیبهشت سال آینده علاقمندان سینمای جهان فیلم های راه یافته به این بخش را ملاحظه خواهند نمود.

نکته ای که در این میان حائز اهمیت است و می تواند مورد اعتنای برنامه ریزان قرار گیرد آن است که به اعتبار تجربه ای که از کم و کیف برگزاری فیلم های بخش بین الملل جشنواره در سه دهه گذاشته داشته ایم، ای کاش از این پس تاکید بخش بین الملل جشنواره بر سینمای آسیا و جهان اسلام باشد و بتواند با اعاده حیثیت منزلت تازه ای را در بین کشورها و سینماگران مخاطب خویش دست و پا کند.

جشنوار فیلم پوسان کره جنوبی که تاکنون ۱۹ دوره آن به خوبی برگزار شده است و اعتبار آن را انجمن تهیه کنندگان جهانی فیلم تایید کرده اند، نمونه  موفقی از یک جشنواره آسیایی است که بعضی تعبیر اسکار آسیایی را برای آن برگزیده اند. البته طی یک دهه اخیر بخش مربوط به سینمای آسیا و نیز جهان اسلام تحت عناوینی همچون سینمای سعادت و یا جایزه مصطفی عقاد و جایزه بین الادیان در جشنواره فیلم فجر مورد توجه بوده است اما محوریت سینمای آسیا و جهان اسلام می تواند هویت بهتری به بخش بین الملل جشنواره ببخشد و اعتبار آن را در رقابت با جشنواره فیلم پوسان و آسیا پاسیفیک دو چندان سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید