روزانه های سینمایی
مکتوب هفته دهم: رقابت پر مخاطب های سینما در ویدیو

مکتوب هفته دهم: رقابت پر مخاطب های سینما در ویدیو

اکران دو فیلم “معراجی ها” و “طبقه حساس” در هفته پیش روی در سینماهای آزاد ادامه خواهد داشت. این دو فیلم هر یک با رقم حدوداً ۶ میلیارد تومان با گیشه ها خداحافطی می کنند. طبیعی می نماید که فیلم های در نوبت انتظار نتوانند موفقیت های این دو فیلم را ادامه دهند اما پرسشی که در این بین مطرح است آن است که ناشران نسخه ویدیویی دو فیلم مزبور یعنی پارس ویدیو و هنرنمای پارسیان چه تیراژی را برای این دو فیلم در توزیع عید فطر-احتمالاً- در نظر می گیرند؟

با احتساب میانگین قیمت بلیط در تهران و شهرستان به میزان ۴۰۰۰ تومان، قریب به یک میلیون و پانصد هزار قطعه بلیط برای هر یک از دو فیلم در گیشه ها فروخته شده است. این ارقام تعداد تماشاگران فیلم های مزبور در سینماهای جشنواره فیلم فجر و نیز نمایش فیلم ها در دانشگاهها و سایر مراکز را در برنمی گیرد. آیا در زمان توزیع نسخه ویدیویی این دو فیلم، ناشران تیراژی به اندازه تماشاگرانی که به سینما رفته اند، در نظر خواهند گرفت؟ به عبارتی با فرض اینکه در بسیاری از شهرهای کشور سینما وجود ندارد و هزینه تهیه نسخه ویدیویی به مراتب ارزان تر از هزینه سینما رفتن است، دستیابی به تیراژ ۱/۵ میلیون نسخه به رویا می ماند و یا می تواند رنگ واقعیت به خود گیرد؟

نگاهی به تجربه توزیع ویدیوی سه گانه “اخراجی ها” و “رسوایی” که همه آنها مشترکاً ساخته ده نمکی بوده و در گیشه موفق بوده اند، نشان می دهد که معمولاً تیراژ تکثیر از ۸۰۰۰۰۰ نسخه فراتر نرفته است. “معراجی ها” در اکران عمومی فروشی به اندازه “اخراجی های ۳” و “رسوایی” نداشته است. “اخراجی های ۲ و ۳″ به ترتیب بیش از ۸ و ۶ میلیارد” و رسوایی” نیز حدود ۶ میلیارد تومان به قیمت بلیط سال های ۸۸، ۹۰ و ۹۲ فروش داشته اند.

موضوع بکر فیلم “طبقه حساس” و کمدی شهری بودن آن، امتیازی است که این فیلم بر فیلم “معراجی ها” دارد.با این حال در شهرستان ها که متاسفانه نسخه کپی بیش از اصل فروش دارد، بخت و اقبال “معراجی ها” به دلیل شهرت سازنده و سابقه ذهنی مخاطبان بیش از “طبقه حساس” است. بنابر این همانند اتفاقی که در اکران عمومی برای این دو فیلم رخ داد، می توان پیش بینی کرد که تیراژ “طبقه حساس” بر فیلم رقیب در تهران پیشی گیرد.

همچنین خوشبینانه می توان حدس زد که هر دو محصول تولید شده در صورت عرضه طولانی مدت در مراکز فروش، با کمترین برگشتی مواجه شوند.

ناشر ویدیوی “معراجی ها” باید به یاد داشته باشد که شمارش معکوس برای نمایش نسخه سریالی “معراجی ها” از تلویزیون شروع شده است و شهریور ماه میلیونها نفر پای تماشای نسخه کامل تر قصه معراجی ها خواهند نشست. بر این اساس منضم کردن پشت صحنه ها و برنامه ریزی برای توزیع هر چه سریعتر محصول کمک زیادی به فروش بهتر آن خواهد کرد. شاید بهترین زمان ممکن برای انتشار نسخه ویدیویی فیلم موسم شادی آفرین نیمه شعبان باشد. در غیر اینصورت موکول کردن این امر به عید سعید فطر در دو ماه آینده این ریسک را در پی دارد که موج تبلیغی فیلم تا آن موقع فروکش کرده و ضمناً به زمان پخش مجموعه “معراجی ها” از سیما نزدیک تر شده ایم و ای بسا مخاطبان زیادی ترجیح شان تماشای سریال باشد.

همچنین همزمانی توزیع “معراجی ها” و “طبقه حساس” در عید فطر سبب لطمه به فروش “معراجی ها” می شود. زیرا در شرایط مساوی کشش مشتری به خرید عنوان دوم است.! شما چی فکر می کنید؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید