روزانه های سینمایی
برای ادامه بقا

برای ادامه بقا

این روزها از زبان بعضی از مسئولان محترم سازمان سینمایی و از جمله در اظهارت مدیر عامل محترم سابق موسسه رسانه های تصویری(روزنامه صبا ۱۹ اردیبهشت ۹۳) می شنویم و می خوانیم که موسسات ویدیو رسانه خریدار عناوین ارزشمند فرهنگی نیستند و باید موسسه رسانه های تصویری به فعالیت خود در زمینه تامین و توزیع چنین آثاری ادامه دهد.

در پاسخ به چنین اظهاراتی باید گفت که:

 اولاً) موسسه از گذشته تا حال فقط تامین کننده عناوین ایرانی نبوده بلکه نگاهی هم به آثار خارجی اعم از سینمایی و انیمیشن داشته است.

ثانیاً) مشکل بتوان بدون استثنا تمام فیلم های ایرانی عرضه شده از سوی موسسه رسانه های تصویری را مصداق اتم فرهنگی و ارزشمند دانست. به هر حال به اقتضای تفاوت نگرش ها و سلایق در حوزه سینما، منتقدان و مخالفانی هم مهر تایید بر بعضی از فیلم های توزیع شده نمی نهند.

ثالثاً) خوشبختانه بر خلاف سال های گذشته موسسه رسانه های تصویری کار پخش و توزیع را با برونسپاری به شرکت های تخصصی پخش کالا واگذار کرده است.

رابعاً) اگر دولت تمایل دارد با خرید حقوق ویدیویی؛ حامی فیلم های به اصطلاح فرهنگی باشد، بعد از این هم می تواند مجری چنین سیاستی باشد. کافی است با پرداخت هزینه حقوق نمایش خانگی به تهیه کنندگان سینما، هزینه های پخش اینگونه فیلم ها را تامین کرده و این بار تکثیر و توزیع عناوین مورد نظر را به موسسات خصوصی بسپارد.

اینکه هزینه خرید حقوق نمایش خانگی از طریق کدام موسسه و چه مجرایی مستقیماً به تهیه گنندگان سینما پرداخت شود، چندان مهم نیست. کافی است سازمان سینمایی خط اعتباری مورد نیاز را ایجاد کند و از سوی موسسه رسانه های تصویری و یا بنیاد سینمایی فارابی حمایت خود را عملی سازد.

در این صورت موسسه رسانه های تصویری بعد از ۲۰ سال از دغدغه تامین و توزیع فیلم آسوده شده و به امور مهمتری در حوزه نمایش خانگی خواهد پرداخت. امور بر زمین مانده ای همچون؛ بسترسازی برای استفاده از فناوری های نوین جهت عرضه فیلم و عنداللزوم پیشگامی در ارائه خدمات بر روی پلتفرم های جدید، تشریک مساعی با سایر دستگاه های مسئول برای مقابله با سرقت اینترنتی و دانلود غیرقانونی فیلم و نیز حمایت از توسعه و تجهیز فروشگاه های تخصصی پخش و فروش محصولات فرهنگی.

بنابراین هر قدر که موسسه مزبور از امور تصدی گری فاصله گرفته و به کارهای مهمتری در عرصه نمایش خانگی بپردازد، به صواب نزدیک تر است.

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید