روزانه های سینمایی
این مرد فروش سه فیلم را تضمین کرد

این مرد فروش سه فیلم را تضمین کرد

یک عنصر مشترک در سه فیلم پرمخاطب سینمای ایران در سال ۹۳- تا این تاریخ- وجود دارد. طبقه حساس با فروش ۶ میلیارد تومانی خود پرفروش ترین فیلم ۹۳ تاکنون است. رد کارپت در آستانه فتح گیشه ها با رقم ۲ میلیارد تومان است و کلاشینکوف در اکران این روزها با فاصله زیادی از ۴ فیلم اخیراً اکران شده، در صدر فروش قرار گرفته است.

فیلم های طبقه حساس، رد کارپت و کلاشینکوف در بین معدود فیلم های موفق امسال سینمای ایران از یک بازیگر مشترک برخوردارند. بازیگری که البته در یکی از این سه فیلم بر صندلی کارگردانی هم نشسته است. بدون شک سال ۹۳ را باید سال خوش یمنی نه فقط برای رضا عطاران بلکه برای صنعت کم رمق سینمای ایران دانست. عطاران در دو فیلم طبقه حساس و ردکارپت نقش اصلی را ایفا می کند اما در کلاشینکوف چنین وزنی در فیلم ندارد، مع الوصف جادوی حضور او یکی از عوامل موثر در توفیق فیلم در اکران سینماهاست. بسیاری از منتقدان فیلم کلاشینکوف، تنها نقطه قوت فیلم را حضور رضا عطاران دانسته اند.

این واقعیت بار دیگر نقش سوپر استارها در رونق گیشه ها و سینماها را یادآور می شود، نقشی که شرط لازم به شمار می رود ولی کافی به نظر نمی رسد. جذابیت موضوع و نوع روایت خلاقه داستان بی شک عناصر مهمتری هستند که زمینه درخشش فوق ستاره ها را مهیا می سازند. کم نیستند فیلم های پرستاره اما کم فروغ در برقراری ارتبط با مخاطب!

عطاران از آیتم های طنز و سریال های مناسبتی(ماه رمضان) در تلویزیون به مرور در دل مخاطبان جا باز کرد. عطاران در مقام بازیگر خودش را در چارچوب طنز و کمدی محدود نکرد و ایفاگر نقش های جدی قابل اعتنا هم بوده است. با این حال شهرت او در ارائه تیپ مردی از طبقات پایین اجتماع با نوعی فرصت طلبی و دور زدن هنجارهای مرسوم است. جنس بازی عطاران خاص است او آنقدر مقابل دوربین راحت بازی می‌کند، دیالوگ می‌گوید و عکس‌العمل‌های به موقع نشان می‌دهد که تیپ مورد نظر را کاملا باورپذیر اجرا می‌کند و بیننده بدون هیچ شک او را قبول می‌کند. اغلب بینندگان در شمایل سینمایی عطاران ولو آنکه تیپ و شخصیت متفاوتی را ارائه دهد، در ذهن شان باز هم ناخودآگاه همان تیپ ملموس او در سریال های تلویزیونی را امتداد می بخشند.!

ناگفته پیداست که در سه فیلم مورد اشاره بهترین بازیگری عطاران را باید در فیلم طبقه حساس جستجو کرد. همان فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را در دستان عطاران نشاند. عطاران تاکنون دو فیلم بیشتر نساخته است و محبوبیت او در همه این سالها فقط به خاطر نوع بازی رندانه و ایفای نقش بی تکلف او بوده است.

بعید است عطاران کارگردان به این زودی بتواند از سایه عطاران بازیگر خارج شود.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام آقای فروتن با خبر شدم دو انیمیشن آقای پیبادی و شرمن و داستان لگو که هردو محصول ۲۰۱۴ هستند و هنوز در شبکه نمایش خانگی عرضه نشده اند توسط گروه آواژه دوبله و در اینترنت برای دوبله گذاشته شده است.
    حال برای من سه سوال مطرح شده:
    ۱-گذاشتن این انیمیشن ها برای دانلود چه سودی برای دوبلور ها دارد؟
    ۲-گذاشتن این آثار برای دانلود ضربه زدن به شبکه نمایش خانگی نیست؟
    ۳-آیا با برای دانلود گذاشتن اینها در اینترنت به نظر شما موسسه ها انگیزه ای برای عرضه این انیمیشن ها خواهند داشت؟

      • آقای فروتن انگار کاربران درباره این موضوع مشارکت نداشتند من این موضضوع را همزمان در سایت دوبله بازار هم مطرح کردم که جواب های جالبی دادند می توانید بخوانید:
        http://dublebazar.com/?p=746
        همچنین با خبر شدم گلوری اینترتیمنت سایتی به اسم گلوری تون احداث کرده و دوبله های خود را قبل از عرضه در آن قرار میدهد مثلا تارزان ۲۰۱۳ که قرار است از موسسه دنیای هنر عرضه شود.
        آدرس سایت گلوری تون:
        http://glorytoon.com/

        • به نظر من موسسات هر چه زودتر باید اقدام به پخش انیمیشن های آقای پیبادی و شرمن،داستان لگو و تارزان ۲۰۱۳ با دوبله جدید کنند.

  • با سلام
    آقای سعید اخباری،روابط عمومی هنر اول و آقای معماری
    لطفا هرچه زودتر عناوین آقای پیبادی و شرمن،داستان لگو و تارزان ۲۰۱۳ را در شبکه نمایش خانگی عرضه کنید.
    ریو ۲ چه زمانی عرضه می شود؟

    • داداش منم میدونم سیاسیه…مگه سقوط کاخ سفید سیاسی نبود؟
      تو این فیلمم فقط به احمدی نژاد توهین شده که اونم الان بین هر دو جناح جایی نداره و همه ازش شاکین…

  • با سلام خدمت آقای فروتن.اگه یادتون باشه چند وقت پیش توی سایت اعلام کردید که قراره مستند روایت فتح توزیع بشه.حالا میخواستم بدونم از کجا میتونم پیگیری کنم که آیا این مستند اصلا توزیع میشه یا نه؟؟اگر شماره تلفن مرجعی باشه خیلی بهتره.اگر راهنمایی بفرمایید بسیار ممنون میشم.با تشکر

    • آقای فروتن شاید باور نکنید وقتی این لینک را در اینجا گذاشتم آمار بازدید از این خبر ۶ تا بود ولی بعد گذاشتن این لینک ۷۰ تا شد…

      • با خودم فکر کردم و حدس زدم اگر داوود میرباقری آن صحنه های مربوط به دکتر روحانی را حذف نمی کرد چگونه داستان به جلو می رفت چند وقت پیش محمود بصیری که به خاطر شباهتش به احمدی نژاد ۸ سال ممنوع الکار بود در گزارشی گفته بود : محمود بصیری که به گفته‌ی خودش ایفای نقش احمدی‌نژاد در سریال «شاهگوش» داود میرباقری به او پیشنهاد شده بود، در بخشی دیگر درباره‌ی نپذیرفتن این نقش در سریال «شاهگوش» توضیحاتی را ارائه می‌دهد و می‌گوید: اوایل قرار بود نقش صاحب پژوی ۵۰۴ که در سریال «شاهگوش» به او مشکوک می‌شوند را من بازی کنم. این کاراکتر که شبیه آقای احمدی‌نژاد بود، ابتدا رُلش به من پیشنهاد شد اما قبول نکردم.
        وبعد هم بعد چند ماه مسعود پاکدل این تصاویر با گریم دکتر روحانی بر روی صورتش را در صفحه اش در سایت چهره ها و مردم گذاشت.
        همچنین باید یاد آور بود محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اش چند بار ماشین عوض کرد و اتفاقا یکی از ماشینها پژو بود و همچنین قبلا در یکی از سایتها خوانده بودم اعضای دولت احمدی نژاد تعدادی ماشین دولتی را برداشته و پس نداده بودند.
        پس می شود فکر کرد یکی از این ماشین ها پژوی سبز لجنی و ۹۱ بوده و باعث می شود پای دکتر روحانی و محمود احمدی نژاد به کلانتری صد ملت باز شود
        همچنین با توجه به اینکه در قسمتهای اخیر به طور غیرمستقیم در سریال بین شخصیت ها ذکر خیر رییس جمهور محبوب بود شاید اسد خفته در دو قسمت باقی مانده در عالم رویا دکتر روحانی را به عنوان مظنون در مقابل چشمانش در کلانتری ببیند
        باید بگم اینها همه تصورات من بودند و اگر همچین چیزی باشد من بی خبر بودم.
        دوست دارم نظر شما را هم بدانم.

        • منظورم پژوی ۴۰۵ بود اشتباهی شد ۵۰۴…
          آقای فروتن فکر میکنید از این دو سناریو کدوم یک مورد نظر آقای میرباقری بوده؟

  • مــراحل تکثیر و آماده سازی شوخی کردم…! انــجام شــده است ولی متأسفانه گلرنــگ رســانه نــمیدونیم چرا مجموعه پایانی رو پخش نمیکنه من تا به الآن هزار تا کامنت نوشتم در رابطه با پخش مجموعه ۱۲ شوخی کردم…! ولی انگار نه انگار … گلرنـگ داره با این کارش نام “شبکه نمایش خانگی” را خراب میکنه . متأسفـم به بعضی ها که به بهانه ی اختلاف یا با بهانه ی هیچی به هیچی دارن مجموعه پایانی رو پخش نـمی کننـــد … فقط تأسف هم کافی نیست باید … ببخشید آقای فروتن خیلی حرف زدم ولی خیلی ناراحتــــم …

  • آقای فروتن من با فروشگاه مرکزی انتشارات سوره مهر تماس گرفتم ، در مورد مستند روایت فتح پرسیدم گفتند که اصلا این مستند رو ندارن.شما مطمئنید که این مستند توزیع شده؟؟

    • ۲۹ dvd از مجموعه روایت فتح که ساخته شهید آوینی است در فروشکاه کتاب و محصولات فرهنگی روایت فتح به نشانی میدان فردوسی ابتدای شهید قرنی عرضه شده است.

  • آقای فروتن شما از اینکه من در کامنتام بعضی اوقات درمورد موضوعات سیاسی می نویسم مشکلی دارید؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید