روزانه های سینمایی
آخرین خبر از مارمولک

آخرین خبر از مارمولک

از اواخر سال گذشته بود که بعضی از سایت ها خبر از توزیع رسمی نسخه ویدیویی فیلم مارمولک در شبکه نمایش خانگی خبر دادند. از آن زمان تاکنون بارها زمان احتمالی توزیع فیلم بر زبان ها چرخیده است ولی در واقعیت اتفاقی نیفتاده است.

کمال تبریزی سازنده فیلم مارمولک دهسال بعد از ساخت فیلم اظهار تاسف کرده است که در این دوره نیز با مجوز نمایش خانگی فیلم موافقت نشده است. تبریزی که این روزها در تدارک ساخت سریال ابله برای نمایش خانگی است، در مصاحبه ای با یک روزنامه این خبر را اعلام کرده است.(اینجا)

” تهیه کننده مارمولک درخواست کرد که فیلم را در بخش سینمای خانگی اکران کنند و به ایشان مجوز ندادند. این نشان می‌دهد که هنوز هم این فاصله فکری بین مارمولک و اندیشه قالب سیاسی در جامعه وجود دارد. ما درواقع به لحاظ معادلات هنری، نوعی بازگشت به گذشته داشته‌ایم یعنی به جای این‌که پیشرفت کنیم، پسرفت کرده‌ایم. آنطور که فکر می‌کردیم رفته‌رفته هر چه بیشتر جلو برویم فضا بازتر و محدودیت‌ها رفع می‌شود، نشد و اتفاقا فضا با محدودیت مواجه شده است. اما اتفاقی که افتاده این است که ارتباط و تعامل فیلمسازان با وزارت ارشاد و دولتمردان بهتر شده است ولی کماکان فکر می‌کنم مسئولان ارشاد و مسئولان فرهنگی – هنری به این دلیل که تحت فشارهای کاذب بیرونی هستند، به اجبار این فشارها را که درنظر می‌گیرند و با درنظر گرفتن افکار و تحمیل‌هایی که وجود دارد، تصمیم نهایی خود را می‌گیرند.

این باعث می‌شود محدودیت‌ها همچنان وجود داشته باشد و حتی از گذشته بیشتر هم شده باشد. به این معنی که ما در یک دوره‌ای بتوانیم مارمولک را بسازیم ولی الان حتی نتوانیم در شبکه نمایش خانگی آن را نمایش دهیم.”

خاطر نشان می سازد بعد از توقف اکران فیلم مارمولک، صدها هزار نسخه از فیلم به صورت ویدیو به طور غیرقانونی در کشور پخش و توزیع شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۸ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • به نظر من کمال تبریزی با گفتن این جمله در مصاحبه اش کار را برای وزارت ارشاد تمام کرد:
    ((من در چند جلسه که مقام معظم رهبری را دیدم فقط از فیلم تعریف کردند و نتیجه‌گیری که از فیلم کردند این بود که متاسفانه این فیلم از طرف کسانی که باید فهمیده می‌شد، نشد. مشکل به آن‌جا برمی‌گردد که این تسلط نسبت به متون و آثار هنری وجود ندارد. در صورتی‌که مقام معظم رهبری در این زمینه خیلی تسلط دارند، ایشان قبل از این که در این موقعیت باشند این آشنایی و تسلط کافی را نسبت به رمان و آثار هنری داشته‌اند. یکی از با مهارت‌ترین خوانندگان کتاب و رمان، خود ایشان هستند و از کسانی هستند که تمام کتاب‌هایی که جدید منتشر می‌شود را می‌خوانند و وقتی با ایشان صحبت می‌کنی می‌گویند که فلان کتاب جدید را (خارجی و داخلی) خوانده‌ام و در مورد آن صحبت می‌کنند. مطالعه ایشان خیلی بالا است در صورتی که متاسفانه آنهایی که مسئولیت فرهنگی دارند این مطالعات را ندارند.))
    متن کامل مصاحبه کمال تبریزی:
    http://www.taleshnews.ir/news/13930625094215/%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%C2%AB%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84%DA%A9%C2%BB_%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81_%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C_%DA%A9%DB%8C%D8%A7_%D9%88_%D9%85%D9%86_%D9%81%D8%B9%D9%84%D8%A7_%D8%AA%D9%88%D9%82%DB%8C%D9%81_%D8%A7%D8%B3%D8%AA_

  • بهترین فیلم جشنواره ۳۲ اکرانش داره تموم میشه و مهر میخواد بیاد در نمایش خانگی در حالی که بهترین فیلم جشنواره ۳۱ هنوز به نمایش خانگی نیومده . اینم از ان اتفاقاتی که فقط در ایران میفته . منظورم استرداد است چرا باید این فیلم بعد از اکران موسسه ایی سراغ خریدش نره؟ دلیل توزیع نکردنش چیه؟ جالبه هیچ خبرگزاری سراغ این موضوع نرفته و انگار همه فراموش کردن داریم به سالگرد اکرانش نزدیک میشیم ولی هنوز در نمایش خانگی خبری حتی از موسسه توزیع کننده استرداد نیست . فکر میکردم رسانه های تصویری زحمت توزیع رو انجام بده ولی این موسسه به فیلمهای ۲ ریالی ویدویی و سینمایی خود مشغوله . اقا فروتن یک خبری از توزیع فیلم استرداد هم بگیرید ممنون.

  • در این جور مواقع کارگردان نمیتونه زمان مشخصی رو بگه به نظرم تهیه کننده میتونه زمان بهتری رو بگه . اگه موسسه توزیع کننده اعلام کنه چه بهتر . این جور فیلمهای فاخر هم در زمان اکران مهجور هستن هم در زمان نمایش خانگی مثل ملکه که بعد از ۲ سال اکران شد و بعد از یکسال و خورده ایی به شبکه خانگی امد. اگر اینجور فیلمها شاهکار هم باشن باز اوضاع شون فرقی نمیکنه = مثال ملکه رو میزنم که تمام جوایز نهاد صنفی مثل خانه سینما رو درو کرد ولی با بدترین شکل اکران و به شبکه اومد در نسخه ویدیویی هم یک پشت صحنه ناقابل هم نبود . فارابی به داد فیلمهایت برس . البته بعضی هایش نه همه. بعضی هایش در حد استاندارد های بین المللی است بعضی های دیگه اش در حد فاجعه که اصلا قابل نمایش نیست.

  • سلام.
    مــــــــتروپل چی شد پس؟
    از موسسه هنر اول بپرسید که هنوز تاریخ دقیق و صادقانه ای برای مــــــتروپل تعیین نکردن؟

  • جناب سردبیر مصاحبه ابوالقاسم طالبی رو درباره رهبری بخوانید. در جایی از مصاحبه می گویند که رهبر یکی از فیلم های پر سر و صدا رو می بینن و می گویند اگر من مسئول بودم از این فیلم تقدیر می کردم. همان جا به فیلم مارمولک شک کردم که با مصاحبه تبریزی فکر کنم منظور همین فیلم است.طعنه تنابنده هم به مسئولین از تعریف رهبر از پایتخت هم جالب بود.
    من فکر می کنم بخشی از مدیران ما بیشتر از این که برای رضای خدا کار کنن برای رضای میز ریاست شان کار می کنن و در میان از بعضی از این ها منافقانی وجود دارن که روی آفتاب پرستان رو هم سفید کردن!
    جناب سردبیر فیلم و سریال و برنامه خوب ساختن کار سختی نیست ولی انگار عده ای دوست ندارن این اتفاق بیفتد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید