روزانه های سینمایی
از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن

از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن

اعلام خبر تامین و عرضه فیلم های سینمایی “خط ویژه” و “کلاشینکوف” از سوی موسسه سینما ۲۴ و پخش هنر اول نشان داد که موسسات ویدیو رسانه در ادامه فعالیت نگاهی به پشت سر ندارند و تمایل دارند با ریسک کمتر، سراغ عناوینی بروند که در گیشه با موج استقبال مردمی روبرو هستند.

پیش از این موسسه هنرنمای پارسیان و پخش آن نیز علناً سرمایه گذاری برای تامین و توزیع فیلم ۶ میلیاردی “طبقه حساس” را اعلام نموده بود، موسسه رسانه های تصویری فیلم “چ” و پارس ویدیو نیز دست بر روی فیلم “معراجی ها” گذاشته بودند.

در این میان پرسشی که مطرح است آن است که؛ تکلیف ۳۰ عنوان فیلم اکران شده سال گذشته و دهها عنوان فیلم سال های قبل تر که هنوز به شبکه نمایش خانگی نیامده اند، چه می شود. آیا بینندگانی که موفق به تماشای چنین فیلم هایی در سینما نشده اند، فقط باید با یاد و خاطره آنها زندگی کنند؟

در پاسخ باید گفت در خوشبینانه ترین حالت در فهرست فیلم هایی که هنوز به ویدیو تبدیل نشده اند، آثار متوسط دیر یا زود بدست علاقمندان خواهند رسید. فیلم هایی نظیر؛ جیب بر خیابان جنوبی، روز روشن و … رسماً در فهرست برنامه های آینده شرکت های پخش قرار گرفته اند. فیلم هایی که شاید انگیزه ای برای توزیع آنها وجود نداشته باشد، انبوه فیلم هایی هستند که در اکران عمومی با فروش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی در جذب مخاطب موفق نبوده اند و تهیه کنندگان چنین آثاری که مطمئناً ناشری برای فروش رایت فیلم شان ولو به قیمت نازل نیافته اند، حاضر به ریسک برای پذیرش هزینه های تکثیر و توزیع نسخه ویدیویی فیلم شان نیستند.

تهیه کنندگان فیلم های ناموفق پیش از این تصور می کردند؛ پس از اکران عمومی قادر خواهند بود با شرایط بهتری رایت فیلم هایشان را به ناشران ویدیویی بفروشند، غافل از آنکه اصل خدشه ناپذیر عرضه و تقاضا حکم می کند، موسسات ویدیو رسانه در انتخاب و تصمیم شان معطوف عناوینی شوند که مخاطب تشنه دیدن آنهاست.

برای این دسته از تهیه کنندگان ورشکسته؛ تنها راه باقی مانده از گذشته تا حال، توسل به موسسه رسانه های تصویری است. موسسه ای که آخرین مامن و پناهگاهی تهیه کنندگان سینماست تا با اخذ دستور مساعد از مسئولان سازمان سینمایی، منتظر اعلام نظر شورای خرید موسسه مزبور شوند.

به هر حال در یک جمع بندی فیلم هایی که نام آنها در صدر این یادداشت آمد، خوشبختانه سود تضمین شده ای برای موسسات خریدار دارند. بدیهی است اگر تمهیداتی نظیر کار ویژه برای آنها در نظر گرفته شود و علاوه بر جذب حامیان مالی، جبهه حقوقی گسترده ای علیه مجرمان رایانه ای گشوده گردد، می توان امیدوار به روزهای خوبی برای شبکه و ناشران چنین آثاری بود. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید